„Ljubav
postoji tek onda kad nam je zadovoljstvo i sigurnost druge osobe jednako važna
kao i naša sopstvena“.
Hari
Stek Saliven
Nijedno osećanje nije
toliko analizirano, proučavano, opisivano, diskutovano i priželjkivano ali i
odbacivano, kao što je osećanje ljubavi. S pravom i razlogom, ovaj najveći
čovekov genetički dar, zauzima vrhovni položaj na piramidi naših osećanja.
Poimanje ljubavi i svega onoga što ona sa sobom nosi, imalo je svoju evoluciju
i svoj razvojni put.
Posmatrajući ljubav iz
istorijske perspektive, možemo videti da se koncept i razvoj intimnih veza
poprilično promenio. Za nače bake i deke i generalno nače pretke, stvaranje
veze i sklapanje braka, bilo je pre poslovni poduhvat nego svojevoljni čin zaljubljenosti. Žene su se udavale kako bi pronašle svog zaštitnika i nekoga ko će
se brinuti o njima a muškarci su se ženili kako bi obezbedili potomstvo i
stvorili dom o kome se žena brinula. Oni su bili unapred pripremljeni za svoju ulogu u
braku. Ljubavi kao osećanju i nije poklanjana naročita pažnja, radosti
i sreće takođe. Praktične stvari, poput fizičkog i finansijskog opstanka,
stavljene su u prvi plan. Romantika, senzualnost, seksualna usklađenost i
razvijanje ličnosti bile su trivijalnosti u poređenju sa obezbeđivanjem
sredstava za egzistenciju. Zarađivanju novca radi preseljenja ili obrađivanju zemlje
sa nadom da će usevi doneti dovoljno prinosa da bi se preživelo, poklanjana je
daleko veća pažnja. Geni su tokom više milenijuma razvili ljubav
kao evolucijski mehanizam čiji je cilj produženje ljudske vrste i stvaranje malih i čvrstih ljudskih zajednica čija je svrha bila olakšavanje ljudskog opstanka.
Te kompaktne zajednice, porodice bile su stecište osećanja sigurnosti, zaštite
i bezbednosti. Ljubav je bio alat za preživljavanje. Istraživači počevši već od
samog Čarlsa Darvina, identifikovali su jedinstvene osobine ljudske ljubavi u
poređenju sa drugim sisarima i smatrali ljubav glavnim faktorom za stvaranje
sistema socijalne podrške koji su omogućili razvoj, širenje i opstanak ljudske vrste.
Od šezdesetih i
sedamdesetih godina prošlog veka situacija je krenula da se menja. Započelo se
sa predstavljanjem novih modela i bračnih i porodičnih a i većom slobodom
izbora. Sloboda se ogledala u tome da govorimo i izaberemo otvoreno, sloboda da
živimo po sopstvenoj želji, u paru ili sami, venčani ili nevenčani. Institucija
braka, stvorena iz ekonomske neophodnosti i društvene obaveze, prerasla je u
lični izbor.
Sloboda izbora
Danas, u vezu i brak,
ne ulazi se više iz osećanja dužnosti, nužde ili moranja, već po sopstvenom
nahođenju i po svojoj slobodnoj volji. Današnja očekivanja onoga šta ćemo dobiti
od veze i braka, drugačija su i mnogo veća od očekivanja recimo naših roditelja, baka
i deka i ostalih predaka. Više smo fokusirani na suptilnije i tananije stvari,
na nežnost, intimnost, zaljubljenost, zajednički sistem vrednosti, samorazvoj.
Sve zavisi od nas. Imamo slobodu da izaberemo da li ćemo imati vezu ili ne,
ostati u njoj ako nam prija ili otići ako nam ne odgovara. Možemo da izaberemo
da naučimo kako da razvijamo uspešne načine povezivanja sa partnerom. Ako sagledamo
svoje današnje mogućnosti i uporedimo ih sa nekadašnjim, nama su ruke odrešene
da radimo šta hoćemo, da kreiramo i stvaramo, da izbalansiramo snagu između
partnera i sebe, da gradimo intimnost, da otvoreno razgovaramo o seksu. Dozvoljeno
nam je da se zaljubljujemo i budemo očarani, da osećamo intenzivnu uzbuđenost.
Da budemo ushićeni i strastveni, da se radujemo, da spoznajemo i otkrivamo i
sebe i partnera iz dana u dan.
Međutim, negde duboko u
svom biću mi kao da i dalje ne znamo i nismo sigurni kako da sve to uspešno
obavljamo. I dalje postoji mistifikacija problema. Brakovi obiluju svađama i
konfliktima, žrtvama emocionalne vezanosti, osećajem neshvaćenosti i
nerazumevanja. Seksualna privlačnost nestaje a ljubav i poverenje blede.
Ljubav, koja je deo naše prirode, i dalje ostaje misterija i izmiče nam. Imamo
utisak da je ne dobijamo dovoljno a ni sami ne znao zbog čega. Ili je možda i
dobijamo ali je mi odbacujemo. Kada početna zaljubljenost nestane javlja se
osećanje nalik na dosadu. Neko ovakav prvi signal dosade može da doživi kao
kraj ljubavi, kao znak da ta veza nije ono u šta smo verovali. Sitne, početne
razlike koje su se jedva primećivale vremenom počinju da nam upadaju u oči. Slika partnera se menja u našim očima i mi postajemo oprezniji.
Pitamo se šta se desilo
sa onom prvobitnim, divnim, idealizovanim konceptom koju smo imali o ljubavi i voljenoj
osobi. Hrabro suočavanje sa sopstvenim najdubljim osećanjima podrazumeva i
određene emocionalne opasnosti koje bi radije da izbegnemo. Sagledavanje
sopstvenih razloga i borba protiv teškoća u razvoju odnosa kao da su suviše
naporni. Izbegavamo priliku da postanemo veća osoba, manje usredsređena na
vlastito ja. Naše unutrašnje dete kao da je više orijentisano na neposredna
zadovoljstva. Ne koristimo mogućnost i priliku da se proširimo van naših
narcisoidnih granica i dosegnemo tačku u kojoj bi mogli da uživamo u brizi o
drugima a i o sebi. Imamo nerealna očekivanja i zahteve koje smo skloni da
postavljamo u ljubavnom odnosu. Druga osoba mora tačno da odgovara našim
željama i da zadovolji sve naše potrebe. Mora da bude prisutna ili odsutna kako
nama odgovara. Trebala bi da na nas baca najjače svetlo i čini da se osećamo
vredno ili pak da bude naš psihološki blizanac, da isto mislimo, osećamo,
želimo. Bilo bi dobro i da ima neke natprirodne sposobniosti poput čitanja
misli pa da pronikne u naša htenja i očekivanja bez da joj mi to saopštimo. Fokusirani
smo na ono što dobijamo ali ne i na ono što dajemo. Ljubavna veza ne bi trebalo
da zahteva nikakav trud, ako u njoj ima ljubavi sve će samo po sebi biti
uzbudljivo i lepo a ako ljubavi nema treba je smesta prekinuti, sve više postaje naše rukovodeće geslo.. Kao da nam je
veća sloboda donela manje zrelosti i odgovornosti.
Aleksander Loven,
ističe da mi mislimo da biramo slobodno, ali često se dešava da prilikom pravljenja
izbora imamo utisak kao da nismo u potpunosti rukovodili svojim ponašanjem, da
je delovalo nešto što nam je izgledalo kao sudbina. U ozbiljnim stvarima kao što su
ljubav i brak naročito smo skloni da verujemo da nešto mistično igra veliku ulogu. Ustvari
to što nam deluje kao kao neka viša sila mogu biti neke naše nesvesne potrebe. Lepo je to zapazio i Karl Jung govoreći da dok god ne osvestimo svoje nesvesno ono će upravljati nama a mi ćemo verovati da je to sudbina. Ako su nam
rana iskustva u vezi s ljubavlju adekvatna i ispunjavajuća, sve naše veze i
brak slediće isti obrazac i obrnuto.
Nezrele potrebe ljubavi
Potreba za ljubavlju
motivisana je snažnim nesvesnim željama. Možda najprimitivniji poriv koji nas
pokreće da tražimo ljubav jeste želja za zajedništvom koja potiče od našeg
straha od usamljenosti i osećanja nepotpunosti. Od trenutka kada se odvojimo od
majke pa sve do kraja života, usamljenost je naš verni pratilac. Ukoliko
roditelji nisi bili dovoljno nežni, uskraćivali ljubav i zapostavljali nas, naš osećaj sebe može da
ostane fragmentiran i nerazvijen. Usled ovakvih iskustava možemo postati
nesposobni da udovoljimo sami sebi i neprekidno ćemo tražiti spoljašnje potvrde
sigurnosti i ispunjenosti kroz druge ljude, drogu, ljubav. Bilo koji snažan
spoljašnji stimulator postaće sredstvo blokade našeg bola koji osećamo zbog
sumnje u sebe. Želja za zajedništvom postaje jedno od mogućih rešenja za ovaj
osećaj uskraćenosti. U trenucima stresa često maštamo ili želimo nekog kraj
sebe ko će nam pružiti ljubav koju ne osećamo sami prema sebi, neko ko će nas
konačno učiniti celovitijim osobama.
Potreba za
samopotvrđivanjem i samopoštovanjem takođe može biti snažan pokretač u
potrazi za ljubavlju. Kroz ljubav većina nas pokušava da na neki način potvrdi
sebe. Svog partnera posmatramo kao meru sopstvene vrednosti i statusa. Potajno
verujemo da dobijamo na značaju i da naše vrednosti na neki način rastu ako nas
voli neko ko je uspešan, ostvaren i privlačan. Problem koji se ovde može javiti
je taj da se mi ne zaljubljujemo iskreno u takvu osobu već u iluziju o sebi
koju dobijamo pokraj nje.
Želja za osećajem
ispunjenosti takođe nas može naterati da krenemo da tražimo ljubav. Stresno
vreme u kome živimo i neprekidna užurbanost primoravaju nas da stalno tražimo
neku uzbudljivost, nešto što će nas podstaknuti i učiniti da se osećamo živim.
Mnogi ljudi iz tog razloga precenjuju seks jer im je to najlakši način da svoj
život učine uzbudljivim. Neki kreću u ostvarivanje novih ljubavnih veza jer
veruju da su one izvor intenzivnih i dinamičnih emocija. Kada nastupi
emocionalno pražnjenje i realnost zameni očaranost, intenzitet osećajnosti i
ljubavi bledi pa se ljubavni zavisnik baca u novo osvajanje.
Zrela ljubav
Faza zaljubljenosti,
bez obzira što sa sobom nosi mnoge skrivene zamke, igra krucijalnu ulogu u
postavljanju temelja trajne ljubavne veze. Uzbudljiv početak sa dosta strasti
koristan je na duge staze. U momentima kada ljubav počinje da jenjava i
intenzitet pozitivnih emocija počinje da se smanjuje a partneri krenu da
doživljavaju i negativne emocije, sećanje na tu početnu prijatnu fazu
zaljubljenosti može ih podsetiti koliko ljubav može biti lepa i ispunjavajuća.
To nam može biti moćna motivacija da se izborimo sa teškim trenucima, to
naslućivanje i nada da ponovo može biti onako kao što je bilo.
Zrela ljubav nije ni
maštanje ni idealizacija ni obožavanje partnera. Ona predstavlja poštovanje
osobe zbog njenih kvaliteta koje stvarno poseduje, a ne zbog onih koje joj mi
pripisujemo. Zrela ljubav prevazilazi naše sebične potrebe kao i naše probleme.
Biti sposoban za ljubav znači biti u stanju osetiti naklonost i brigu prema
drugoj osobi, participirati u osećanjima ili namerama prema njoj,
zainteresovati se za ono što joj se dešava. Sposobnost za ljubav postoji onda
kada odustanemo od svog narcisoidnog stava, uz poštovanje i nas samih i ostatka
sveta, kada smo prevažišli opsednutost sobom i vlastitim potrebama i razvili
želju da brinemo o drugima. U zreloj ljubavi više nas ne muče nesigurnosti. Neodvojivi deo zrele ljubavi je sposobnost sjedinjavanja nežnosti i seksualnosti, sposobnost da „vodimo ljubav“ sa osobom do koje nam je stalo.
Ljubav nije samo naklonost bez seksualnosti ili seksualnost bez naklonosti.
Muškarci i žene koji nisu dosegli ovaj nivo misle misle da je seksualnost mera
njihove vrednosti. Zavisnici u ljubavi osećaju se vrednim samo ako im partner
poklanja pažnju neprekidno. Svi ovi primeri su
primeri ljubavi koja pokušava da reši neke naše manjkavosti i nedostatke iz detinjstva a u stvari nam samo stvara nevolje.
Za zrelu ljubav i njeno
prihvatanje neophodno je učešće dva dovoljno zrela, stabilna i zdrava ega. Samo
onaj ko ima jak osećaj sebe može se upustiti u pravu, zrelu ljubav. Da bi se
ovo ostvarilo potrebno je da budemo oslobođeni straha od gubitka identiteta u vezi.
Kada se osećamo dobro i spokojno sami sa sobom onda nemamo potrebu da
investiramo energiju u jačanje ega, slobodni smo da tu energiju investiramo u
ljubav prema drugoj osobi. Zrela ljubav nam omogućava da se kroz davanje i
brigu pre razvijamo i obogaćujemo nego li osiromašujemo.
Jelena Krstić,
psiholog
Kontakt: nikolic.jeka@gmail.com
Izvori:
Strah
od života; Aleksander Loven
Kako
da prekinete zavisnost od druge osobe; Dr Hauard M Halpern
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.