"Veoma je teško opisati depresiju nekome ko je nikada nije imao. Nije u pitanju tuga. Znam šta je tuga. Zbog tuge plačemo. Ali depresija je hladno odsustvo osećanja."
Dž. K. Rouling
Pod depresijom se, u kliničkom smislu, podrazumeva veliki broj promena u emocionalnoj
sferi, počev od normalnih promena raspoloženja koje prate svakodnevnicu, pa do teških
depresivnih psihotičnih epizoda. Depresija je složeni poremećaj zdravlja koji
se ispoljava promenama gotovo svih psihičkih i brojnih telesnih funkcija a
takođe duboko zadire u svet interpersonalnih odnosa bolesnika. Manifestuje
se mnogobrojnim simptomima i heterogenom kliničkom slikom a da pri tom ne postoji simptom
koji bi obavezno morao biti prisutan u svakom pojedinačnom slučaju. Većina
ljudi kada čuje za nekog da je depresivan prvo pomisli da takva osoba tuguje
previše ili da je u dubokoj žalosti. Međutim, depresija nije sinonim za
osećanje tuge. Baš naprotiv, depresivni bolesnici koji imaju dobru moć
samoposmatranja i samoanalize, gotovo da uopšte ne koriste reč tuga u
opisivanju svog emocionalnog stanja. Tuga nije obavezno obeležje depresivnog raspoloženja
mada postoje i depresivni bolesnici koji su tužni. Pogrešno je izjednačavati
ove dve pojave jer one ne moraju biti povezane.
Depresivne faze se mogu
javiti spontano, posle provokacije nekim nepovoljnim životnim iskustvima ili
somatskim stresovima.
Klinička slika se
uglavnom razvija postepeno, ređe naglo. U početnom stadijumu bolesnici se
najčešće žale na potištenost, mrzovolju, malaksalost, umor, pad energičnosti,
gubitak elana i efikasnosti na poslu, smanjenje apetita i libido. Mogu se
javiti i glavobolje a njen, gotovo redovni pratilac je nesanica. Zbog
izmenjenog psihičkog stanja, ovakvi ljudi često mogu da dođu u sukob sa svojom
okolinom (članovima porodice ili kolegama na radnom mestu) pa se često može
pogrešno zaključiti da su novonastali problem njen uzrok.
Kada imamo razvijenu
kliničku sliku možemo zapaziti dva osnovna fenomena:
-depresivno
raspoloženje
-gubitak životne
energije i elana
Depresivno raspoloženje
je složeni fenomen, skup mnogih neprijatnih emocionalnih doživljaja kao što su
potištenost, utučenost, obeshrabrenost, zabrinutost, očajanje, anksioznost,
beznadežnost, bespomoćnost. Kada je ovo izraženo velikim intenzitetom, na
subjektivnom nivou pojedinac to veoma bolno proživljava, prožet je time i iz
osnova menja stav prema sebi i svetu, onemogućen je i sprečen da ostvaruje
svoje elementarne ljudske potrebe kao što je voljenje, rad, uživanje,
saosećajnost, zajednički život sa drugima.
Redovni pratilac
depresivnog raspoloženja je neprimereno nisko samopoštovanje, osećanje niže
vrednosti, krivice, griže savesti, potreba za samokažnjavanjem. Motive za
pomenute stavove i doživljavanja, bolesnici nalaze u prošlosti, koju su sami
iskrivili pripisujući joj bezuslovno negativno značenje.
Česta preokupacija
depresivnih bolesnika su strahovanja od naslućivanih, pretećih opasnosti ili
nepovoljnih dešavanja, nesreća ili su opterećeni i prožeti anksioznošću
ispoljenu kroz osećaj napetosti ili pritiska u glavi, oko srca, u prsima, stomaku. Kod agitiranih depresija dešava se da anksioznost preplavljuje
bolesnika i grubo utiče na promenu njihovog ponašanja. Doživljaj neposredne
životne ugroženosti može izazvati panični nemir koji se odvija u vidu određenih
istovetnih šablona ponašanja kao što su stalna i neprekidna kretnja, lomljenje
prstiju ruku, hvatanje za osobu u okolini od koje se traži pomoć.
Jedna od specifičnosti
depresivnog afektiviteta, po čemu se on kvalitativno bitno razlikuje od
normalne tuge, jeste pad emocionalnog reagovanja na događaje u okolini. Ovaj
poremećaj pokrivaju dva fenomena: anhedonija (gubitak životne radosti) i
osećanje bezosećajnosti.
Gubitak radosti je
doživljaj koji se lako prepoznaje jer se odražava na ponašanje osoba koje
boluju od depresije. Kada je gubitak
životne radosti umereno prisutan, bolesnici kreću sa napuštanjem dotadašnjih
omiljenih aktivnosti. Prestaju sa izlascima, gledanjem tv, ne posvećuju se više
svom hobiju itd. U tome više ne pronalaze zadovoljstvo. Primer nemogućnosti
doživljavanja pozitivnih i prijatnih osećanja primerenim spoljašnjim okolnostima
je bolno iskustvo pacijenata da u kontaktu sa voljenim osobama, na primer
decom, ne osećaju očekivano radovanje.
Odraz duboke
depresivnosti je doživljaj pacijenata da više ništa nisu u stanju da osete,
nijednu emociju. Prisutno je osećanje bezosećajnosti u kome nema ni ljutnje, ni
radosti, ni tugovanja, samo praznina, skamenjenost, hladnoća. Razgovarajući sa
njima možemo saznati da se ta bezosećajnost ne odnosi na trenutno emocionalno
stanje, već na doživljaj nesposobnosti da bilo kakvim osećanjem reaguju na događaje
u okolini. Nema tog dešavanja, vesti, informacije, saveta ili obećanja koje
može da deluje podsticajno po njih i dovede do promene osnovnog raspoloženja. U
svetu u kome žive više ne nalaze povod za ljubav, mržnju, strast, ljutnju,
radost. Oni pate zbog očajne vlastite egzistencije, krivice, besmisla. Za
većinu njih svet je postao pun teškoća, nepremostivih prepreka, loših
dešavanja. Sve poprima elemente sivila, praznine, bezvrednosti. Budućnost kao
da ne postoji. Bolesnik živi isključivo u prošlosti, koja je pod uticajem
sadašnjosti poprimila takođe negativne karakteristike. Prošlost je sada u
službi potvrđivanja vlastite krivice, promašenosti, nesposobnosti, manje
vrednosti. To nekada može otići toliko daleko, taj krug ponavljanja kada iskrivljena problematika prošlosti potpuno
okupira sadašnjost i osoba jedini izlaz vidi u okončanju nepodnošljivog načina
života.
Gubitak životne
energije manifestuje se padom opšteg nivoa psihičke i telesne aktivnosti. Može
se javiti psihomotorna inhibicija koju odlikuje usporenost pokreta, oskudna
mimika i gestikulacija, spontani pokreti su redukovani, govor je monoton, tih i
spor. To može ići čak do pojave depresivnog stupora kada su bolesnici prikovani
za krevet, nepomični, ćute sa izrazom “tragične maske” na licu. Misaoni tok je
usporen sa oskudnim asocijacijama i sadržajima koji se vrte oko tema krivice,
bezvrednosti, smrti. Preduzimljivost bolesnika je smanjena, teško se odlučuju
na bilo kakvu aktivnost kada i obavljanje najjednostavnijih radnji zahteva
veliki napor. Pacijent se oseća preopterećenim i neefikasnim iako se nalazi
pred istim zadacima i životnim izazovima koje je ranije uspešno razrešavao.
Zbog teškoća u koncentraciji, izražene ambivalencije i gubitka poverenja u
svoje sposobnosti on objektivno postaje manje efikasan. Prisutna su i telesna
inercija i slabost koja se manifestuje tromošću, malaksalošću, nesposobnošću za
fizičke napore. Spavanje ne donosi potrebno okrepljenje i odmor.
Prisutni su i
somatovegetativni znaci depresije poput bolova, pritsaka, probadanja i pečenja
u svim mogućim delovima tela. Javljaju se funkcionalne smetnje
kardiovaskularnog sistema u vidu promene srčanog ritma i krvnog pritiska. Zatim
se mogu javiti opstipacija, suva usta, gubitak apetita i telesne težine, teško
disanje, pad libida i potencije, dismenoreja, lumbago itd. Javljaja se
poremećaj spavanja tipa poznih nesanica sa ranim jutranjim buđenjem ili
iscepkanim spavanjem u toku noći. Raspoloženje je kolebljivo sa jutarnjim
pogoršanjima i večernjim poboljšanjima subjektivnih i objektivnih tegoba.
Koncentracija je oslabljena što se negativno odražava na kapacitet pažnje i
pamćenja.
Depresija i ličnost
Javljanje depresija, po
mnogim autorima, predisponirano je određenom strukturom ličnosti. Prema
mišljenju Hirschfelda i Klermana, sve pretpostavke o premorbidnoj strukturi
ličnosti depresivnih bolesnika mogu da se svedu na konstataciju da postoje dva
osnovna tipa koja predisponiraju javljanje depresija. Prvi tip se odlikuje
niskim samopoštovanjem udruženim sa visokim stepenom opsesivnosti (analne crte
ličnosti) a drugi karakteriše niski prag tolerancije za frustraciju i izrazita
zavisnost od podrške i pohvala drugih (oralne crte ličnosti-pasivno zavisna,
narcistička i histerična struktura).
Depresija i
psihoanaliza, psihodinamika depresije
Frojdov učenik, Karl
Abraham je prvi uveo depresiju u psihoanalizu, koji je još 1912.god došao na
ideju da upoređuje običnu tugu sa depresivnom reakcijom. I jedna i druga
nastaju zbog gubitaka koje osoba doživljava, ali onaj ko tuguje žali ličnost
koju je izgubio dok depresivnom bolesniku ne da mira osećanje krivice. Nesvesno
neprijateljstvo koje je ranije bilo upereno prema izgubljenom objektu sada je
upućeno prema sebi samom. Nešto kasnije opisuje regresiju depresivnog bolesnika
i to na dva nivoa: na analno sadističkom stadijumu gde predominiraju neprijateljski
i sadistički impulse i na oralnom nivou sa izraženom ambivalencijom.
Frojd je u
svom delu “Tuga i melanholija” izneo svoja zapažanja da se tuga i depresivna
psihoza razvijaju posle nekog gubitka. Kod tugovanja izgubljen je spoljašnji
objekat dok je kod depresije situacija složenija. Kod depresije po njegovom
shvatanju dolazi do inkorporacije objekta prema kome smo ambivalentni i da
neprijateljstvo prema objektu u sebi uzrokuje depresivne smetnje. Frojdove
ideje dalje je obradio Rado, ističući da kod depresije dolazi do patološkog
odvajanja Ja od Nad-ja i cepanju inkorporisanog objekta. Dobar deo objekta od
kog dete želi da bude prihvaćeno i voljeno ostaje u Nad-ja, dok loši deo koga
dete mrzi čak ubilačkom mržnjom postaje deo ja. Depresivni traži oproštaj od
sopstvenog Ja i njegovo samopoštovanje zavisi od odobravanja okoline, ljubavi i
pažnje. Depresivni bolesnik ima veliku potrebu za doprinosima njegovom
narcizmu, njegovo stanje je očajnički vapaj za ljubavlju. U depresiji Ja se
trudi da kazni samoga sebe da bi izbegao kažnjavanje od strane objekta.
Melani Klajn smatra da
depresivno iskustvo nastaje u odnosu majke i deteta u prvoj godini života.
Depresivna pozicija nastaje u doba kada beba prestaje sa sisanjem i kada dolazi
do fuzije parcijalnih objekata, dobre majke koja hrani i loše koja to osujećuje.
Po Bibringu depresija
nastaje kao rezultat konflikta unutar Ja dok Edit Džeikobson smatra da
depresija lakše nastaje tamo gde self nije jasno razgraničen od unutrašnje
reprezentacije objekta odnosno manje su mogućnosti pojave depresije kod one
dece koja su zadobila jasan identitet. Dete koje se oseća voljenim od strane
roditelja i gde se frustracije mogu tolerisati, razvija se visoko
samopoštovanje i mala sklonost ka depresiji.
Kuper smatra da
regresija u kojoj se nalazi depresivni odgovara vremenu kada je živeo u
simbiotskom odnosu sa svojom majkom, kada psihološke granice između Ja deteta i
majke nisu uspostavljene. U depresivnoj regresiji opet se javlja potreba za
takvom simbiozom. Simbioza je važan factor u nastanku depresije. Ispitivanje
depresivnih bolesnika je pokazalo da dobar deo njih pre pojave simptoma
depresije nikada nije stekao pravu nezavisnost. Njihovo samopouzdanje i slika o
sebi zavise od odobravanja i podrške drugih. U ljubavnim odnosima takođe teže
da razviju simbiozu. Suviše zavisan stav dominirao je tokom čitavog života a
depresija nastaje kao posledica doživljaja napuštanja a čovek nije u stanju da
se izbori sa tim osećanjem. Depresivne ličnosti pokušavaju da razreše konflikte
kroz submisivnost i servilnost. Nemaju kapaciteta za produktivno rivalstvo i
izbegavaju sve sukobe. Njihovo poverenje u sebe je slabo i ne zavisi od uvida u
sopstvene sposobnosti, već od priznanja drugih. Depresivna osoba e oseća dobro
ukoliko nađe podršku i priznanje od strane bračnog partnera ili od strane
pretpostavljenih na poslu. Ličnost se nije razvijala dalje od preedipalne
pasivnosti.
Lečenje i psihoterapija
Lečenje depresije je
kompleksno. Ono obuhvata najčešće kombinovanje psihoterapije i farmakoterapije
kao i rad sa porodicom i širom socijalnom sredinom. Početak lečenja zahteva
izlaženje u susret neposrednim potrebama bolesnika. U izboru metode
psihoterapije mišljenja su podeljena, pojedini autori preporučuju individualnu
psihoterapiju dok drugi smatraju da je grupna psihoterapija efektivnija. Ove
dve metode ne treba suprotstavljati jednu drugoj, jer se one uzajamno
dopunjuju. U individualnoj se lakše javlja transfer a u grupi se lakše
prevazilazi osećaj usamljenosti i krivice. Važno je utvrditi koji faktor najviše
doprinosi nastanku depresije. Potrebno je da se pacijent prvo učini svesnim
svojih agresivnih osećanja prema fuzionisanom self-objektu i da mu se pomogne
da ih uputi ka pravom cilju.
Kod depresivnih postoje
dva stava na početku lečenja, koji su produkt unutrašnje dinamike i težine
bolesti. Depresivna osoba može sam ulazak u psihoterapiju da smatra potvrdom
svoje bezvrednosti i nesposobnosti, jer u našoj kulturi se depresivnoj osobi
uglavnom nameće stav da je sama kriva što je u takvom stanju. Dolazak na
terapiju nije dokaz poraza i ličnog neuspeha nego početni korak ka izlečenju. U
drugom slučaju, uglavnom lakši depresivni bolesnik, dolazi na psihoterapiju sa
prevelikom nadom i magijskim očekivanjima da će zauvek biti oslobođen žalosti i
očajanja. Sklonost ka depresivnosti je negde sastavni deo ljudske prirode i da sa
njom treba da naučimo da povremeno živimo. Sazrevajući naučimo da je izdržimo i
da se lakše nosimo sa njom. Psihoanaliza i psihoanalitička psihoterapija pomažu da depresivna osoba otkrije uzroke svog stanja, rekonstruiše svoj psihički život, upozna se sa sobom i da prihvati/usvoji zrelije mehanizme odbrane.
Šta ne treba govoriti
ljudima koji se suočavaju sa depresijom
Kao što je u tekstu već
pomenuto, na našim prostorima je često prisutno nerazumevanje pa čak i
osuđivanje ljudi koji se bore sa depresijom. Mnogi ne uviđaju razliku između
potištenosti, tuge i depresije a mnogi nemaju ni dovoljno znanja ni nekakvog
iskustva s depresivnošću da bi mogli da daju relevantne sudove. Zato je
potrebno raditi i na podizanju nivoa svesnosti o ovom problemu kao i edukaciji
i pojašnjenju ovakvog stanja. Informacije i nova saznanja mogu da modifikuju naše stavovei ponašanja prema depresivnoj osobi što bi značajno doprinelo olakšanju i ublaživanju patnje
depresivnog.
Depresivnog
ne treba osuđivati.
Ne
treba minimalizovati problem i govoriti mu da mu nije ništa, da mu sve to ide
iz glave i da je potrebno samo da se trgne. U takvim
situacijama problem se ne umanjuje niti nestaje već suprotno, to može da dovede
do pogoršanja stanja jer izostaje podrška i validacija osećanja a kod osobe sa
depresijom javlja se doživljaj da je čak i napadnut. Može se desiti i da
depresivna osoba pomisli kako drugi misle da ona preteruje, da izmišlja ili da
je previše osetljiva. Umesto toga efikasnije je pokazivanje saosećajnosti uz
shvatanje da je vaša perspektiva pogleda na problem drugačija i da nema potrebe
da je namećete. Potrebno je da shvatite da je njihovo stanje nezavisno od
spoljašnjih događanja i okolnosti.
Ne
treba im govoriti da su sami krivi zbog stanja u kome su jer time još više
podstičete njihovo osećanje krivice. Oni nisu svojevoljno
i svesno izabrali da se tako osećaju. Umesto okrivljavanja bilo bi dobro da ih
pohvalite i ohrabrite u toj borbi.
Ne
treba im govoriti da će se sve rešiti samo od sebe i da će proći vremenom.
Rečenica “znam kako se osećaš” njima ne pomaže.
Ako nikada niste bili u depresiji, ne možete da znate kako se zaista osećaju.
Ukoliko ste imali iskustva sa depresijom, možete da ih podelite jer će shvatiti
da nisu sami.
“Misli
pozitivno i gore glavu” su samo puke reči. Depresivni
imaju problem u emocionalnoj, kognitivnoj, voljnoj, socijalnoj sferi. Potpuno
je besmisleno govoriti nekome da će pozitivnim afirmacijama i zamišljanjem
pozitivnih ishoda svi ti problem nestati. Mozak depresivne osobe nema
kapaciteta da se bavi pozitivnim mislima. Šta više, ovakvim načinom samo
pogoršavate situaciju jer se depresivni oseća lošije što ne može da bude
pozitivan. Bilo bi bolje reći da je sigurno iscrpljujuće to što nije u
mogućnosti da misli na drugačiji način.
“Postoje
ljudi kojima je mnogo gore nego tebi.” Ovakva izjava ne može
nikog da uteši a najmanje depresivnu osobu. To se često kaže kada ne znamo šta
drugo da kažemo. Šta depresivna osoba može da dobije iz poređenja sa nekom
drugom osobom kojoj je teže? Kad nekome nije dobro njemu treba rešenje za
njegovu ličnu patnju a ne razmatranje tuđe nesreće.
“Trebalo
bi da si srećan/srećna zbog svega što imaš.” Depresivna
osoba se ne oseća samo lose, ona prolazi kroz neprekidno mučno iskustvo, kao da
je u tunelu, sa suženim vidinim poljem, iz koga ne vidi izlaz. Nabrajanje
pozitivnih stvari u njenom životu, nije dovoljno za nekoga ko prolazi kroz
takve teškoće. Materijalno gubi smisao.
“Neophodno
je da budeš jak/jaka za svoju decu.” Kada depresivnoj osobi
kažemo ovo ona sebe može doživeti kao lošeg i nepodobnog roditelja koji ne
misli na svoju decu i ne brine zbog njih, što pojačava osećaj krivice i
povećava patnju.
“Što
ne kreneš da se treniraš nešto ili da radiš nešto kreativno?” Vežbanje
i bavljenje nekom drugom aktivnošću ne mogu da štete ali to nije način
prevazilaženja problema sa depresijom. Depresivnoj osobi, usled slabljenja
volje, može biti veoma naporno i da ustane iz kreveta i da održava ličnu
higijenu a kamo li da se bavi nekim sportom. Efektivnije bi bilo ponuditi se
kao društvo za šetnju ili trčanje, ali bez naglašavanja da je to lek za
depresiju.
Živeti s depresijom i
suočavati se s njom svakodnevno je izuzetno teško. Depresivnoj osobi, koja se
neretko bori da oseti bilo kakvu nadu mesecima, najviše će pomoći naše prisustvo, zagrljaj,
da budemo tu kada poželi naše društvo, da budemo strpljivi, da je saslušamo, razumemo, podržimo kako bi shvatila da nije sama u tome. Samo
saznanje, kako ističe Kaplan, da nisu sami, je pola bitke kada je u pitanju
depresija.
Jelena Krstić, psiholog
Korišćena literatura:
Psihodinamika i
psihoterapija neuroza; Vladeta Jerotić, Milan Popović
Psihijatrija; Dušan
Kecmanović
Kaplan, H.I. Sadock, B.J. Synopsis of psychiatry
Kaplan, H.I. Sadock, B.J. Synopsis of psychiatry
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.