„Ako ikada neko piše priču o mom životu,
trebalo bi je nazvati Poslednji Bonaparte, jer ja i jesam poslednji. Moji
rođaci carske linije samo su Napoleoni.„ - Mari Bonaparte
Mari
Bonaparte, rođena 2. jula 1882. godine u Sent-Kudu, u sebi je objedinila i
odigrala niz izuzetnih uloga tokom svog osamdesetogodišnjeg boravka na ovom
svetu. Bila je princeza, kosmopolita, feministkinja, seksolog, autor mnogih
dela, prevodilac, vodeća figura francuske kulture, Frojdov pacijent a zatim i
psihoanalitičarka. Krasili su je strast, glamur, bezobzirnost, entuzijazam,
inteligencija i bogatstvo. Njen zivot i rad bili su usko povezani sa radom i
stvaralaštvom Sigmunda Frojda. Njeno materijalno bogatstvo dosta je doprinelo
popularnosti psihoanalize u Francuskoj a takođe je omogućilo bekstvo Sigmunda
Frojda i njegove porodice iz Austrije pred najezdom nacista uoči Drugog
svetskog rata.
Mari
je bila praunuka Lusijena Bonaparte,brata francuskog cara Napoleona. Rođena je
u braku princa Ronalda Bonapartea i Mari Feliks Blank. Njena porodica nasledila
je veliko bogatstvo s majčine strane, s obzirom na to da joj je deda po majci,
Frensis Blank, bio glavni investitor nekretnina u Monte Karlu i imao značajan
imetak. Tragedija njenog života bilo je odrastanje bez majke, koja je umrla od
embolije kada je Mari imala samo mesec dana, uz oca koji je zbog prirode posla
kojim se bavio, bio više odsutan nego prisutan u njenom životu i koji se
suštinski nikada nije ni interesovao za nju. Detinjstvo je provodila sa
sestrama i bakom po ocu, bez mnogo druženja sa drugom decom te se osećala
usamljenom i izolovanom. Dok je bila devojčica pisala je priče koje su
otkrivale njene opsesivne strahove kao i njihovo poreklo. Te beleške su joj
kasnije dosta koristile prilikom njene analize kod Sigmunda Frojda a i
objavljene su sa njenim ostalim delima. Kao adolescentkinja patila je od mnogih
psihosomatskih tegoba i verovala da će umreti mlada kao i njena majka. Ovim
simptomima kasnije se pridodala i seksualna problematika, frigidnost i odsustvo
strasti. Sa 25 godina Mari se udala za princa Džordža poreklom iz Grčke sa
rodbinskim vezama i u Danskoj, za kog se kasnije govorilo da ima homoseksualne
sklonosti i da je suviše vezan za svog bliskog rođaka Valdemara. Građansko venčanje
obavljeno je 21. novembra 1907. Godine u Parizu a versko u Atini 12. decembra
iste godine. U ovom braku koji je trajao do smrti princa Džordža 1957. godine
imala je dvoje dece, sina Petra i ćerku Eugeniju.
Ona
i muž tokom braka bili su prilično distancirani i emocionalno i fizički.
Nedosatak duboke prisnosti i nežnosti rezultirao je njenim neverstvima. Pričalo
se da je imala mnogobrojne ljubavnike među kojima je najpoznatiji bio tadašnji
premijer Francuske. Međutim ni to joj nije pomoglo da prevaziđe svoju
frigidnost pa je krenula u potragu za izlečenjem što ju je dovelo do francusog
psihijatra Renea Laforguea a zatim i do Sigmunda Frojda. Kada se podvrgla
psihoanalizi početkom 1925. godine imala je 45 godina. Na žalost, ni
psihoanaliza joj nije pomogla da se reši svojih seksualnih poteškoća kao ni
hirurška intervencija pomeranja klitorisa. Bio je to početak njenog
dugogodišnjeg i temeljnog proučavanja ženske seksualnosti sa zapažanjima
iznetim u istoimenoj knjizi „Ženska
seksualnost“, koja je objavljena 1953. godine a takođe i početak velikog
prijateljstva sa tvorcem psihoanalize. Čuvena Frojdova primedba „Veliko pitanje
na koje nikad nije bilo odgovora i na koje nisam mogao još uvek da odgovorim
uprkos mom tridesetogodišnjem istraživanju ženskog ponašanja Šta žena želi“
bila je upućena Mari. Njen najambiciozniji poduhvat bio je psihološka analiza života
i stvaralaštva Edgara Alana Poa, tzv. psihobiografija pod nazivom „Život i rad Edgara Alana Poa“, kojim je
ona bila fascinirana, naročito njegovim gotskim pričama koje su govorile o
povratku mrtvih u život, sa neočekivanim obrtima i događajima. Za nju i Poa je
karakteristično da su imali slično detinjstvo obeleženo ranim traumatskim
iskustvima. Poov otac je napustio porodicu kada je Edgar imao dve godine a
njegova majka je umrla od tuberkuloze kada je napunio tri godine. Ona je bila
empatična i osetljiva na Edgarov unutašnji život i svet budući da je bio sličan
njenom. Zanimala se i za način funkcionisanja uma kriminalaca. Intervjuisala je
Madam Lefebrve, koja je hladnokrvno ubila njenu trudnu snaju a pisala je i
članke o osuđenim kriminalcima sa stanovišta psihoanalize.
Umrla
je od leukemije 1962. godine u 80-oj godini života i sahranjena je pored svog
supruga. Godine 2004. snimljen je tročasovni francuski film o njenom životu,
stvaralaštvu i prijateljstvu sa Frojdom, pod nazivom „Princesse Marie“ sa Katrin
Denev u glavnoj ulozi. Radnja filma počinje dolaskom sredovečne Mari u parisku
bolnicu radi hirurškog otklanjanja frigidnosti. Nakon neuspešne intervencije
ona odlazi u Beč i pronalazi Frojda. Pacijent i terapeut su se „kliknuli“ već
pri prvom susretu, on joj je pružio brižnost, utehu i uvid a ona je njemu
obezbedila novac, prestiž, moć i fanatičnu predanost. On je postao njen
poverenik a ona njegov unapređivač, učenik i spasitelj kada su nacisti zauzeli
Austriju.
Seksualnost
žene
U
svom delu „Ženska seksualnost“, Mari Bonaparte ovaj problem osvetljava iz lične
perspektive sa namerom da izuči uzroke učestale neprilagođenosti žene erotskoj
funkciji. Njeno gledište na psihoseksulani razvoj se u mnogome približava
Frojdovom gledištu. Naglasak je stavljen na biloške korene ovog problema i u
središtu njenih shvatanja je pitanje konstitutivne biseksualnosti. Primarni
značaj pridaje gledištu „kompleks muškosti“ koji je zasnovan na anatomskom
postojanju klitorisa ili muškog osakaćenog organa. U skladu s tim ona ističe da
žena može biti posmatrana kao muškarac zaustavljen u razvoju. Postojanje
klitorisa određuje njenu psihoseksualnu prirodu, međutim žena će morati da se
odrekne erotizma koji je povezan sa ovim organom što će biti propraćeno
određenim razvojnim teškoćama. Kod devojčice se dosta rano rađa nagoveštaj
onoga što će kasnije postati vaginalni erotizam. Bonaparte smatra da u analnom
stadijumu devojčica pasivno investira kloaku tj. koanestezijski smešane anus i
vaginu. Vagina če istinski ući u igru tek u pubertetu a kloakalni pasivni
erotizam čini njen prototip. Devojčica je na početku života, kao i dečak
pasivna, klitoris je pasivno investiran. Uskoro ovaj klitorisni erotizam menja
znak, privrženost devojčice majci postaje aktivna i duboka (Negativni Edip) a
onda ova faza vrlo brzo podleže komplesku kastracije i javlja se druga pasivna
faza, kloakalna, u kojoj se pojačava privrženost ocu (pozitivan Edip).
Na
putu do svog krajnjeg ishodišta tj. svoje genitalnosti, žena se suočava sa tri
prepreke. Količina libidinalne energije je kod žena manja nego kod muškaraca,
međutim složenija evolucija kod žene zahteva velike libidinalne rashode. Žena
će zbog ovog libidinalnog rashoda biti lako zaustavljena u toku psihoseksualnog
razvoja. Ženski libidinalni nedostatak može biti određen kao da je „u pravom smislu ženski uslov ženske
frigidnosti“. Suviše velika konstitutivna biseksualnost prilagođavanje žene
na vaginalnu žensku pasivnost čini mučnim a to je „u pravom smislu muški uslov ženske frigidnosti“. Najzad, patrijarhalna
civilizacija više suzbija žensku nego mušku seskualnost a to je „u pravom smislu kulturni uslov ženske frigidnosti“.
Erotska
funkcija kod žene povezana je sa dubokim strahovima koji se tiču očuvanja
vlastitog tela tj. narcističkog investiranja tela, smatra Bonaparte. Jedino
preokretanje sado-aktivnih nagona u mazohističko-pasivne dopušta libidinalnim
željama da prethode strahovima od „biološke provale“. S druge strane, žena bi
bila manje agresivna od muškaraca ali bi imala veće teškoće da razreši i rasplete
svoje libidinalne i agresivne nagone. Dečak zbog svoje edipovske evolucije,
premešta svoju agresiju na oca a ljubav na majku. Njegova oceubilačka
agresivnost biće okrenuta protiv njega samog, biće pounutrena i formiraće
nad-ja. Kod devojčica proces je drugačiji zbog prolaznog karaktera njenog
negativnog Edipa prema majci, koji nije dopustio agresivnim nagonima da se
fiksiraju na majku. Od trenutka uspostavljanja pozitivnog Edipa, agresivni i
libidinalni nagoni ostaće spleteni, usmereni prema istom objektu – ocu. Agresivnost
se mora okrenuti protiv samog subjekta i erotizovati u mazohističkom obliku. Postoje
tri zakonitosti koje vladaju ženskim libidinalnim razvojem. Prvi je „objekatski zakon“ -ekvivakentnost
majka-otac, drugi je „nagonski zakon“
-ekvivalentnost sadizam-mazohizam i treći „zonalni
zakon“ -ekvivalentnost klitoris-vagina. Zahvaljujući ovim zakonima omogućen
je prelazak od muškog konveksnog erotizma ka ženskom konkavnom erotizmu.
Što
se tiče terapeutske prognoze Mari Bonaparte u odnosu na vaginalnu frigidnost,
ona je pesimistička. Baveći se problemom biseksualnosti i ispitujući i
proučavajući običaje isecanja klitorisa kod nekih plemena, Mari je došla do
zaključka da konstitutivna ženska biseksualnost predstavlja veliku prepreku za
uspostavljanje normalne seksualnosti.
Jelena
Nikolić, psiholog
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.