" Kada duvaju vetrovi promena neki ljudi grade skloništa,
dok drugi grade vetrenjače."
U svojoj individualnoj životnoj istoriji,
suočeni smo sa brojnim izazovima i nedaćama koje na dnevnom nivou remete našu
ravnotežu, navodeći nas da ulažemo nekad blage, a katkad i nadljudske napore da
bismo ostali mentalno zdravi. Pored strepnji da li će naše egzistencijalne
potrebe biti zadovoljene, čovek se neizbežno suočava sa svojim psihičkim
doživljajem stvarnosti, koji je za njega istinit i sveprožimajući.
U
nestabilnom vremenu punom nepredvidivih obrta, poput trenutne situacije sa
virusom, čovek je obuzet prvenstveno zadovoljenjem svojih fizioloških potreba
(hrana, voda, vazduh, san...), a zatim je
zabrinut oko svojih potreba za sigurnošću (stalan posao, sigurnost
zdravlja, porodice, imovine...) o kojima je govorio Maslov. Međutim, nebrano
grožđe u kome se nalazimo daje novu dimenziju svačijoj psihičkoj stvarnosti i
zahteva prilagođavanje na novonastale promene koje mogu delovati zbunjujuće,
uznemirujuće i zastrašujuće. Iako nije naročito u duhu našeg mentaliteta da
pridajemo značaj mentalnom zdravlju, nepobitna je činjenica da se psihički
kvalitet života menja i da naša unutrašnja snaga trpi i zahteva jačanje i
adaptaciju.
Den
Gilbert i saradnici su skovali termin psihološki imuni sistem, opisujući ga kao
„vešt način pomoću kojeg ljudski um ignoriše, dopunjuje, transformiše i
reorganizuje informacije u svojoj beskrajnoj borbi sa afektivnim posledicama
negativnih događaja“. (Gilbert, Wilson, Pinel, Blumberg, & Wheatley, 1998) Ljudi često koriste strategije psihološkog imunog
sistema bez svesne namere i zapravo, kada bi se od njih tražilo da pokušaju da
prestanu sa korišćenjem ovih strategija, nesvesno bi nastavili da ih
upotrebljavaju. (Williams & Gilovich, 2008, prema Rosenzweig, 2016). Kada
smo suočeni sa vanrednim okolnostima, naša psiha se bori da opstanemo, a dobro
su poznati mehanizmi odbrane, odnosno manevri pomoću kojih se borimo protiv
neprijatnih i neprihvatljivih sadržaja kojima smo izloženi. Oni se takođe
odvijaju na nesvesnom nivou i u preteranoj meri mogu osiromašiti ljudsku psihu,
ali mogu biti i konstruktivni, poput sublimacije, koja podrazumeva preusmeravanje
neprihvatljivih nagona, misli i emocija u prihvatljive. Sublimacija se
ispoljava u kreativnosti, poput umetničkog stvaralaštva. Ovo nas podseća da se
u periodu kada smo socijalno izolovani možemo okrenuti umetnosti, koju u
užurbanoj svakodnevici nepravedno ostavljamo po strani, a koja može imati
blagotvorno dejstvo i biti nam značajan resurs za borbu. Ili, kao što je rečeno
u kultnom filmu Društvo mrtvih pesnika: „Medicina,
pravo, biznis, inženjerstvo...to su vrlo plemenite težnje, neophodne za
održavanje života. Ali poezija, lepota, romansa, ljubav... to je ono zbog čega
mi živimo.“
Strategije prevladavanja stresa
U stresnim situacijama, ljudi koriste
kognitivne i bihejvioralne strategije koje služe za izlaženje na kraj sa
stresnom situacijom, kao i sa negativnim emocionalnim reakcijama koje ta
situacija izaziva. Lazarus i Folkman (1984) govore o suočavanju usmerenom na
problem, pri čemu je cilj smanjivanje ili otklanjanje štete i pojedinac tada
preduzima konkretne akcije, kao i o suočavanju usmerenom na emocije, kada osoba
nastoji da ublaži emocionalnu nelagodu. To postiže npr. ponovnom procenom
situacije kao manje pretećom nego što joj se prvobitno učinila ili
priželjkivanjem da se stvari promene (Lazarus & Folkman, 1984). Međutim,
ovde se mogu primeniti i manje konstruktivni oblici suočavanja poput
konzumiranja alkohola, cigareta ili lekova za „smirivanje živaca“. Osim
suočavanja, primenjuju se i strategije izbegavanja (Roth & Cohen, 1986).
Npr, pojedinac se može suočiti sa onim što oseća kroz poveravanje prijatelju
ili kroz ponovnu procenu situacije, ali može se služiti i poricanjem,
odvraćanjem pažnje, priželjkivanjem... Kada je reč o ponašanju, čovek može,
suočen sa zdravstvenom pretnjom, otići na pregled, ili se može odlučiti da bi
bolje bilo izbeći traženje dijagnoze. Iako strategije suočavanja predstavljaju
zreliji i delotvorniji način borbe sa stresnom situacijom, ne treba ni upasti u
zamku ruminiranja, odnosno prekomernog razmišljanja o emocijama (Nolen-Hoeksema, McBride, & Larson, 1997). . Ruminiranje je pasivno usmeravanje na svoje
simptome nelagode i na značenje i posledice tih simptoma, umesto na aktivnu
proradu svojih emocija, što dovodi do produbljivanja depresivnih osećanja i
povećavanja učinka negativnog raspoloženja.
Resursi
za prevladavanje stresa
Bitan
uticaj na to u kojoj meri će se situacija doživeti stresnom, kao i uspešnost
pojedinca u rešavanju ove situacije, zavisi od resursa suočavanja. Lazarus i
Folkman (1984) govore o intrapersonalnim resursima, kao što su telesni resursi
poput dobrog zdravlja i energije, zatim psihološki kao što su optimizam i
pozitivna slika o sebi, kao i sposobnost za rešavanje problema i socijalne
veštine. Valja se podsetiti da je u vanrednim, ali i u normalnim okolnostima
veoma važno brinuti se za fizičko zdravlje kroz ishranu, fizičku aktivnost i
brigu o svome telu kroz pridržavanje saveta lekara. Međutim, da bismo bili
osnaženi za neočekivane događaje, potrebno je raditi na sebi i baviti se
samospoznajom. Kao što je rekao kineski filozof Laozi: „Ako želiš da probudiš celo čovečanstvo, prvo
probudi svaki deo sebe. Ako želiš da iskoreniš patnju iz sveta, eliminiši sve
mračno i negativno iz sebe. Zapravo, najveći poklon koji svetu možeš da daš je
tvoja lična samotransformacija.“ Takođe, izlaganje izazovima i življenje života
u punoći, što podrazumeva kako prijatne i srećne trenutke, tako i nelagodu i
bure, može doprineti jačanju i obogaćivanju resursa koji su nam potrebni da
bismo se nosili sa životom. Na ove razne načine, čeličimo naš psihološki imuni sistem
i to nam omogućuje da se konstruktivnije borimo sa negativnim posledicama koje
neko stresno iskustvo ima po nas.
U
teškim vremenima, značajna potpora može doći u vidu socijalne podrške, od
supružnika, partnera, dece, prijatelja ili od kontakata u zajednici koji nam
pokazuju da brinu za nas i da nas vole i poštuju. Robins i Mecner (1982, House,
Robbins & Metzner) ispitivali su široki raspon zdravstvenih indikatora kod
2754 muškaraca i žena poput visine krvnog pritiska, holesterola, respiratornih
funkcija... a istovremeno su ispitivani njihovi socijalni odnosi i socijalne
aktivnosti. Tokom 10 do 12 godina praćenja, pokazalo se da su osobe s malo
socijalnih odnosa imale otprilike dvostruki rizik smrtnosti u odnosu na osobe s
puno socijalnih odnosa.
Istraživanjima
(Cohen & Wills, 1985) je potvrđeno da postoji zaštitni efekat socijalne
podrške, odnosno da socijalna podrška utiče na zdravlje štiteći pojedinca od
negativnog uticaja visokih nivoa stresa. Zaštitna funkcija socijalne podrške
delotvorna je upravo pri susretu sa jakim stresorom, kao što se razlika u
zdravlju između pojedinaca sa jakim i slabim imunitetom može pojaviti kada su
izloženi uzročniku zaraze.Ova funkcija vrši svoju ulogu na dva nivoa, tako što
ljudi koji primaju puno socijalne podrške mogu proceniti događaj manje stresnim
od onih koji imaju manje socijalne podrške, jer znaju da postoje oni kojima se
mogu obratiti za savet ili za finansijsku pomoć. Drugi nivo na kom socijalna
podrška ublažava negativan uticaj stresa je poboljšanje sposobnosti ljudi za suočavanje
sa stresorom. (Cohen & Wills, 1985).
Još
jedna varijabla koja se pokazala kao dobar prediktor suočavanja sa stresnim
dešavanjima je dispozicijski optimizam, odnosno optimistična priroda koja
pomaže ljudima da se suoče sa značajnim životnim događajima, pri čemu optimista,
čak i kada je teško, veruje da je poželjan ishod ostvariv i dostižan. (Scheier
& Carver, 1985) Pokazalo se da je optimizam povezan sa češćim korišćenjem
suočavanja usmerenog na problem, traženjem socijalne podrške i naglašavanjem
pozitivnih aspekata stresne situacije. U
istraživanjima sa pacijentima sa stentom
i sa ženama koje su prošle operaciju raka dojke (Scheier, Matthews, Owens, Magovern, Lefebvre, Abbott, & Carver,
1989), pokazalo se da se optimisti oporavljaju brže od velike operacije nego
pesimisti. U jednom longitudinalnom istraživanju sa studentima (Aspinwall &
Taylor, 1992), koji su bili intervjuisani dva puta, jednom kratko nakon dolaska
na fakultet i ponovo tri meseca kasnije, pokazalo se da optimisti ređe koriste
suočavanje izbegavanjem. Veći optimizam bio je povezan sa češćim korišćenjem
aktivnog suočavanja, što je dovelo do boljeg prilagođavanja na fakultet.
Psihološka
rezilijentnost
Brojna istraživanja
pokazala su da pozitivne emocije imaju širok opseg uticaja na pojedince (Lyubomirsky, King, & Diener, 2005; Pressman
& Cohen, 2005). I teorijski i empirijski je utvrđeno da pozitivne emocije
unapređuju fleksibilnot u mišljenju i u rešavanju problema (Fredrickson &
Branigan, 2005), suprotstavljaju se psihološkim efektima negativnih emocija, olakšavaju
adaptaciju i grade trajne socijalne
resurse (Folkman, 2008). Takođe se pokazalo da postojanje pozitivnih emocija
usled izazova i nevolja može doprineti otpornosti na stres i adaptaciji, i
stati na put negativnim emocijama tokom doživljavanja stresa, dok one imaju
značajnu ulogu i tokom oporavka od stresne situacije.
U
suočavanju sa stresom važno je pomenuti psihološku rezilijentnost, relativno
stabilnu crtu ličnosti koja se odnosi na sposobnost osobe da proživi nedaće i
da ih prevaziđe i izbori se sa njima, a glavna komponenta ove crte su pozitivne
emocije.
Istraživanja
pokazuju da rezilijentni pojedinci uočavaju pozitivne aspekte i benefite u
stresnim situacijama, da se služe humorom, da primenjuju strategiju suočavanja
sa problemom da bi se izborili sa negativnim emocionalnim iskustvima, Na ovaj
način, jača se otpornost na stres i omogućuje pristup pozitivnim emocionalnim
resursima, koji zauzvrat, mogu pomoći u trenutnom predahu od stresnih
iskustava. (Affleck & Tennen, 1996; Folkman & Moskowitz, 2000b, prema
Ong, Zautra & Reid, 2010) Iako i rezilijentni pojedinci doživljavaju
kratkoročnu disregulaciju i nestabilnost emocionalnog i fizičkog dobrostanja,
obično ih to ne ometa u dobrom funkcionisanju, te su sposobni da ispunjavaju
lične i socijalne obaveze i da se nose sa novim zadacima i iskustvima.
Nakon teškoća može uslediti lični rast
Ljudi
koji se suočavaju sa velikim životnim krizama tipično doživljavaju stresne
emocije. Naročito kada je reč o okolnostima koje ugrožavaju fizičku dobrobit
osobe, anksioznost i strah su uobičajeni. U zavisnosti od intenziteta,
ozbiljnosti i trajanja fizičke pretnje ili patnje (bilo direktne ili posredne),
anksiozni odgovori mogu opstati dugo vremena nakon što je stvarna pretnja
nestala. Tuga i depresija mogu biti uobičajeni odgovori na životne krize. (Tedeschi
& Calhoun, 2004). Za iznenadne i neočekivane događaje, početne reakcije
neverice i psihološke otupljenosti su uobičajene. Kod visoko pretećih događaja,
često se javljaju repetitivne misli i slike tog događaja. Prislino mišljenje,
tipa ruminiranja, češće je od repetitivnih slika, ali oba se doživljavaju
neprijatnim i stresnim. (Tedeschi & Calhoun, 2004).
Rast se, međutim, ne javlja kao
direktna posledica negativnih iskustava. Borba pojedinca sa novom realnošću
nakon ovakvih događaja je ključna u određivanju stepena do kojeg dolazi do
posttraumatskog rasta. Psihološka kriza može se definisati u odnosu na stepen
do kojeg se dovode u pitanje osnovne pretpostavke koje osoba ima o svetu,
uključujući pretpostavke o čovekoljublju, predvidljivosti i mogućnosti kontrolisanja
sveta; stepen u kome je bezbednost ugrožena, a nečiji identitet i budućnost su
dovedeni u pitanje (Janoff-Bulman, 1992, prema Tedeschi & Calhoun, 2004). Novonastala
i neočekivana situacija može promeniti, pa čak i poništiti način na koji
pojedinac razume zašto se stvari događaju, koji su uzroci i razlozi, ali se on
može dotaći i pitanja o opštoj svrsi i smislu postojanja.
Kognitivna obrada i restrukturiranje koji nastupaju
nakon traumatskog događaja, mogu se uporediti s fizičkom obnovom koja nastaje
nakon zemljotresa. Fizičke strukture posle zemljotresa mogu biti osmišljene
tako da budu otpornije na šokove u budućnosti, jer zajednica uči od
zemljotresa šta je izdržalo potres, a šta nije. Kognitivna obnova nakon trauma,
dovodi do stvaranja novih shema koje uzimaju u obzir traumu i moguće događaje koji
nas čekaju u budućnosti, i koje su otpornije na razdor. Obnova starih obrazaca
mišljenja i percipiranja sveta doživljava se kao rast. Izgleda da je ono što
čini ova iskustva transformacionim to što imaju afektivnu komponentu, tako da
naučene lekcije nisu samo intelektualno obrađene, već psihološko procesuiranje
ima i visok emocionalni kvalitet. (Tedeschi & Calhoun, 2004).
Proživljavanje bolnog iskustva, može učiniti da se
osoba oseća jače i da upoznaje svoju fleksibilnost i kompetentnost. Ona stiče
samopouzdanje, što se generalizuje na potencijalne buduće bolne situacije za
koje se oseća spremnijom. (Collins, 1990, prema Tedeschi & Calhoun, 1996)
Ljudi razvijaju nove veštine suočavanja tokom posttraumatske adaptacije i
spoznaju svoju novootkrivenu snagu.
Takođe, prolazeći kroz neprijatno iskustvo, ljudi
imaju priliku da razviju bolju komunikaciju sa osobama iz svog okruženja.
Prepoznavanje sopstvene ranjivosti vodi većoj emocionalnoj ekspresivnosti,
spremnosti da se prihvati pomoć, kao i korišćenju već pomenute socijalne
podrške koja je ranije bila zanemarena. Deo pozitivnog razvoja socijalnih
relacija prositiče iz povećane osetljivosti prema drugim ljudima kao i iz
napora da se poboljšaju postojeći odnosi (Collins, 1990, prema Tedeschi &
Calhoun, 1996).
Osim toga, pojedinac može razviti zahvalnost za
život koji se sada doživljava kao dar i
uočiti važnost određenih aspekata života poput porodice, prijateljstava i
spiritualnosti, koji se, kada upadnemo u rutinu, nekada uzimaju zdravo za
gotovo. Zapravo, on prolazi kroz proces egzistencijalne reevaluacije, što ga
navodi da bude aktivniji i smeliji kroz nove životne izbore i poduhvate, da
više vremena provodi sa dragim ljudima i da se posveti izgradnji autentičnog
smisla sopstvenog života.
Marija Stankov, psiholog
LITERATURA:
· Aspinwall, L. G., & Taylor, S. E. (1992).
Modeling cognitive adaptation: A longitudinal investigation of the impact of individual
differences and coping on college adjustment and performance. Journal
of Personality and Social Psychology, 63(6), 989–1003.
· Bonanno, G. A., Galea, S., Bucciarelli, A., &
Vlahov, D. (2007). What predicts psychological resilience after disaster? The
role of demographics, resources, and life stress. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 75(5), 671–682.
· Cohen, S., & Wills, T. A. (1985). Stress, social
support, and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98(2),
310–357.
· Folkman, S. (2008) The case for positive emotions in
the stress process, Anxiety, Stress &
Coping, 21(1), 3-14.
· Fredrickson, L. B. & Branigan, C. (2005)
Positive emotions broaden the scope of attention and thought‐action
repertoires, Cognition and Emotion,
19(3), 313-332.
· Gilbert, D. T., Pinel, E. C., Wilson, T. D.,
Blumberg, S. J., & Wheatley, T. P. (1998). Immune neglect: A source of
durability bias in affective forecasting. Journal
of Personality and Social Psychology, 75(3), 617–638.
· House, James, Robbins, Cynthia, & Metzner. (1982
) The Association of Social Relationships and Activities with Mortality:
Prospective Evidence from the Tecumseh Community Health Study. American Journal of Epidemiology, Vol.
116, 123-140.
· Janoff- Bulman, R. (2004). Posttraumatic Growth:
Three Explanatory Models. Psychological
Inquiry. Vol. 15, 30-34.
· Lazarus, R. F., & Folkman, S. C. S.(1984). Stress, appraisal and coping. Newyork:
Springer.
· Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005).
The Benefits of Frequent Positive Affect: Does Happiness Lead to Success? Psychological
Bulletin, 131(6), 803–855.
· Nolen-Hoeksema, S., McBride, A., & Larson, J.
(1997). Rumination and psychological distress among bereaved partners. Journal
of Personality and Social Psychology, 72(4), 855–862
· Ong, A. D., Bergeman, C. S., Bisconti, T. L., &
Wallace, K. A. (2006). Psychological resilience, positive emotions, and
successful adaptation to stress in later life. Journal of Personality and
Social Psychology, 91(4), 730-749.
· Pressman, D. S. & Cohen, S. (2005). Does
positive affect influence health? Psychological
Bulletin, Vol 131(6), 925-971-
· Rosenzweig, E. (2016). With Eyes Wide Open. Perspectives on Psychological Science,
11(2), 222–238.
· Roth, S., & Cohen, L. J. (1986). Approach, avoidance,
and coping with stress. American
Psychologist, 41(7), 813–819.
· Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1985).
Optimism, coping, and health: Assessment and implications of generalized
outcome expectancies. Health Psychology,
4(3), 219–247.
· Scheier, M. F., Matthews, K. A., Owens, J. F.,
Magovern, G. J., Lefebvre, R. C., Abbott, R. A., & Carver, C. S. (1989).
Dispositional optimism and recovery from coronary artery bypass surgery: The
beneficial effects on physical and psychological well-being. Journal of Personality and Social
Psychology, 57(6), 1024–1040
· Tedeschi, R. G. & Calhoun, L. G. (1996) The
Posttraumatic Growth Inventory: Measuring the positive legacy of trauma. Journal of Traumatic Stress. Vol. 6,
455-471.
· Tedeschi, R. G., & Calhoun, L. G. (2004).
Posttraumatic Growth: Conceptual Foundations and Empirical Evidence. Psychological Inquiry, 15(1), 1–18.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.