Margaret Maler (devojačko Šonberg) bila je psihoanalitičarka mađarskog porekla i američka predstavnica teorije objektnih odnosa. Za razliku od britanskih
teoretičara objektnih odnosa koji su objektne odnose posmatrali kao osnovnu
strukturu psihičkog aparata, američki predstavnici su zadržali Frojdovu
koncepciju trodelne podele strukture psihe a zatim pokazali kako ona sadrži
objekt-reprezentacije i self-reprezentacije, u skladu sa klasičnom
terminologijom.
Margaret je rođena 10. maja
1897. godine u jevrejskoj porodici u Sopronu, malom gradu u zapadnoj Mađarskoj.
Odrastala je u porodici u kojoj se otac prema njoj odnosio više kao prema
dečaku nego kao prema devojčici. Njena majka bila je domaćica, uz to i vrlo
nesrećna žena koja nije imala blizak odnos ni sa svojim mužem ni sa svojom
ćerkom. Međutim kada se rodila njena sestra Suzan odnos između majke i Margaret
je postao topliji. Neka dešavanja u porodici uticala su na profesionalno
opredeljenje Margaret Maler i na predmet njenog naučno-istraživačkog rada a to
je odnos između majke i novorođenčeta. Još u tinejdžerskim godinama ona je
pokazala interesovanje za nauku što je bila malo neobična sklonost za ženu tog
doba.
Sa 16 godina napustila je rodno mesto i otišla u veliki grad, Budimpeštu,
da se školuje. U Budimpešti se upoznala i sprijateljila sa Alis Skekeli, koja
je bila članica mađarskog psihoanalitičkog društva. Ovoj grupi pripadali su i
Šandor Ferenci, Mihail Balint i Imre Herman, koji su je ohrabrivali da se
upozna sa učenjem i teorijom Sigmunda Frojda i da krene da se bavi proučavanjem
nesvesnog. Sve to je uticalo na razvoj njenog velikog interesovanja za psihologiju ali ne
toliko da bi studirala psihoanalizu na Univerzitetu. Svoje školovanje nastavila
je u Budimpešti studirajući istoriju umetnosti. Kasnije je
shvatila da su njene sklonosti ka nauci veće i dominantnije u odnosu na
sklonosti ka umetnosti. Odlučila se za medicinu i prebacila na Univerzitet u
Minhenu gde je imala kliničku obuku iz pedijatrije.
Za vreme boravka na u Minhenu, politička klima u gradu počela je naglo da se menja i kao Jevrejka,
Margaret nije mogla da zanemari rastući antisemitski pokret. U stvari, ona i
njena sestra uhapšene su i držane satima u zatvoru samo zato što su Jevrejke.
Kao rezultat toga, Margaret se prebacila na Univerzitet u Jeni, gde je
diplomirala 1922. godine. Međutim, pre nego što je diplomirala, ona je bila
svedok nečega što joj je pomoglo u definisanju njene karijere. Radila je u
jednoj klinici jedne noći kada je muškarac stigao sa sinom. Muškarac je svog
sina ostavio na brizinu u klinici, a dečak je te noći umro iz nepoznatog
medicinskog razloga. To ju je navelo da razmišlja šta je mogući uzrok smrti
deteta i tako je počela da istražuje simbiotski odnos i povezanost između
deteta i roditelja.
Godine 1922. Margaret je dobila
obaveštenje da više ne može da ostane u Nemačkoj, jer nije bila ni student ni
građanin. Odatle se preselila u Beč gde je započela prekvalifikaciju sa
pedijatrije na psihoanalizu. Njen trening iz psihoanalize pokazao se veoma izazovnim:
Helen Dojč je trebalo da joj bude mentor, ali je insistirala na tome da Margaret
nije moguće kontrolisati. Na kraju je diplomirala na Bečkom psihoanalitičkom
institutu i postala član instituta 1933. godine.
U 39. godini Margaret se udala
za hemičara Paula Malera. Brak je uzrokovao neke sukobe između gospođe Maler i
njenog oca. On je mislio da se nije trebala udavati. Njegova zabrinutost za
njihov brak pokazala se kasnije opravdanom jer je Paul nastavio da sva
finansijska sredstva ulaže u posao svoje primarne porodice. To je izazvalo
sukobe u braku, a Maler je nekoliko godina kasnije prokomentarisala da joj je,
premda je želela decu, donekle laknulo što je nema zbog svih problema koje joj
je muž stvorio tokom godina zajedničkog života.
Ubrzo nakon što se udala,
nacisti su anektirali Austriju. Na svu sreću, Margaret je u svom psihoanalitičkom
radu lečila udovicu indijskog državnika, a udovica je zamolila britansku vlast da pozove Malerove u Englesku kako bi pobegli od nacista. Tako su Margaret
i njen suprug krenuli u Englesku. Posle samo šest meseci provedenih tamo odlučili su da se
presele u Sjedinjene Države. Kada je stigla u Njujork 1938. nije bila dočekana
srdačno kao što je očekivala. Njujorško psihoanalitičko društvo ju je odbacilo.
Osim što su je akademski vršnjaci loše tretirali, morala je da se suoči i sa posledicama
rata. Molila je roditelje da joj se pridruže u Sjedinjenim
Državama, ali oni su to odbili. Njen otac preminuo je pre nacističke invazije
a njena majka deportovana u Aušvic i ubijena.
Uprkos traumatičnom prelasku
u novi život u Americi, njena karijera bila je u usponu nakon rata. Učiteljsko
mesto je prihvatila na Filadelfijskom psihoanalitičkom institutu 1950. godine.
Odatle je prihvatila svoj posao iz snova kao predsedavajuća u Dečijem
analitičkom programu. Ova pozicija omogućila joj je da kombinuje ljubav prema
psihoanalizi i ljubav prema deci. Dok je radila na Filadelfijskom
psihoanalitičkom institutu, definisala je i pojasnila svoju sada poznatu
teoriju separacije (razdvajanja)-individuacije. Njena teorija opisuje razvoj ideje deteta o
sebi. Dete pri rođenju ne može razlikovati sebe i majku. Kako se dete
razvija, ono dobija osećaj sopstva i autonomije i počinje da se razlikuje od
majke.
Otprilike u isto vreme kada
je započela svoj rad na Psihoanalitičkom zavodu u Filadelfiji, Margaret je
otvorila dečiji centar na Menhetnu. Tamo je razvila terapijski tretman za decu
koji je uključivao učešće i detetove majke. Ovo je bila revolucionarna tehnika
psihoanalize dece i teorije razvoja u Severnoj Americi.
Margaret Mahler bila je akademik,
pisac, mentor i učitelj. Opisala je sebe kao impulsivnu i preživela je mnoge
traumatične životne događaje zbog kojih je pretrpela i višestruku depresiju, ali
istrajala je i bila je u mogućnosti da značajno doprinese razvoju svog naučnog
polja. Nastavila je da radi sve do svoje smrti 1985. Umrla je u Njujorku u 88
godini.
Razvojne faze objektnih
odnosa
Maler je, opservirajući
i proučavajući bebe kao i posmatranjem i praćenjem normalnih i poremećenih parova
majka-beba, izdvojila tri faze razvoja objektnih odnosa.
Autistična faza
se javlja tokom prva dva meseca života. U ovom periodu beba je zaokupljena
sobom i svojim preživljavanjem, nije usmerena na odnos. Karakteriše se
javljanjem tzv. okeanskog li bezgraničnog osećaja. Ova faza poklapa se sa
Frojdovom fazom primarnog narcizma.
Faza simbioze
se javlja između drugog i šestog meseca. Počinje pojavom bebinog osmeha i
sposobnosti da pogledom prati majčino lice. Mada je beba jedva svesna majke kao
zasebnog objekta, njen primarni doživljaj dijade majka-beba je pre dvojno
jedinstvo nego slika dve zasebne i odvojene osobe. U ovom razdoblju dete
doživljava pojedine delove ili aspekte majke kao delove samoga sebe što čini osnovu iskustva
simbiotskog jedinstva s majkom.Takođe u ovom periodu značajna je
uloga majke koja kroz
pozitivno iskustvo omogućava bebi da stvori
bazično poverenje tj. bazično sidrište koje će
imati značajnu ulogu u sledećoj
fazi separacije–individualizacije.
Faza
separacija-individuacija treba da dovede do
formiranja nezavisnog identiteta deteta. Ona obuhvata četiri podfaze i
hronološki traje najranije od petog pa do dvadeset drugog meseca a može
da se protegne i na kasniji uzrast. Kada dete prohoda, njegova sklonost ka
istraživanju sredine kao i pokretljivost, utiču na sve veće prostorno
udaljavanje od majke ali ne i na psihološku nezavisnost od nje. Dete je i dalje
zavisno od majke. Ona je glavna figura njegovog sveta i kad kreće u
istraživanje prostora koji ga okružuje ono kreće od nje. Majka je ta koja može
ohrabrivati i podsticati dete na istraživačke aktivnosti i njegov povećani
poriv za susret sa nepoznatim. Sve ovo utiče na kasniji razvoj dečijeg
samopouzdanja i samopoštovanja. Sada i uloga oca postaje bitna. Potrebno je da
i on ohrabri i podrži dete ka sticanju samostalnosti i da majku „spreči“ da
svojom naglašenom brigom sputa dete u osamostaljivanju i osvajanju vlastite
autonomnosti.
Prema shvatanju
Margaret Maler, normalan razvoj čoveka ogleda se u postizanju stepena
individuacije a ne u postizanju genitalnog primata, kako je isticao Frojd. Ta
individuacija je u stvari psihička diferencijacija selfa od simbiotskog objekta
i odvija se pri stvarnom fizičkom prisustvu majke. Da bi se ovaj proces odvijao
kako treba potrebno je da dete na emocionalnom nivou oseti majčinu prisutnost i
responzivnost.
Margaret Maler je u
jednom svom radu posmatrala ponašanje grupe od 38 dece i došla do zaključka da
samopouzdanje koje dete ispoljava u ovoj drugoj fazi razvoja u velikoj meri
utiče na način odvijanja naredne faze razvoja tj faze približavanja. Proces
individuacije razrešava se identifikacijom sa roditeljem istog pola.
Podfaze
procesa individuacije su:
a) diferencijacija (6-10.m.) Ova subfaza
određena je iskustvom majke kao celovitog objekta, gde dete doživljava majku
kao osobu odvojenu od sebe. Pojedini autori ovu subfazu opisuju kao fazu
izlaženja iz orbite simbioze. Ova faza određena je upravo anksioznošću to jest strahom
od stranaca. Značajnost ove subfaze je da dete doživljava tzv. narcističku
povredu. Ova povreda određena je iskustvom odvojenosti / separacije i zavisi od
spoljašnjeg objekta-majke.
b) uvežbavanje (10-16.m.) U ovoj subfazi
dolazi do razvoja motorike koja predstavlja osnovnu detetovu preokupaciju. Kroz
iskustvo svojih motoričkih sposobnosti dete ponovo izgrađuje svoj narcistički
aspekt ličnosti /narcistička obrana i negira separacijsko iskustvo. Dete
pokazuje nezavisnost od spoljašnjeg objekta.
c) približavanje (16-24.m.) Ovu fazu
određuje fenomen tzv. krize približavanja (oko 18.m.). Karakteriše je
izoštrenija svest o majčinoj razdvojenosti. Ta svest donosi i pojačanu
osetljivost i ranjivost prilikom razdvajanja. Dete koje je u prethodnoj subfazi
pokazivalo nezavisnost prilikom motoričkog istraživanja, počinje pokazivati strah
od odvajanja od majke. Dete je suočeno sa iskustvom odvajanja čime započinje
razdoblje određeno separacijskim strahom i procesom tugovanja. Ovo razdoblje je
ključno u procesu separacije utoliko što majčina sposobnost prihvatanja tog
događaja određuje dalji detetov razvoj prema formiranju osnovnog identiteta.
Majka na detetove strahove odvajanja može reagovati negacijom ovih razvojnih
aspekata ili može podstaknuti regresiju deteta na raniji simbiotski odnos i sprečiti
razvoj prema individuaciji deteta. Problem je prihvatiti detetovu
ambivalentnost. U razvoju značajnu ulogu ima pojava mentalnih slika i
početak simbolizacije koja omogućava prihvatanje odvojenosti deteta od majke.
Važna je uloga prelaznih objekata u ovom periodu.
d) konstantnost objekta (20-36.m.) Ovo
razdoblje određeno je uspešnošću prorade krize približavanja, što znači da će dete
koje je imalo pozitivno iskustvo u prethodnoj fazi, moći razviti doživljaj sebe
kao zasebnog entiteta i iskustvo konstantnosti objekta. Konstantnost objekta
znači da dete može prihvatiti iskustvo odsutnosti za njega važnog objekta to
jest majke. Razvija se kapacitet ‘biti sam’. Majka kao konstantan objekt
predstavlja predstavu ili mentalnu sliku koja detetu koristi u situaciji
odvojenosti i na taj način može izdržati i podneti anksioznost usled razdvajanja
a da pri tom ne dolazi do regresije na ranije faze razvoja. Postignut kapacitet
‘biti sam’ znači da je dete pounutrilo majčin lik kao unutrašnji objekt koji
sada predstavlja deo njegove strukture ličnosti.
Jelena Krstić, psiholog
Literatura:
Psihodinamička
psihijatrija; Ljubomir Erić
http://www.feministvoices.com/margaret-mahler/
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.