Uspešan
čovek u svakom riziku vidi šansu, perfekcionista u svakoj šansi i prilici vidi
rizik
Moram
da budem savršen/a ili me niko neće ceniti!
Moram
da budem savršen/a ili će me smatrati neuspešnim/om!
Moram
da budem savršen/a ili će moj šef biti nezadovoljan mojim radom!
Moram
da budem savršen/a ili me drugi neće voleli!
Moram
da budem savršen/a ili..
Ovo
su neki od tipičnih načina razmišljanja perfekcionista, ljudi sa neutaživom
potrebom da svoj život učine apsolutno savršenim iako žive u nesavršenom svetu.
Ne podnose haos i sve svoje aktivnosti žele da podignu do idealnih visina i
neslućenih razmera. Sve mora da bude glatko, zaobljeno i ništa ne sme da viri
sa strane. Sve kockice moraju da budu idealno složene, sve mora biti
naštelovano po njihovoj zamisli, nebitno i ako od drveća ne vide šumu. Oduzimajući
sebi pravo na grešku oni ulažu mnogo vremena i truda, rasipaju ogromnu količinu
kako fizičke tako i mentalne energije na sve što rade, očekujući da se bude najbolji.
U današnjem društvu perfekcionizam se vrednuje kao pozitivna lična crta i zato
većina njegovo prisustvo prihvata kao nešto čemu trebamo težiti, usmeravati
svoju decu, preporučivati drugima. „Budimo
najbolja verzija sebe“- postaje imperativ onih koji svoju ličnu vrednost
povezuju sa svojim ostvarenjima, identifikujući se sa svojim uspesima i
stvarajući na taj način jedan iskrivljeni odnos prema sebi, svojim mogućnostima
i vrednostima.
Šta
je u stvari perfekcionizam i ko su ljudi koji se kriju iza njega ?
Perfekcionizam
se definiše kao visok standard performansi koji je propraćen preterano
kritičkim procenama nečijeg ponašanja. Primarna obeležja perfekcionista su osobine
poput zabrinutosti zbog grešaka, samokritičnost, roditeljska očekivanja, lični
standardi i organizacija. Doktorka
Braun ističe da je perfekcionizam štit težak 20 tona, način razmišljanja da ako
izgledam savršeno, živim savršeno, radim stvari savršeno onda mogu izbeći
osudu, kriticizam i ismevanje. To je društveno prihvatljiv sijamski blizanac
nesvesnog osećanja straha od osrednjosti, samonametnuti pritisak koji nastojimo
da izbegnemo. Ništa nije dovoljno dobro i ne prihvata se ništa manje od
saršenstva. Jedna harvardska profesorka, Alisa Domar, ističe da perfekcionizam
nastaje kao posledica potrebe za kontrolom. Ako su stvari savršene, čovek ima
utisak i privid da održava kontrolu nad situacijom. Neki autori, poput Alfreda
Adlera i Maslova su smatrali da je čovekova aspiracija za savršenstvom sastavni
deo njegove prirode, ono što daje motivaciju i smisao životu i da je sklonost
perfekciji odlika zdrave ličnosti. Ovakva sklonost je poželjna i zdrava sve dok
pojedinac ostvarujući svoje mogućnosti i težeći ka postignuću ne ugrožava
interese ostalih članova zajednice, ne teži dominaciji nad drugima i postižući
maksimalni učinak i ostvarujući zadati cilj on biva zadovoljan, ispunjen
ponosom i srećom. Zatim slede novi napori, nova ostvarenja i nova zadovoljstva
i u ovakvom slučaju možemo govoriti o poželjnom vidu perfekcionizma. Ali, kao
što znamo, perfekcionizam ima i svoju mračnu stranu. Ponekad, precenjujući
sopstvene potencijale u nekoj ili i u svim oblastima, osoba može sebi
postavljati nerealno visoke standarde i težiti njihovom ostvarenju a onda neretko
i kada uspe njoj se može činiti da to i nije neko naročito, dovoljno i vredno
ostvarenje. Zbog neke, čak i male greške, takve osobe će sebi danima
prebacivati, nervirati se kako im je to promaklo i osećati se loše. Umesto da
uživaju u svom postignuću oni neće biti zadovoljni jer im se stalno čini da je
moglo još bolje i da sve to ostvareno ipak nije dovoljno dobro. Uvek postoji
razlog za zameranje sebi, osećanje krivice zbog greške, zatim se nadovezuju i osećanja
nekompetentnosti, promašenosti i bespomoćnosti umesto zdrave zabrinutosti i
truda da se to ispravi, što bi bila adekvatna reakcija. Konstantna
preokupiranost time da slučajno ne pogreše vodi ih dalje u besomučno
doterivanje, preuređivanje, ponovno sređivanje svega onoga što rade,
prokrastinaciji tj. odlaganju obaveza sve dok rezultat ne dobije neku željenu i
savršenu dimenziju, do zaostajanja u poslu a često i do izostajanja uspeha što
u očima perfekcioniste može izgledati kao prava katastrofa. Ovakvi neadekvatni
načini reagovanja su odlika nezdravog perfekcionizma a njihovim vlasnicima je
veoma teško da pokažu nesigurnost i priznaju grešku jer iako normalne, njima
ovakve stvari izgledaju kao velike ljudske mane dovoljne za podcenjivanje i obezvređivanje.
Visoko samokritični, niskog samopoštovanja, oni žive sa idejom da su greške
neprihvatljive. U nekim slučajevima to može biti poput opsesije koja rađa večito
nezadovoljstvo, poremećaj raspoloženja, pojavljuje se anksioznos, njoj se može
priključiti i depresivnost a nekada čak i suicidalne misli jer biti bolji znači
uvek biti pod tenzijom, frustriran, u konstantnom grču bez mogućnosti
kvalitetnog življenja, rasta, radovanja, uživanja u plodovima sopstvenog
uspeha. Prema
Frojdu perfekcionizam spada u tzv. „analne” karakteristike ličnosti, što se
povezuje sa funkcionisanjem sistema za varenje u širem smislu. Tako da u blažim
slučajevima može dovesti do poremećenih funkcija, zatvora ili proliva, muke
gađenja i povraćanja u situacijama kada osoba nije u stanju da ispuni
kriterijum savršenstva. Ukoliko su ove situacije česte, a kod perfekcionista
jesu, to može dovesti do predispozicije nastanka raznih oboljenja kao što su
čir na želucu, crevima i nekih bolesti koje za okidač imaju stres, iako im se
ne zna tačan uzrok. Zatim tu su socijalne fobije za koje je perfekcionizam
takođe okidač jer osoba ima strah da govori pred drugima upravo zbog mogućnosti
da može da pogreši tokom izlaganja koje možda neće biti lepo sročeno po
prethodnoj zamisli. U odnosu na razmišljanje, ponašanje i emocije,
perfekcionista najčešće bira razmišljanje, dok će sa emocijama imati problem.
Začetak
perfekcionizma nalazi se u nesvesnom životnom planu koji se sastoji od raznih
poruka, zabrana i odluka koje roditelji šalju deci i koje ne odgovaraju
realnosti ali su usvojene u detinjstvu kao realne zbog nerazvijenog procesa
sopstvenog mišljenja i zavisnosti od roditeljskog. Osnovu gradi osećanje
nesigurnosti koje nastaje kada su roditelji kritički nastrojeni prema detetu,
postavljaju mu visoke ciljeve i imaju prevelika očekivanja od njega. Za pojedine
roditelje dete nikada nije dovoljno dobro. Razlog ovome mogu da budu neke
roditeljske disfunkcionalnosti ali u većini slučajeva radi se o čuvenim
„najboljim“ roditeljskim namerama i želji da njihovo dete bude najbolje moguće.
Da bi bio siguran da će dete prihvatiti njegove poruke i usvojiti njegove
vrednosti, roditelj ih povezuje sa indirektnom, a nekada i direktnom pretnjom
na sam život ili sa odbacivanjem. Dete, nemajući puno izbora i uslovljeno
roditeljskim prisustvom i njihovom ljubavlju, veruje da je zapovedana vrednost
prava potreba koja će, ukoliko je ne ispuni, dovesti do odbacivanja i/ili
smrti. Kritike upućene na njegov račun opterećuju ga konstantnim strahom da li
će svojim radom i zalaganjem ispuniti očekivanja roditelja, zaslužiti njihovu
ljubav ili će ih razočarati. Ukoliko ne uspe da postigne sve što se od njega
zahteva dete će se osećati loše, javiće se osećaj nesposobnosti, gubitak
samopouzdanja i emocionalne neispunjenosti. Podstiču se krivica i stid. Strah i
oprez nose poruku da ako nije sve pod konac neće ni biti uspešno. Dete
zaključuje da je toliko važno biti savršen, da to postaje pitanje života i
smrti, i kasnije, ne preispitujući ovaj pogrešan koncept, stalno pokušava da
bude najbolje moguće jer samo na taj način ima pravo na život vredan življenja.
Ima
li izlaza iz paradoksa perfekcionizma?
Da
bi uopšte došlo do nekog izlaza iz začaranog kruga težnje ka dostizanju
nedostižnog, osobe koje robuju ovoj težnji moraju prvo da shvate da perfekcionizam
može da bude psihološki problem. Ljudi ga često ističu sa ponosom onom čuvenom
rečenicom „Pa znate, ja sam perfekcionista..“. Ali šta kada perfekcionizam
postane prepreka uspehu, radovanju, sreći, kad krene da uzrokuje emocinalno
trošenje? Treba krenuti od slike o sebi, preispitati kakva je ona i da li je
naše postojanje nečim uslovljeno, određeno. Potrebno je da razumemo poreklo
takvog osećanja, da shvatimo suštinu poruka koje smo dobijali u detinjstvu a
koje su negirale naše pravo na nesavršenost i grešku i da shvatimo da one ne
određuju našu suštinsku vrednost. Uverenja treba tretirati kao mogućnosti a ne
kao činjenice. Greška je sastavni deo života. U kategorizaciji sopstvenih
vrednosti postoji skala sa stupnjevima prolazan, dobar, dovoljno dobar,
prosečan, odličan, izvanredan a ne samo loš-savršen. Bolje je i pogrešiti nego
čekati idealan trenutak za realizaciju planova i ne pokušavati.
I
za kraj navešću Salvadora Dalija, koji kaže:„Nema razloga da se plašite savršenstva, ionako ga nikada nećete dostići“ pa odoh da još jednom proverim ovaj
tekst, za svaki slučaj, možda se negde potkrala neka greška.
Jelena Krstić, psiholog
Kontakt: nikolic.jeka@gmail.com
Literatura:
Asertivna
komunikacija, Mia Popović
Vodič u razuman život, Albert Elis
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.