U literaturi
postoje mnoge, često oprečne informacije i rezultati istraživaja po pitanju šta
je namerno samopovređivaje i po čemu se razlikuje od pokušaja suicida.
Samopovređivanje je duboko ukorenjeno u čovekovoj tradiciji. Ovisno o
subkulturi ima različite konotacije. Nekada, a i danas u mnogim afričkim
plemenima neizostavan je deo rituala inicijacije gde je dokaz fizičke, ali i
emocionalne zrelosti. Takođe, deo je verskih rituala, a sreće se često u
situacijama velike emocionalne patnje i gubitaka.
Što se tiče teorijskih koncepata veza namernog samopovređivaja i
samoubistva je evoluirala. Od prvobitnog shvatanja da je isključivo paradigma
suicidalnosti, preko negacije suicidalnog karaktera pa do uravnoteženijeg i
integrisanijeg stava u odnosu na oba prethodna.
Dakle,
samopovređivanje predstavlja čin namernog oštećenja telesnih tkiva, koje ima za
cilj da promeni/kontroliše trenutna osećanja. Ova pojava je najzastupljenija u
populaciji adolescenata. Predstavlja pokušaj da se prevladaju preplavljujuća
osećanja i sačuva psihološki integritet jedinim sredstvom kojim tada osoba
raspolaže.To je najčešće kompulsivno, ritualno ponašanje koje ima za cilj
nanošenje telesne povrede. Prevalenca u opštoj populaciji je 1%, dok se 10 –
15% adolescenata samopovređuje.
Adolescenati koji se samopovrećuju na ovaj način često razviju graničnu
organizaciju ličnosti, i onda, kada su preplavljeni kondenzovanim osećanjima
odbačenosti, ponižavanja, bezvrednosti i velikog besa, sa fantazmatskim
doživljajem rasplinutosti i nestajanja, posekotina je „uteha“ i dokaz da
postoje, tj. određuje granicu prema objektu.
Tako da je česta pojava da je samopovređivanje neka vrsta „sigurnosnog
ventila“ koji reguliše napetost i
niveliše osećanja na podnošljiv nivo i na taj način smanjuje suicidalni
rizik kod adolescenta, ali ga nažalost ne isključuje.
U tom smislu, u pogledu psihoterapijskog pristupa jako je bitno imati u
vidu nagonsko-energetsko-regulatornu ulogu samopovređivanja i bazičnu impulsivnost
koja može lako da probije tanku liniju između površne posekotine i presečenih
vena. Naime, naše kliničko iskustvo govori da svaki terapijski pristup koji
vodi uspostavljanju spoljašnje kontrole tj supresiji repeticije
samopovređivanja rizik je u smislu narastanja napetosti i impulsivnosti,
posebno ako nije uspostavljen adekvatan terapijski odnos koji može biti nova
uteha i dokaz adolescentu da „postoji“, i samim tim zamena za samopovređivanje.
Klinički gledano, samopovređivanje često ne podrazumeva suicidalnost,
ali ukazuje da postoji rizik tj može se reći da i samopovređivanje i
samoubistvo predstavljaju dva od mnogih lica tanatosa.
dr Milan Mitić
neuropsihijatar, psihoterapeut
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.