„Nauka i
tehnologija mogu sve, svaku udaljenost u prostoru i vremenu mogu učiniti
manjom. Međutim, one još uvek ne mogu stvoriti bliskost jer i najmanja moguća
udaljenost još uvek nije bliskost.“
Martin Hajdeger
Ludvig
Binsvanger, švajcarski psihijatar i psihoanalitičar, rođen je u Krojcinligenu,
na švajcarskoj obali Bodenskog jezera 13. aprila 1881. godine. Bio je potomak
dinastije švajcarskih psihijatara koji su osnovali psihijatrijsku kliniku
„Belvi“, jednu od najpoznatijih u Evropi u tom razdoblju. Njegov otac Robert
bio je direktor klinike u periodu dok je Ana O. čuvena Frojdova pacijentkinja,
bila hospitalizovana i lečena tamo. Ludvigov ujak Oto otkrio je bolest sličnu
Alchajmerovoj bolesti koja se još zove i Binsvangerova bolest a bio je i lekar čuvenom
Fridrihu Ničeu. Pokazivao je veliko interesovanje za medicinu i filozofiju pa
se i odlučuje za studiranje istih na univerzitetima u Lozani, Cirihu i
Hajdelbergu. Godine 1907. magistrirao je na ciriškom univerzitetu. Dok je
studirao upoznao se sa Blojlerom i Jungom a preko Junga i sa Frojdom i bio
oduševljen psihoanalizom. Radio je dobrovoljno na klinici „Burghelci“ kao
asistent. Kako je Ciriška klinika bila drugi centar psihoanalize posle Beča, tu
upoznaje Abrahama i Ajtingtona, nemačke psihijatre, najbliže Frojdove
saradnike. Za par godina, tačnije 1911. posle očeve smrti postaje glavni
direktor sanatrorijuma „Belvi“ a to mu je pružilo mogućnost da uvede
psihoanalizu u svakodnevnu upotrebu. Naredne godine se razboleo i tom prilikom
ga je posetio Frojd, koji je inače retko napuštao Beč. Iako je u početku bio
vatreni pristalica Frojdovog učenja ipak se odvaja od njega posle uvida da
psihoanaliza i nije baš pogodna i primenljiva na teške psihijatrijske bolesnike
koji boluju od psihotičnih pormećaja. Izveo je sledeći zaključak: „... deset
godina rada i razočaranja bile su cena koju je trebalo platiti da bih mogao
priznati kako je samo jedan određeni broj naših institucionalnih pacijenata
pogodan za analizu“. To, kao i njegova sklonost i ljubav prema filozofiji i
druženju sa najpoznatijim intelektualcima Evrope tog vremena navela ga je da
formira nov pogled i pravac u psihoanalizi koji je nazvan –
Egzistencijalistička psihijatrija i psihoanaliza. Bio je fasciniran učenjem
Martina Hajdegera, Martina Bubera i Edmunda Huserla koje će iskoristiti u
konceptualizaciji egzistencijalističke psihijatrije, psihoanalize i
psihoterapije. „To je metoda terapije koja deluje prema uverenju da je konflikt
unutar osobe posledica suočavanja sa sopstvenim postojanjem , neizbežnosti
smrti, egzistencijalne izolacije i konačne beznačajnosti „
Za razliku od
Junga i Adlera, on je sa Frojdom ostao prijatelj sve do njegove smrti. Godine
1956. objavio je knjigu „Moj put ka Frojdu“. Da je ostao u prisnim odnsima sa
najkontroverznijom ličnošću XX veka obelodanjuje i njegova prepiska sa Frojdom
koja je trajala godinama. Zabeležena je i njegova izjava: „Frojd ostaje moje
najsnažnije ljudsko iskustvo, to jest iskustvo mog susreta sa najvećim među
ljudima“. Binsvangerove ideje su prihvatili mnogi psihijatri, autentične
ličnosti, koji su svaki posebno razvijali svoj pravac u egzistencijalističkoj
psihijatriji i psihoterapiji. Prvi i najvažniji od njih bio je pravac Medarda
Bosa, švajcarskog psihijatra i psihoanalitičara, nazvan daseinsanalisis, zatim
fenomenološki pristup francuskog psihijatra Eugena Minkovskog pa
egzistencijalna analiza američkih psihijatara Rolo Meja i Irvina Jaloma.
Logoterapija, oličena u radovima austrijskog psihijatra Viktora Frankla takođe
je nastala na temelju Binsvangerovog učenja.
Godine 1956,
Binsvanger je s položaja direktora u Bellevue-u otišao nakon 45 godina rada kao
glavni zdravstveni direktor. Nastavio je da stvara i piše do svoje smrti 1966.
godine.
Teorija
Egzistencijalistička
psihologija, poput Frojdove psihoanalize, je jedna vrsta “škole mišljenja“ koja
predstavlja spoj tradicionalne teorije, istraživanja i prakse i koja uključuje
rad mnogih predstavnika. Za razliku od psihoanalize, egzistencijalističa
psihologija nema samo jednog utemeljivača. Umesto toga, ima svoje korene u radu
jedne vrlo zanimljive grupe filozofa iz druge polovine devetnaestog veka, među
kojima se ističu Seren Kjerkjegor i Fridrih Niče. Binsvanger je na shvatanje
bitnih i ključnih psihijatrijskih i psihoterapeutskih termina i problema kao i na
učvršćivanje i utemeljivanje egzistencijalističke psihoterapije primenjivao
mnoge plodne filozofske ideje i Martina Hajdegera. Godine 1912. objavljeno je
njegovo delo „Uvod u probleme opšte psihologije“ u kome on obrađuje odnos
između prirodnih nauka i psihologije s jedne strane, i psihologije i
psihoanalize s druge strane. Mnogo kasnije, tačnije 1953. godine objavljuje
svoju najpoznatiju knjigu „Osnovni oblici spoznje ljudskog bića“ u kojoj izlaže
svoje glavne ideje i stavove.
U svom
pristupu proučavanja ljudske psihe koristi fenomenologiju kao ključni metod,
služeći se intuicijom i apstrahujućom ideacijom nasuprot jednostavnom opažanju
realnosti i pojava koje se koriste u prirodnim naukama. Njegov fenomenološki
metod se oslanja na deskriptivnu spoznaju i pokušava da opiše određene fenomene
bez teorije kao posrednika dolazeći tako do „ejdetske spoznaje suštine“ i bića
oslobođenog od bilo kakvih subjektivnih interpretacija ispitivača tj dolazi do
imanentnog sadržaja samog doživljaja obolele osobe.
Binsvanger
zagovara Hajdegerovu ideju Bačenosti-U-Svet iz koje izvodi pretpostavku
Odlučnosti-Ka-Smrti, koja ima za cilj da na neki način osmisli život pomoću
svesti o konačnosti našeg postojanja. Za bolje razumevanje psihičkog života
uvodi Hajdegerove kategorije Brigu i Ljubav. Briga služi kao način da objasni
konačnost življenja a Ljubav predstavlja formu uzdizanja čoveka iznad brige.
Međutim, najznačajnija kategorija po njemu je Iskustvo. Unutar Iskustva se
izdvaja i terapijska dimenzija tzv. Susret. Čovekovo biće shvata kao
neobjektivizirajuću intencionalnost, kao prisutnost u vremenu i prostoru koja
se razvija oko neke značajne životne teme koja je prisutna u svim događajima i
ponašanjima, svim psihičkim stanjima pa i stanjima bolesti i poremećaja.
Najbolje shvatanje i razumevanje te teme može se postići kroz biografiju a ne
kroz puko ređanje činjenica iz života pacijenata. Ona nastaje kao rezultat
traganja za hermeneutikom životne istorije tj. kao rezultat istraživanja
unutrašnjeg smisla kontinuiteta obolele osobe. Binsvanger je ukazao i na
potrebu istraživanja kategorije Između, što je posebno pogodno za grupnu
psihoterapiju jer ta kategorija predstavlja ustvari ono što se na specifičan
način dozivljava u komunikacijama i kontaktima pojedinca sa drugim ljudima..
Psiholozi su
pokušali da razjasne, prošire i promovišu ideje egzistencijalizma. Mnogi,
nažalost, nisu bili dobri pesnici, ali su u veku visoko sistematske, racionalne
i logičke filozofije i psihologije svedene na fiziologiju i ponašanje često
imali da kažu nešto što je možda zvučalo čudno, čak i napeto s obzirom na to da
smo naučili da verujemo isključivo tradicionalnoj logici i nauci.
Možemo
zaključiti da je egzistencijalistička psihoterapija u teorijskom smislu
individualistička, holistička, teleološki usmerena i dijalektička. To nas
upućuje na stav da je individua primorana na to da se ceo život suočava sa
apsurdom postojanja koji rešava u hodu, odnosno tokom psihoterapije.
Egzistencijalistički psihoterapeut posmatra i prihvata psihički materijal, koji
uključuje i neverbalno, onako kako se javlja ne tražeći nešto skriveno. On
pokušava da razume način postojanja klijenta. Tek kad se pojedinac suoči sa
smrću kao neminovnošću, on prihvata život i počinje da živi. Tek tada može da
bira slobodno i bez presije i da preuzima odgovornost za sopstvene poduhvate.
Daseinsanaliza
Daseinsanaliza
sagledava pozitivne strane života, uvažavajući ličnu istoriju kao razgovor
„Jastva“ pacijenta i Sveta obolelog. Ona vodi računa o potrebi paralelne i
kontinuirane samoanalize terapeuta, pri čemu terapeut ne prolazi samo ličnu
analizu tokom trajanja edukacije, ne analizira samo svoj kontratransfer nego i
lične životne postulate, odnosno smisao tehnike koju primenjuje a posebno njeno
mesto u kontekstu terapijskog Susreta. Pomenućemo da je Binsvanger za primenu
tehnike slobodnih asocijacija konstatovao da je pogodna za korišćenje u
psihoterapiji zbog toga što prvobitna kauč-situacija sugeriše terapijski
doživljaj „Ja se sada lečim“. Prvi i najistaknutiji pojam u Daseinsanalizi je
Dasein, za kog mnogi egzistencijalisti ističu da se odnosi na ljudsko
postojanje. Doslovno, to znači „biti tamo“, ali ima još nekoliko suptilnijih
konotacija. Nemačka upotreba te reči sugeriše postojanje, upornost i opstanak.
Isto tako, naglasak je na „da“ ili „tamo“, i tako postoji osećaj da je to nešto
u središtu svega, u gomili stvari. „Da“ nosi osećaj da je tamo a ne da je ovde,
kao da nismo baš tamo gde smo pripadali već da se nalazimo negde drugde.
Neautentičnost
Binsvanger
smatra neautentičnost kao stvar odabira jedne teme za svoj život ili malog
broja tema, dopuštajući da ostatak Daseina dominira nad tim temama. Na primer,
za osobu koju bi predstavnici Frojdovog psihoanalitičkog učenja rekli da je
„analno retentivna“ Binsvanger bi istakao da kod nje ustvari dominira tema o
sakupljanju ili zadržavanju dobara ili težnja ka savršenosti. Neko ko nema
osećaj kontrolisanosti sopstvenog života može imati dominantnu temu sreće,
sudbine ili čekanja. Osoba koja prekomerno jede, može biti vođena temom praznine,
ravnoteže i potrebe za ispunjavanjem sebe. Radoholičar može biti vođen temom
koja uključuje izgubljeno vreme ili preduzimljivost.
Binsvanger je
bio zainteresovan za odnos pojedinca prema vremenu. Želeo je da zna kako čovek
gleda na svoju prošlost, sadašnjost i budućnost. Da li pojedinac živi u
prošlosti, pokušava li da povrati one zlatne, prohujale dane? Ili pak živi u
budućnosti, uvek se pripremajući i nadajući nekom boljem životu? Da li svoj
život vidi kao dugu i složenu pustolovinu ili je to samo trenutak ovde i sada i
danas a suta ko zna da li će ga biti?
Takođe
pokazivao veliko zanimanje i za čovekov način sagledavanja ličnog prostora. Da
li je njegov svet otvoren ili zatvoren? Da li mu je udobno u tom svetu, da li
je ogroman ili malih dimenzija, da li mu je toplo ili hladno? Da li se život
doživljava kao kretanje, putovanje, avantura ili se sagledava kao jedan
nepokretan i statičan centar? Nijedna od ovih stvari sama po sebi ne znači
nešto posebno ali u kombinaciji sa svim ostalim, naučenim u emocionalnoj vezi
tokom terapije, može značiti mnogo
Binsvanger
govori i o različitim načinima rada. Neki ljudi žive i funkcionišu kao
individualci, bolje se snalaze sami, dovoljni su sami sebi. Drugi žive u
dualnom načinu rada, kao „ti i ja“, a ne „ja“. Neki žive u množini, videći sebe
kao deo nečega mnogo većeg nego što su oni sami, kao deo nacije, religije,
organizacije ili kulture. Neki su anonimni, tihi, tajnoviti, smešteni na
marginama života i u pozadini. Većina nas pak živi negde između ova dva ekstrema,
menjajući s vremena na vreme jedan i drugi način
Jelena
Nikolić, psiholog
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.