Biografija
Razvojni psiholog Žan Pijaže
poznat je po svojoj teoriji kognitivnog-intelektualnog razvoja i brojnim
istraživanjima o mentalnim sposobnostima dece. Jedna od najsloženijih
teorija kognitivnog razvoja je ona čiji
je tvorac Pijaže. Kognitivni razvoj je, prema ovom biološki orijentisanom
teoretičaru, spontan, autoregulacioni proces, određen organizmu intraspektivnim
činiocima i mehanizmima. Teorijska shvatanja ovog autora značajna su za
izvođenje pedagoških implikacija i unapređivanje procesa nastave.
Od Pijažeovog
rada do danas mnogi autori su nastojali da Pijažeovu teoriju intelektualnog
razvoja približe obrazovnoj praksi. Jedni su u tim nastojanjima ostajali na
teorijskom nivou (na primer, Mikalački-Briski), dok su drugi razvijali
raznovrsne programe i projekte radi primene Pijažeovih shvatanja u obrazovnoj
praksi (na primer, Adey). Osnovna premisa Pijažeove teorije jeste da psihički
razvoj počinje rođenjem, završava se u odraslom dobu, i kao fizički i mentalni
razvoj teži balansu, ravnoteži. Osnovi logike počinju da se implementiraju pre
usvajanja jezika, kroz senzornu i motoričku aktivnost u interakciji sa
okolinom, socio-kulturnim okruženjem i to je ono što stvara iskustvo.
Istaknuta dela ovog psihologa su:
• Jezik
i misao kod deteta (1923)
• Logičko
rasuđivanje i razmišljanje kod deteta (1924)
• Poreklo
inteligencije kod dece (1948)
• Rani
razvoj logike kod deteta (1964)
Stadijumi intelektualnog razvoja
Pijaže je postulirao postojanje
četiri stadijuma intelektualnog razvoja. Svaki stadijum intelektualnog razvoja
podrazumeva određena dostignuća i ograničenja dece u čijoj osnovi se nalazi
zajednička struktura koja obeležava specifičnost određenog stadijuma. Prema
Pijažeu, stadijume intelektualnog razvoja karakterišu određena uopštena
svojstva: invarijantni redosledi javljanja, uopštenost, kognitivno
restrukturiranje, hijerarhijska integracija i univerzalnost. Redosled javljanja
stadijuma je nepromenljiv. Upravo iz razloga što preoperacioni stadijum nastaje
iz senzomotornog stadijuma, a predstavlja pripremu za stadijum konkretnih
operacija, Svaki stadijum intelektualnog razvoja se može opisati po uopštenim
svojstvima. Stadijum predstavlja kognitivno restrukturiranje tako što kasniji
stadijumi predstavljaju kvalitativno različite načine razmišljanja. Sve ovo nam
govori da raniji obrasci mišljenja karakteristični za prethodni stadijum se ne
gube, već su inkorporirani u više stadijume. Faze intelektualnog razvoja su
univerzalne, tj. sva deca, u svim kulturama, prolaze kroz iste stadijume.
Subjekat (dete) u svom odnosu sa
objektom (spoljnim faktorom) postiže sve savršenije forme ravnoteže serijom
autoregulativnih kompenzacija, što je zapravo osnova Pijažeove
teorije- uspostaviti ravnotežu mentalnih funkcija. Uticaji društvene sredine
nisu formativni, ne stvaraju kognitivne strukture, već mogu samo da ubrzaju ili
uspore razvoj. Zapravo ističe se značaj intraspektivnog faktora.
Razvoj inteligencije prolazi kroz
četiri glavna stadijuma ili perioda, čiji je redosled postojan i nepromenljiv,
a to su: senzomotorni period (od rođenja do pojave simboličke funkcije),
preoperacioni period (od 1-6 do 7-8), period konkretnih operacija (od 7-8 do
11-12) i period formalnih operacija (od 11-12 do 15-16). Nužnost redosleda
javljanja ovih stadijuma ne znači da su oni nasledno predodređeni, već je to
proizvod aktivnosti subjekta koji je u potpunosti ovladao mogućnostima jednog
stadijuma i koji ga prevazilazi prelaskom na sledeći (npr. od konkretnih ka
formalnim operacijama).
Senzomotorni stadijum
Pijaže je ukazao da je period
između rođenja i sticanja govora obeležen izuzetnim intelektualnim razvojem i
od presudnog uticaja na kasniji intelektualni razvoj dece. To je stadijum
razvoja senzomotorne inteligencije kada novorođenče i odojče manipulišu
objektima i koriste opažaje i pokrete organizovane u akcione šeme. Senzomotorni
stadijum započinje refleksnim akcijama bebe i obeležen je pojavom četiri
osnovna procesa: obrazovanjem kategorije objekta, prostora, uzročnosti i
vremena. Bitna karakteristika i dostignuće deteta u ovom stadijumu je razvoj
postojanosti objekta. To je „uverenje da opažena figura odgovara ’nečemu’ što
postoji i dalje iako se ona više ne opaža“ (Pijaže i Inhelder). U početku, za
dete objekat postoji samo kada ga vidi, dok kasnije dete počinje da razume da
objekti postoje i kada su sakriveni i kada ih ne opaža. Slično obrazovanju
objekata, u početku za bebu postoji toliko međusobno nekoordinisanih prostora
usmerenih ka vlastitim pokretima. Kasnije, krajem druge godine, dolazi do
obrazovanja opšteg prostora kod dece „koji obuhvata posebne prostore i koji
karakteriše međusobne odnose objekata obuhvatajući ih u njihovom totalitetu“
(Pijaže i Inhelder). Egocentrizam, koji se javlja na senzomotornom stadijumu,
označava nemogućnost razlikovanja sebe od spoljašnjeg sveta. Dostignuće na
senzomotornom stadijumu predstavlja i sposobnost deteta da razlikuje ono što je
specifično za njega od onoga što je specifično za spoljašnji svet.
Preoperacioni stadijum
Bitna
odlika ovog stadijuma i veliko dostignuće je razvoj jezičkih sposobnosti i
simboličke funkcije. Postoje podaci da dete na uzrastu od osamnaest meseci
koristi u proseku dvadeset dve reči, dok na uzrastu od pet godina koristi u
proseku dve hiljade reči. Ovaj podatak i slični nalazi ukazuju na veoma
intenzivan razvoj jezika kod dece u preoperacionom periodu u odnosu na
prethodni senzomotorni stadijum. Govor pruža deci mogućnost opštenja sa drugima
i pojavu. Za Pijažea simbolička funkcija je sposobnost predstavljanja
(reprezentovanja) odsutnih objekata ili događaja, čija je karakteristika
razdvajanje znaka ili simbola od označenih objekata ili događaja. Deca u
preoperacionoj fazi koriste simbole u igri i u likovnom izražavanju. Kuk i Kuk
navode primer svoje trogodišnje ćerke koja koristi mentalna predstavljanja u
svojim crtežima. Njihova ćerka objašnjava da dve horizontalne linije (crna i
crvena) u njenom crtežu predstavljaju njenu majku sa crnom kosom i omiljenom
crvenom košuljom. Dakle, iako crteži dece ne moraju ličiti odraslima na stvarne
objekte, oni su dokaz pojave mentalnih predstava kod dece. Mišljenje dece na
preoperacionom stadijumu karakteriše i centriranost u mišljenju, tj. tendencija
da se usredsrede na jedan aspekt, umesto da uzmu u obzir nekoliko aspekata
situacije i problema. Na primer, u zadatku sa konzervacijom tečnosti deca
pokazuju tendenciju da se fokusiraju često samo na visinu, a zanemaruju širinu
posude. U preoperacionom stadijumu deci nedostaje reverzibilnost u mišljenju
koja, prema Pijažeu, predstavlja odlučujuće obeležje preoperacione misli dece.
Deci se pokažu tri kugle različite boje (A-B-C) koje se kreću kroz jednu cev.
Od dece se zatraži da kažu kojim će se redosledom pojavljivati kugle na kraju
cevi. Pokazalo se da deca očekuju da će se kuglice pojavljivati istim
redosledom kao i na početku cevi. Međutim, kada se cev okrene u suprotnom
smeru, deca ne uspevaju da predvide redosled kugli CB-A. U ovom slučaju ne
postoji racionalna operacija kod dece već intuicija.
Stadijum konkretnih operacija
Treći stadijum karakteriše pojava
konkretnih operacija koje omogućuju detetu da izvodi operacije nad objektima
putem stvarnog ili zamišljenog manipulisanja objektima. Deca u ovom stadijumu
pokazuju decentraciju u mišljenju time što su u stanju da posmatraju više
aspekata problema (na primer, visinu i širinu posude). Ovakav razvoj omogućava
deci da razmišljaju o svetu pomoću pravila logike postepeno oslobađajući se
intuitivne misli, karakteristične za preoperacioni stadijum. Deca u stadijumu
konkretnih operacija pokazuju svoje logičke sposobnosti kada rešavaju raspoređivanje
klasa i problem zaključivanja. Na primer, deca su u stanju da rešavaju zadatke
serijacije (svrstavanje predmeta u niz po veličini), klasifikovanja objekata
prema više karakteristika i da izvode zaključke iz upoređivanja odnosa među
objektima (problem tranzitivnosti). Ograničenje u mišljenju dece na ovom
stadijumu predstavlja egocentrizam u mišljenju, koji se ispoljava u
nesposobnosti razlikovanja misli o stvarnosti od same stvarnosti. Ulaskom u
stadijum konkretnih operacija, deca postaju sposobna za kooperaciju jer počinju
da razlikuju svoju perspektivu od perspektive drugih. Ukoliko deca nisu imala
konkretno iskustvo sa kontekstom ili situacijom ili ukoliko objekti nisu
opipljivi, deca neće biti uspešna u korišćenju konkretnih operacija.
Stadijum formalnih operacija
Tokom
adolescencije, smatra Pijaže, intelektualni razvoj dostiže puni potencijal
obrazovanjem formalno-operativnih misli. Adolescenti razvijaju sposobnost da
koriste hipotetičko-deduktivno mišljenje, da formiraju hipoteze i dedukuju posledice
iz mogućeg. Druga važna promena koja se dešava na ovom stadijumu je pojava
apstraktnog mišljenja. Tokom stadijuma formalnih operacija adolescenti počinju
da razmišljaju o apstraktnim pojmovima poput istine, pravde, pravičnosti.
Sistematično i metodično traganje za rešenjem je važna odlika
formalno-operacionog mišljenja adolescenata. Reč je o upotrebi deduktivnog
mišljenja. Egocentrizam u mišljenju adolescenata označava nemogućnost da se
napravi razlika između mišljenja drugih, zbog pretežne usmerenosti na sopstveno
mišljenje. Izdvajaju se dve posebne forme egocentrizma kod adolescenata. Prva
forma egocentrizma je označena pojmom imaginarna publika. Adolescent, zbog
usmerenosti na sopstveno mišljenje, počinje da veruje da su i ostali
zaokupljeni njegovim izgledom i ponašanjem. Drugi tip egocentrizma kod
adolescenata je poznat kao lična fabula. Adolescenti su skloni da veruju da su
njihove apstraktne misli jedinstvene i nove. Za prevazilaženje egocentrizma kod
adolescenata od presudnog značaja su vršnjaci i zaposlenje. Kroz interakciju sa
vršnjacima adolescent proverava svoje teorije, njihova ograničenja i prednosti,
dok kroz rad premošćuje jaz koji postoji između realnog i idealnog.
Pijažeov doprinos edukaciji
Ovaj psiholog smatra se osnivačem
genetičke psihologije koja je značajno uticala na teorijsku i obrazovnu praksu
koja je na osnovu nje nastala, osim što se tokom vremena promenila i dovela do
različitih formulacija. Rad se sastoji od otkrića ljudskog mišljenja iz
biološke, psihološke i logičke perspektive. Neophodno je razjasniti da se pojam
„genetske psihologije“ ne primenjuje u čisto biloškom ili fiziološkom
kontekstu. Naime, on se ne odnosi i ne temelji na genomima, već je označen kao
„genetika“, jer je rad razvijen u odnosu
na genezu, poreklo ili princip ljudske misli. Jedan od velikih Pijažeovih
doprinosa sadašnjem obrazovanju je postizanje kognitivnog razvoja u ranim
godinama obrazovanja deteta. Zbog toga je neophodno i komplementarno ono što je
porodica naučila dete i kako ga je stimulisala, dajući mu da uči pravila i
norme koje mu omogućavaju da se prilagodi u školskom okruženju.
Još jedan Pijažeov doprinos koji
danas možemo videti u nekim školama je da teorija koja se predaje na jednom
času nije dovoljna da bi se reklo da je ta tema naučena. U tom smislu, učenje
uključuje više metoda pedagogije, kao što je primena znanja, eksperimentisanja
i demonstracija. Glavni cilj edukacije je stvaranje ljudi koji su sposobni za
inovacije, a ne za puko ponavljanje onoga što su druge generacije učinile-razvoj
kreativnosti. Drugi cilj edukacije je formiranje umova koji su kritički, koji
mogu da potvrde i ne prihvate sve što im se prenosi kao ispravno ili istinito.
Glavna ideja teorije je da znanje nije kopija realnosti, već proizvod
povezanosti osobe sa njegovim okruženjem. Što je okruženje stimulativnije, to
će razvoj biti bogatiji i pozitivniji.
Autor teksta:
Sanja Trajkov,
Spec.pedagog-defektolog
Izvori:
Miočinović, LJ. (2002). Pijažeova
teorija intelektualnog razvoja
Pijaže, Ž. i Inhelder, B. (1996).
Intelektualni razvoj deteta, izabrani radovi
Cook, J. L. & Cook, G.
(2005). Child development: principles & perspectives
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.