Hajnc
Hartman (1894-1970), ne napuštajući osnovne koncepte Frojdove psihoanalize,
formulisao je teoriju ego psihologije i on se ujedno smatra njenim osnivačem.
Rođen je u Beču. Odrastao je u intelektualnom nereligioznom okruženju. Potiče iz čuvene bečke elitne buržoaske porodice. Tokom mladosti o njemu se brinuo Jozef Brojer koji ga
je upoznao sa porodicom Frojd. Kao Frojdov učenik bio je vodeći teoretičar u
oblasti psihoanalize. Iz Beča odlazi u
Berlin, gde otpočinje didaktičku analizu kod Šandora Radoa na Berlinskom
psihoanalitičkom institutu. U Beč se vraća 1925. godine i počinje drugu
didaktičku analizu kod Frojda koji ga je smatrao „najboljim učenikom druge
generacije psihoanalitičara“. Tokom
1938. kratko boravi u Parizu, ali je prisiljen da ga napusti i emigrira u
Švajcarsku, a 1941. se nastanio u Sjedinjenim Državama. Bio je predsednik
Međunarodne psihoanalitičke asocijacije. Godine
1959. postao je počasni predsednik Međunarodnog udruženja psihoanalitičara.
Umro je 1970. godine, kao slavan i poznat ali i kritikovan zbog rigidnog
pridržavanja klasičnih psihoanalitičkih stavova u terapiji.
U
svojim radovima povezao
je pojmove iz anatomije, psihologije, biologije i sociologije i doprineo
širenju psihoanalitičkog pojmovnog sveta. Celokupnu psihoanalitičku teoriju je
uspeo da postavi u okvire biološke adaptacije. Ključna i centralna postavka Frojdove
teorije je konflikt a Hartmanove prilagođavanje, koje on definiše kao „primarni
i recipročni odnos između organizma i sredine“. Organizam razvija funkcije koje
mu omogućavaju da se prilagodi okolini ali i sposobnost da utiče na odgovore iz
sredine. Prilagođavanje može da bude progresivno i regresivno a može da služi i
međusobnom uklapanju. Proces prilagođavanja se odvija pod uticajem
konstitucije, spoljašnje sredine i ontogeneze i može da obuhvata razvoj sa
konfliktima ili bez njih.
Psihologija
ega, kao afirmisana psihološka teorija iz porodice psihoanalitičkih teorija,
vezuje se za Hartmanovo ime i njegovo delo „Ego
psihologija i problem adapacije“ (1939). Novine koje je Hartman uveo u
psihoanalitičku teoriju u periodu 1949-1964, i u kojem je sarađivao sa Ernestom
Krisom i Rudolfom Levenštajnom, bile su takve prirode i značaja da posle
njihovog formulisanja u psihoanalizi mnogo toga nije bilo više isto.
Nova
konceptualizacija ega
Hartman
daje značajnu izmenu Frojdovog učenja o poreklu i razvoju ega, oslobađajući ga
zavisnosti od ida, što omogućava drugačiji pristuo izučavanju učenja,
mišljenja, motivacije, procesa opažanja kao i drugih aktivnosti ega. Ego je
čovekov specijalni organ čija je glavna uloga adaptacija. Deca nakon rođenja su
opremljena tako da mogu odmah da se uklapaju u svoju fizičku i psihološku
sredinu. Id i ego razvijaju se simultano i funkcionišu nezavisno ali i
sinhronizovano, imaju svoje nezavisne biološke korene i izvore energije.
Nastaju iz prvenstveno nediferencirane osnove-biološke matrice.
Psihički
aparat obuhvata inteligenciju, opažanje, pamćenje i pokretljivost, koji tokom
rasta i sazrevanja omogućavaju detetu da izađe na kraj sa okruženjem i pružaju mu unutrašnje zadovoljstvo
oslobođeno od sukoba. Ego je delimično autonoman i poseduje biološke korene u
urođenim procesima koji su analogni fiziološkim. Nisu sve funkcije ega rezultat
sukoba nagonskih pokretača sa stvarnošću. Psihičke funkcije su urođene i
nekonfliktne, postoje pre konflikta i nezavisne su od njega. Iz prvobitnog
nediferenciranog stanja ne razvija se samo id već i autonomni ego sa svojim
funkcijama. Vremenom ove prijatne aktivnosti mogu da budu uključene u sistem
ida i da se koriste u njegovoj službi, kao što je to slučaj sa neurotizacijom.
Primer za to je intelektualna inhibicija ili ironija i kritizerstvo. Pored
primarne, postoji i sekundarna autonomija, pošto oblici ponašanja koji se
javljaju kao odbrana od nagonskih pokretača, mogu da postanu cilj za sebe.
Svaka navika može da razvije svoju sekundarnu autonomiju koja obezbeđuje sebi
opstanak i onda kada potreba za odbranom više ne postoji. Primer napred rečenog
može recimo da bude razvoj preterane urednosti i marljivosti i njen opstanak i
posle nestanka strepnje i brige koje su je uslovile.
Ego
poseduje urođene datosti na koje se može osloniti i u skladu s kojim se
razvija. Ova nezavisnost je samo relativna.
Id, ego
i superego
Hartman,
kao i Frojd, daje definicije sve tri strukture psihičkog aparata tj ida, ega i
superega, preko njihovih funkcija i sva ta zapažanja temelji na posmatranju
ponašanja klijenata i njihovim izveštajima o sopstvenom doživljavanju. Deli ih
na prilagođavajuće-kočeće ili adaptivno-inhibitorne i ujedinjujuće-usklađujuće
ili integrativno-koordinativne. U prve spadaju testiranje realnosti,
kontrolisanje i usmeravanje pražnjenja motorne energije, odbrana organizama
putem pounutrenih probnih odgovora kao i kočenje nagonskih pokretača
zahvaljujući mehanizmima odbrane. Druge su sintetičke funkcije ega koje
prevazilaze nivo funkcionisanja prilagođavajuče-kočećih funkcija, jer održavaju
psihičku ravnotežu.
Pojam
neutralizacije
Neutralizacija
je proces kojim se libidna i agresivna energija pomeraju od nagonskom ka
nenagonskom kvalitetu, čineći ih na taj način dostupnim egu. Hartman je
neutralizaciju definisao kao promenu
čiste, instinktualne energije u oblike energije koji su prikladniji za
funkcionisanje ega (neutralizovane energije), to jest oblike energije koje
karakteriše visok nivo kontrole ega i kapacitet za odlaganje neposrednog
zadovoljenja.
Neutralizacija
je na neki način regulator psihe, sposobnost psihičkog aparata za
samoregulaciju. Ona se manifestuje kao sposobnost osobe da bude razborita, da
„stiša strasti“ i pretvori „energiju strasti“ u „energiju razuma“, energiju
koja je usmerena ka rešavanju problema i zadovoljenju potreba na razuman
način. Kada se energija psihe izbalansira, osoba je u stanju da mentalizuje,
da promisli, razume svoja stanja i stanja druge osobe, i tek onda da deluje. Kapacitet
ega za neutralizaciju, je osnovni kriterijum za procenu njegove snage.
Neutralisana energija biva korišćena u procesu sublimacije.
Narcizam
Za
razliku od Frojda, koji narcizam smatra kateksom ega, Hartman ističe da je
narcizam kateksa reprezentacije selfa. Oblik ispoljavanja narcizma može biti
nagonski ili neutralisan, razvija se normalno ili patološki, u saglasnosti sa
načinom na koji se strukturacija obično odvija.
Razvoj
superega
Rana
ispoljavanja moralnog ponašanja treba smatrati genetičkim prethodnicima superego
sistema, a ovi prethodnici mogu u izvesnim slučajevima da poseduju „analogiju
funkcija“ sa funkcijama superega. Hartman gvori o prethodnicima superega i
nastoji da razjasni prirodu ovog odnosa. Pounutrenje i poistovećenje su
genetički prethodnici superega i oni se razvojem ujedinjuju u ovu novu
strukturu koja postaje relativno nezavisan centar psihičkog funkcionisanja sa
sopstvenim ciljevima u svom formiranju. Na formiranje superega utiče sazrevanje
i razvoj ega, edipalna situacija, falusna faza, preedipalni razvoj i prefalusne
faze psihoseksualnog razvoja. Tu su i funkcije ega koje utiču na njegov
nastanak kao što su testiranje realnosti, kapacitet za samoposmatranje i
potencijal za sublimaciju i neutralizaciju. Zahtevi superega mogu ali ne moraju
da budu saglasni sa egom. Ako jesu, inegrišu se bez suprotstavljanja. U
suprotnom može da dođe do konflikta i razvijanja odbrana protiv njih.
Jelena
Nikolić, psiholog
Literatura:
Psihodinamička psihijatrija;Ljubomir Erić
Zpadnjaci u svom evroautizmu su divna bića, koja veruju da su svet, nauka, i kultura počeli sa njime. Gotama buda je samo jedan od vrhunskih eksperata za ego psihologiju na istoku, i uopšte u poznatoj povesti čovečanstva.Sve se to dogodilo par hiljada godina pre hartmana. Lao Ce, majstori zena, dzogćen majstori Tibeta, Naropa, Milarepa, Tilopa, riši Kapila, majstori tantre, joge, sufi mistici, ............su još uvek nedostižni za akademske psihologe zapada.
ReplyDelete