Lu
Andreas-Salome (nem. Lou Andreas-Salomé; Sankt Peterburg, 12. februar 1861-Getingen, 5. januar 1937) je bila nemačka filozofkinja ruskog porekla,
psihoanalitičar, autor, pripovedač i esejista. Njeni različiti intelektualni
interesi doveli su do prijateljstva sa širokim spektrom istaknutih zapadnih
mislilaca, uključujući Fridriha Ničea, Sigmunda Frojda, Paula Reea i Rjnera
Marija Rilkea.
Salome je rođena u Sankt Peterburgu, kao ćerka vojnog generala nemačkog porekla Gustava Ludviga fon Salomea (1807-1878) i majke koja je bila dankinja Louise, B. Vilm (1823-1913). Salome je bila njihova jedina ćerka, imali su pet sinova a ona najmlađa od šestoro dece. Njihovo domaćinstvo bilo je bogato i dobro kultivisano, tako da su sva deca govorila ruski, nemački i francuski.
Još
u detinjstvu Lu je ispoljavala neverovatnu tvrdoglavost. Svi autoriteti morali
su da pokleknu pred snažnom voljom devojčice. Religiozna porodica nemačkog
porekla slala je svako od šestoro dece u najstariju nemačku školu
Sankt-Petrerburga, Petršul, a sa 16 godina Lu je počela da pohađa nastavu za
konfirmaciju pri protestanstkoj, evangelističko-reformatorskoj crkvi. I upravo
je tu njena nezavisnost zablistala. U
protestantskoj crkvi konfirmacija je služila kao simbol svesnog prihvatanja
vere, pa je za pripremu za nju bila neophodna obuka. Lu, koja se od ranije
interesovala za pitanja filozofije, religije i nauke, pripremu je pohađala kod
pastora Daltona, čoveka oštrog, autoritativnog i potpuno lišenog bilo kakve nežnosti.
Pričalo se da su se Daltona svi bojali, a da je samo Lu smogla snage da mu se
usprotivi: "Za vreme jednog od prvih konfirmacionih časova kod tog
netolerantnog pastora, ona ga je, čuvši u njegovoj propovedi ‘da nema takvog
mesta na kome Bog nije prisutan’, prekinula rečima: "Postoji takvo mesto -
pakao", piše Larisa Garmaš, biografkinja Lu Salome.
Prvi muškarac koji je
bio blizu da zadovolji njenu intelektualnu radoznalost bio je holandski pastor
Hendrik Gijo. Omiljen i vrlo ugledan (bio je i nastavnik deci cara Aleksandra
II Romanova) to je za Lu koja je imala tek 17 godina, bilo dovoljno da od njega
napravi idola. Ipak, u maju 1878. godine skupila je hrabrost i napisala
mu je pismo: "… Pišem Vam, gospodine pastore, 17-godišnja devojka, koja je
jedinica u svojoj porodici i u sredini svog okruženja, jedinica i u tom
smislu što je usamljena u svojim shvatanjima, niko ne deli sa njom iste
vrednosti, da ne govorimo o tako ozbiljnim i dubokim pitanjima". Pastor ne samo
da joj je odgovorio nego joj i zakazao sastanak. On je imao 42. godine i
brak. Ipak, pastor je polako gubio glavu za njom, hteo da se razvede, čak
je i zatražio njenu ruku od njene majke. Ne samo da je odbila prosidbu pastora
Gija nego je i bukvalno pobegla iz Sankt – Peterburga u Švajcarsku, gde je ona
mogla steći univerzitetsko obrazovanje
kao "gostujući student". U svojoj jednoj godini na Univerzitetu u
Cirihu, koja je bila jedna od malobrojnih škola koje su prihvatile učenice, Lu
Andreas-Salome završila je predavanja iz filozofije (logika, istorija
filozofije, antičke filozofije i psihologije) i teologije (dogmatika). Za to vreme,
njeno fizičko zdravlje se pogoršalo zbog
bolesti pluća, pa je dobila uputstva da ozdravi u toplijim podnebljima zbog
čega se sa majkom u februaru 1882 seli za Rim.
Salome je majka odvela u Rim kada je ona imala 21 godinu. U
književnom salonu u gradu Salome se upoznala s Paulom Reom, piscem. Re joj je
predložio brak, ali je ona umesto toga predložila da žive i studiraju zajedno kao "brat i sestra", zajedno sa drugim muškarcima sa kojim bi osnovali akademsku
zajednicu. Ree je prihvatio tu ideju i predložio da im se pridruži njegov prijatelj Fridrih Niče. Njih dvoje su se sreli sa Ničeom u Rimu u aprilu 1882., a veruje se da se Niče
odmah zaljubio u Salome, kao što je Ree ranije učinio. On je zatražio od Rea da
u njegovo ime predloži brak Salome, što je ona odbila. Bila je zainteresovana
za Ničea kao prijatelja, ali ne kao muža. Niče je ipak bio zadovoljan što se pridružio Ree i Salome u turneji po
Švajcarskoj i Italiji, planirajući svoju komunu. U Lucernu, kada je Niče bio
sam sa Salomom, on joj je ponovo ozbiljno predložio brak, što je ona ponovo
odbacila. On je ipak bio srećan da nastavi sa planovima za akademsku zajednicu.
Salome, Niče i Ree su putovali sa
Salominom majkom kroz Italiju i razmotrili gde će postaviti svoju komunu. Ova
komuna je trebalo da bude postavljena u napuštenom manastiru, ali pošto nije
pronađena odgovarajuća lokacija, plan je napušten. Po dolasku u Lajpcig u
oktobru 1882. godine, njih troje su
zajedno proveli nekoliko nedelja.
Nakon što je otkrila
situaciju, Ničeova sestra Elizabeta
postala je odlučna da Ničea udalji od onoga što je opisala kao "nemoralnu
ženu". Elizabeta je
stalno podsticala brata protiv Lu Salome. I bez nje su Niče i Lu ionako počeli da
se spore: pošto mu nije uzvratila ljubav, Niče je od nje zahtevao bezgraničnu
odanost, pažnju i saučestvovanje u svakoj njegovoj misli, u svakoj ideji.
Salome se bunila, to je bio brutalni nasrtaj na njenu individualnost.
Zategnutost i napetost između njih dvoje je rasla. "Svakih pet dana između nas
se događala mala tragedija. Sve što sam Vam o njoj pisao, to je apsurd, i nema
nikakve sumnje da nije manje apsurdno ni ovo što Vam sada pišem", pisao je Niče,
otvarajući dušu u prepisci sa prijateljem Peterom Gastuom.
Salome i Re su
se preselili u Berlin i živeli zajedno do nekoliko godina pre njenog celibatnog
braka sa stručnjakom za lingvistiku Frederikom
Karl Andreasom. Uprkos svom protivljenju braku i otvorenim odnosima sa drugim
muškarcima, Salome i Andreas ostali su u braku od 1887. do njegove smrti 1930.
godine. Uznemirenost izazvana Salomeovim brakom sa Andreasom izazvala je
mrzovoljnog Rea da nestane iz njenog života uprkos njenim uveravanjima. Tokom
svog bračnog života bavila se poslovima i korespondencijom sa nemačkim
novinarom i političarem Georgom Ledebourom, nemačkom pesnikom Rajnerom Marija
Rilkeom, o kome je napisala analitičke memoare, psihoanalitičarima Sigmundom
Frojdom i Viktorom Tauskom… Njena veza sa
Frojdom je još uvek bila prilično intelektualna uprkos ogovaranju o njihovom
romantičnom učešću. U jednom pismu Frojd posebno pohvaljuje Salomino duboko
razumevanje ljudi toliko da smatra da ona bolje shvata ljude nego što ljudi
shvataju. Oni su često razmjenjivali
pisma.
Njena veza sa
Rilkeom bila je posebno bliska. Salome je bila petnaest godina starija.
Upoznali su se kada je imao 21 godinu, nekoliko godina su bili ljubavnici i dopisnici
do Rilkeove smrti; Salome je počela da ga zove Rainer, a ne Rene. Podučavala ga
je ruskom, da bi pročitao Tolstoja (koga će kasnije sresti) i Puškina.
Upoznala ga je sa pokroviteljima i drugim ljudima u umetnosti, ostajući njegov
savetnik, poverenik i muza tokom svog odraslog života.
Salome je bila
plodan pisac i napisala je nekoliko malo poznatih romana, drama i eseja. Autor
je "Himn to Life" koja je tako duboko impresionirala Ničea da je bio podstaknut da ga pretvori u muzičku
kompoziciju. Bila je jedna od prvih ženskih psihoanalitičara i jedna od prvih
žena koja je psihoanalitički pisala o ženskoj seksualnosti,
pre Helene Dojč, na primer u svom eseju o anal-erotici (1916), eseju kojem se
divio Frojd. Međutim, pisala je o psihologiji ženske seksualnosti pre nego što
je srela Frojda, u svojoj knjizi Die Erotik (1911). Napisala je više od desetak
romana i studije bez fikcije, uredila je memoare o svom dugogodišnjem bliskom
prijatelju i nekadašnjem ljubavniku, pesniku Raineru Maria Rilkeu, nakon
njegove smrti 1926. godine. Među njenim delima je i njena knjiga "Lebensruckblick",
koju je napisala tokom svojih poslednjih godina na osnovu sećanja na njen
život žena. U svojim memoarima, koji su prvi put objavljeni u njihovom izvornom
nemačkom jeziku 1951. godine, ona duboko razmatra pitanja svoje vere i svojih
odnosa.
Začuđujuća osobenost ove žene da izvodi eksperimente sa
sopstvenim životom izražena je čak i u svojevrsnom pokušaju materinstva. Svoju
decu ona nije imala, ali je 1905. njen muž dobio vanbračnu ćerku Mariju, koju
je ona ostavila u svom domu i sa radoznalošću istraživača posmatrala sopstvene
reakcije.
Do kraja života Salome je uspela da štampa još desetak
knjiga, družila se sa Frojdom i Jungom (a posle njihovg razlaza jedino njoj je
bilo dozvoljeno da se kreće u krugu obojice nekadašnjih prijatelja, a sada
dušmana), izučavala je psihoanalizu i zajedno sa Anom Frojd zamislila udžbenik
dečje psihologije. I kada je 1937. došlo vreme da Lu ode na drugi svet, uz
njenu postelju našla se iznenada Marija, vanbračna kćer njenog muža kojoj je
bilo suđeno da čuje i zapamti poslednje reči ove žene-zagonetke: "Ceo svoj
život sam radila i samo radila. Zašto?" U njenim poslednjim satima, kao
da razgovara sama sa sobom, ona je izjavila: "Ako dopustim svojim mislima
da lutaju, ne nalazim nikoga. Najbolje je, na kraju krajeva, smrt."
Dela:
Figure žena kod Ibzena (1892)
Fridrih Niče kroz njegova dela, 1894, eseji
Rut, 1895, autobiografski roman
Dete ljudi, 1899, roman
Rodinka, 1922, roman
Đavo i njegova baba, 1922
Sat bez Boga i otale priče za decu, 1922
Otvoreno pismo Frojdu za njegov 75 rođendan, 1931
Moj život
Sa Anom Frojd: U senci oca- pisma od 1919 do 1937
·
Autor: Zorica Nikolić
Izvori: Rečnik psihoanalize; Elizabet Rudinesko, Mišel Plon
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.