Da bi se uopšte
govorilo o raskidu ljubavne veze, treba se vratiti na to kako je sve počelo, sa
ljubavlju. Iako je večita dilema i nezahvalan zadatak definisati jedan tako
složen pojam, jedna dobro poznata
razlika je ona između partnerske i strastvene ljubavi (Hatfield, 1988; Hatfield
& Rapson, 1993; Hatfield & Walster, 1978, prema Aronson, Wilson, &
Akert, 2013). Partnerska ljubav definiše se kao osećanje intimnosti i
naklonosti koje osećamo prema nekome, a koje nije praćeno strašću ili
fiziološkom pobuđenošću što ljudi mogu doživljavati u neseksualnim vezama,
poput bliskih prijateljstava, ili u seksualnim vezama, u kojima doživljavaju
snažna osećanja intimnosti (partnerske ljubavi), ali ne i mnogo napetosti i
strasti koju su nekada možda osećali. Strastvena ljubav uključuje intenzivnu
čežnju za drugom osobom; kada se stvari odvijaju dobro, i druga osoba nas voli,
oseća se snažno ispunjenje i uzbuđenje. Kada se stvari ne odvijaju dobro – kada
je ljubav neuzvraćena – osećaju se snažna tuga i očaj. Ovu vrstu ljubavi
obeležava osećaj fiziološke uzbuđenosti, pri čemu se doživljava nedostatak
vazduha i lupanje srca u prisustvu osobe koja se voli (Regan, 1998; Regan &
Berscheid, 1999, prema Aronson et al., 2013).
Raskid ljubavne veze
jedno je od bolnijih životnih iskustava i predstavlja vrstu razvojnog izazova
koji je tipično svojstven periodu adolescencije, mada ne zaobilazi ni kasnije
životne faze. Predstavlja okidač za mnoge, do tada možda i neosvešćene emocije,
može da reaktivira neke, do tog trenutka naizgled prevaziđene faze u razvoju
ličnosti, nekad nas podseća na nefunkcionalne obrasce i ponašajne manevre koji
nas stalno sputavaju a ne uspevamo ih iskoreniti... Svakako je reč o događaju
koji nas može izmestiti iz ustaljene svakodnevice i navesti da temeljno
preispitamo sebe, svoje odabire, sopstvenu zrelost. Međutim, može biti i
značajna smernica za formiranje budućih veza i temelj ličnog rasta i razvoja, te
boljeg poznavanja sebe i svoje ličnosti.
Ljubavne veze se
svakodnevno prekidaju, pa su se brojni istraživači bavili ovom temom. Na
primer, kada se od ispitanika u istraživanju traži da detaljno opišu kako su
prekinuli romantičnu vezu, njihova objašnjenja otkrivaju pet temeljnih strategija
(Cody, 1982, prema Aronson et al., 2013):
• Pozitivni ton (npr. govorite partneru
da vam je stalo do njega, ali…)
• Verbalno udaljavanje (npr. govorite
partneru da više niste zaljubljeni)
• Ponašajno udaljavanje (npr. izbegavate
susret sa partnerom)
• Negativno usmeravanje odnosa (npr.
govorite partneru da bi oboje trebalo da počnete da izlazite s drugim ljudima)
• Opravdvanje (npr. govorite partneru da
odnos ne zadovoljava vaše potrebe)
Ako se osvrnemo na
sopstvena iskustva ili razmislimo o iskustvima ljudi iz naše okoline, možemo
primetiti neke ili sve od pomenutih strategija u ponašanju partnera u vezama.
One mogu biti značajni pokazatelji toga da nešto nije u redu sa vezom ili da je
njen kvalitet opao u odnosu na pre. Iako je korisno ukoliko nas ovi znaci
alarmiraju i navedu da se zabrinemo, s obzirom na velike individualne razlike u
stilovima ljubavi i obrascima emocionalnog vezivanja, treba ih tumačiti u
kontekstu konkretnog partnerskog odnosa. Nekada je potrebno poraditi na vezi i
ukoliko je neophodno i angažovati psihoterapeuta koji će utvrditi gde je
„zapelo“ i usmeriti partnere na ono što je kamen spoticanja. Rad na ljubavnoj
vezi može učvrstiti odnos među partnerima i produbiti bliskost i intimnost kao
njene važne komponente. Sa druge strane, dešava se da su navedene strategije
jasni signali koji upućuju na završetak jednog ljubavnog odnosa koji se ne može
spasiti, jer su za opstanak kvalitetne ljubavne veze potrebni obostrana
angažovanost i motivisanost partnera.
Karil Ruzbult je proširila
teoriju socijalne razmene kako bi stvorila tipologiju četiri oblika ponašanja
koji se javljaju u problematičnim vezama (Rusbult, 1987; Rusbult &
Zembrodt, 1983, prema Aronson et al., 2013):
• Prekid – aktivno nanošenje štete ili
prekid veze (npr. varanje partnera, pretnja prekidom; stvarni odlazak);
• Razgovor – aktivni i konstruktivni
pokušaji poboljšanja uslova (npr. rasprava o problemima, pokušaji menjanja,
posete terapeutu);
• Odanost – pasivno, ali optimistično
očekivanje da se uslovi poboljšaju (npr. nada da će se stvari poboljšati,
molitva, pružanje podrške umesto svađanja);
• Zanemarivanje – pasivno dopuštanje da
se uslovi pogoršaju (npr. odbijanje suočavanja s problemima, zanemarivanje
partnera ili provođenje manje vremena zajedno, neulaganje energije u vezu).
Među ovim oblicima
ponašanja ima onih koji su konstruktivni (razgovor i odanost), nasuprot
destruktivnim ponašanjima (prekid i zanemarivanje). Pokazalo se da destruktivna
ponašanja mnogo više štete vezi nego što joj konstruktivna pomažu, kao i da,
kada se jedan partner ponaša destruktivno, drugi obično reaguje konstruktivno
nastojeći da spasi vezu; kada se oba partnera ponašaju destruktivno, veza se
obično prekida (Rusbult, Johnson i Morrow, 1986; Rusbult i sar., 1996, prema
Aronson et al., 2013).
Ljudi imaju različita
uverenja o tome šta neku vezu čini dobrom. Ova uverenja ili implicitne teorije
o vezi određuju ciljeve i motivaciju u tim vezama (Knee, 1998). Implicitne teorije o vezi mogu se posmatrati
iz dve persektive.
U jednoj od njih
zastupa se stanovište da su rani stadijumi veze test za potencijalni uspeh
veze. Oni koji veruju da su veze sudbinski predodređene, mogli bi biti
osetljivi na rane indikacije neuspeha, pa stoga i odustati prerano od nje. Oni
koji jače i više veruju u sudbinu, pokušavaju da odrede kompatibilnost sa
svojim potencijalnim partnerom kao i održivost potencijalne veze na osnovu
minimalnog broja informacija. Teorija
sudbine podrazumeva sledeće karakteristike: ljubav može pobediti sve, za
svaku osobu postoji jedan idealan partner, voljena osoba treba da dosegne naše
ideale, postoji ljubav na prvi pogled i trebalo bi da slušamo svoje srce pri
odabiru partnera. Smatra se da su ljudi suđeni jedno za drugo.
Teorija rasta smatra početne impresije o kompatibilnosti manje važnim,
naglašavajući značaj međusobog razumevanja, zajedničkog razvitka i bliskosti u
vezi. Ona naglašava da se uspešne veze grade kroz suočavanje sa izovima,
teškoćama i uz preuzimanje rizika. Za razliku od pristalica Teorije sudbine koji pokušavaju da
ustanove potencijal veze, oni koji veruju u rast nastoje da održe vezu.
Pokazalo se da su osobe
koje veruju u sudbinu posebno osetljive na signale koji ukazuju na to da veza
nije suđena. Zapravo, Ni (Knee, 1998) je ustanovio da je opstanak veze u jakoj korelaciji
sa početnim zadovoljstvom za one koji veruju u sudbinu. Kada je kod ovih osoba
početno zadovoljstvo veće, njihove veze traju duže, dok manje početno
zadovoljstvo dovodi do kraćeg trajanja ovih veza. Izraženo verovanje u sudbinu
povezano je sa osuđivačkim pristupom vezama i fokusom na aspekte koji se
očekuju od veze ili od partnera. Stoga, kada iskrsne neki problem, ove osobe
sklone su da ga protumače kao signal da veza nije suđena. Verovanje u sudbinu
zapravo navodi osobu da izađe iz veze kada nastane neki problem (Knee, 1998).
Osobe koje povezuju rast sa vezom, veruju da se uspešne veze razvijaju kroz
suočavanje sa preprekama i ostvarivanje bliskosti. Ni (Knee, 1998) je ustanovio
da je uverenje u rast u vezi povezano sa manjim brojem veza za jednu noć i sa
vezom sa jednom osobom duži vremenski period. Štaviše, stanovište o rastu u
vezi povezano je sa pokušajem da se veza održi kada se javi problem kroz brojne
strategije suočavanja.
Navedeni podaci mogu
biti od koristi prilikom upoznavanja potencijalnih partnera i ukazuju na značaj
podudarnosti stavova između partnera o tome kako jedna veza treba da izgleda da
bi opstala. Na primer, ukoliko jedan od partnera smatra da na samom početku
veza nije uzbuđujuća, da iskrsavaju problemi, da drugi partner nije po meri
njegovog idealnog i da mu „srce kaže ne“, dok drugi smatra da se treba suočiti
sa datim izazovima i vremenom izgraditi bliskost i razumevanje, ova veza ima
malo izgleda da uspe. Zato je važno upoznati se sa uverenjima koja ima
potencijalni partner, ustanoviti kakva su njegova prethodna iskustva i kakva su
mu suštinska gledišta po pitanju ljubavne veze.
Uprkos prethodnom životnom iskustvu, ulazak u emotivnu vezu neretko je, iako to nije pravilo, intuitivan, spontan, bez prethodnih računica i procena. Tok ljubavne veze nije uvek lako predvidiv imajući u vidu spoljne okolnosti koje se ne mogu kontrolisati, pojedinačni lični udeo partnera, relacioni doprinos koji se formira u samoj vezi, kao i razne faktore koji mogu biti činilac uspeha ili neuspeha jednog ljubavnog odnosa. Nekada neizbežno dolazi do raskida, a samim tim i do niza različitih osećanja koja se javljaju kao posledica. Kada je reč o predviđanju tih osećanja ljudi kada se njihova veza prekine, jedan je činilac uloga koju ljudi imaju u odluci o prekidu veze (Akert, 1998; Helgeson, 1994; Lloyd i Cate, 1985, prema Aronson et al., 2013). Na primer, Robin Akert je u svom istraživanju raskida romantične veze one ispitanike koji su naveli visok stepen odgovornosti za odluku nazvala ostavljačima; one koji su naveli nizak stepen odgovornosti, ostavljenima; dok su oni koji su učestvovali s partnerima u donošenju odluke o prekidu nazvani uzajamnima. Ona je pokazala da je uloga koju su ispitanici imali o prekidu veze bila najsnažniji prediktor njihovih osećanja tokom prekida. Ne iznenađuje da su ostavljeni bili očajni – izveštavali su o visokom stepenu usamljenosti, depresije, tuge i ljutnje, te su gotovo svi naveli da su doživeli i telesne teškoće u nedeljama nakon prekida. Ostavljači su bili najmanje uznemireni zbog prekida veze, bio im je najmanje bolan i stresan. Iako su ostavljači navodili da su se se osećali krivima i tužnima, imali su najmanje negativnih telesnih simptoma (39%), poput glavobolja, bolova u stomaku i poremećaja hranjenja i spavanja.
Uprkos prethodnom životnom iskustvu, ulazak u emotivnu vezu neretko je, iako to nije pravilo, intuitivan, spontan, bez prethodnih računica i procena. Tok ljubavne veze nije uvek lako predvidiv imajući u vidu spoljne okolnosti koje se ne mogu kontrolisati, pojedinačni lični udeo partnera, relacioni doprinos koji se formira u samoj vezi, kao i razne faktore koji mogu biti činilac uspeha ili neuspeha jednog ljubavnog odnosa. Nekada neizbežno dolazi do raskida, a samim tim i do niza različitih osećanja koja se javljaju kao posledica. Kada je reč o predviđanju tih osećanja ljudi kada se njihova veza prekine, jedan je činilac uloga koju ljudi imaju u odluci o prekidu veze (Akert, 1998; Helgeson, 1994; Lloyd i Cate, 1985, prema Aronson et al., 2013). Na primer, Robin Akert je u svom istraživanju raskida romantične veze one ispitanike koji su naveli visok stepen odgovornosti za odluku nazvala ostavljačima; one koji su naveli nizak stepen odgovornosti, ostavljenima; dok su oni koji su učestvovali s partnerima u donošenju odluke o prekidu nazvani uzajamnima. Ona je pokazala da je uloga koju su ispitanici imali o prekidu veze bila najsnažniji prediktor njihovih osećanja tokom prekida. Ne iznenađuje da su ostavljeni bili očajni – izveštavali su o visokom stepenu usamljenosti, depresije, tuge i ljutnje, te su gotovo svi naveli da su doživeli i telesne teškoće u nedeljama nakon prekida. Ostavljači su bili najmanje uznemireni zbog prekida veze, bio im je najmanje bolan i stresan. Iako su ostavljači navodili da su se se osećali krivima i tužnima, imali su najmanje negativnih telesnih simptoma (39%), poput glavobolja, bolova u stomaku i poremećaja hranjenja i spavanja.
Uzajamna je uloga, koja
u sebi sadrži pretpostavku zajedničkog donošenja odluke, pomogla pojedincima da
izbegnu neke od negativnih emocionalnih i telesnih reakcija na prekid. Uzajamni nisu bili toliko uznemireni i
povređeni kao ostavljeni, ali nisu
bili niti toliko ravnodušni kao ostavljači.
Nekih 60% uzajamnih izvestilo je o telesnim simptomima, što ukazuje na to da je
uzajamni prekid romantične veze stresnije iskustvo nego samostalna odluka o
prekidu.
Ljudi koji se suočavaju
sa velikim životnim krizama tipično doživljavaju stresne emocije. Naročito kada
je reč o okolnostima koje ugrožavaju fizičku dobrobit osobe, anksioznost i
strah su uobičajeni. U zavisnosti od intenziteta, ozbiljnosti i trajanja
fizičke pretnje ili patnje (bilo direktne ili posredne), anksiozni odgovori
mogu opstati dugo vremena nakon što je stvarna pretnja nestala. Tuga i
depresija mogu biti uobičajeni odgovori na životne krize. Reakcije na gubitak
voljene osobe, na primer, tipično uključuju tugu, žudnju za pokojnikom, kao i
želje da su se stvari odvile drugačije. Kao što podaci govore, ovi odgovori su
tipični, ali ne univerzalni (Wortman & Silver, 2001, prema Tedeschi &
Calhoun, 2004). Krivica, ljutnja i opšta razdražljivost su drugi afektivni
odgovori primećeni kod osoba koje se suočavaju sa značajnim životnim krizama.
Za iznenadne i
neočekivane događaje, početne reakcije neverice i psihološke otupljenosti su
uobičajene. Kod visoko pretećih događaja, često se javljaju repetitivne misli i
slike tog događaja. Prislino mišljenje, tipa ruminiranja, češće je od
repetitivnih slika, ali oba se doživljavaju neprijatnim i stresnim.
Kada je nivo stresa
visok, mogu se takođe doživeti različite fizičke reakcije. Među specifičnim
odgovorima ima individualnih varijacija, ali mogu podrazumevati prolongiranu
aktivaciju telesnih sistema što se manifestuje kroz umor, mišićnu napetost i
bol u mišićima, želudačne smetnje i fizičku nelagodnost. Naposletku, iako u
većini slučajeva pojedinci koji se suočavaju čak i sa najtraumatičnijim
okolnostima ne razviju psihijatrijske poremećaje, izloženost velikim životnim
krizama zaista povećava rizik od razvoja psihijatrijskih problema (Rubonis &
Bickman, 1991, prema Tedeschi & Calhoun, 2004).
Jedan značajan koncept,
koji može promeniti perspektivu posmatranja bolnih životnih iskustava je
posttraumatski rast. Umesto da se prepustimo samo negativnim aspektima nekog
povređujućeg iskustva i ograničimo na dihotomiju dobro – loše, možemo sagledati
kontinuum različitih posledica koje to iskustvo ima po nas. Naravno, ne treba zanemariti
svoju tugu, patnju i važno je proraditi ih i doživeti, ali nakon suočavanja sa
njima, može se sagledati konstruktivna uloga traumatičnih iskustava.
Još od antičkih
vremena, sagledava se transformaciona moć patnje (npr. transformaciona moć
Hristovog raspeća doživljena kao moć transformisanja drugih). Centralna tema
mnogih filozofskih istraživanja, kao i dela romanopisaca, dramaturga i pesnika,
uključivala je pokušaje da se razume i otkrije značenje ljudske patnje
(Tedeschi & Calhoun, 2004). U dvadesetom veku bilo je kliničara i naučnika
koji su se bavili upravotime kako životne krize nude mogućnost pozitivne lične
promene. Kaplan (Tedeschi & Calhoun, 2004), pionir onoga što se ranije
nazivalo psihijatrija u zajednici, opširno je pisao o procesima u kojima bi se
pojedincima koji se suočavaju sa velikim životnim krizama moglo pomoći da se
efikasno nose i, kao posledica, psihološki razvijaju kao rezultat onoga što su
iskusili.
Parks (Parkes, 1971,
prema Tedeschi & Calhoun, 2004) govori o „svetu pretpostavki“, odnosno o
skupu pretpostavki i uverenja o svetu na koje se pojedinci oslanjaju i koje
tokom života razvijaju. Na osnovu toga, oni usmeravaju svoje postupke i pridaju
smisao onome što im s dešava i tome traže uzroke i razloge.
Međutim, važno je
naglasiti da se, nakon traumatskog događaja, rast ne javlja automatski, kao
direktna posledica. Ono što je potrebno da bi do njega došlo, jeste kognitivna
obnova, odnosno temeljno preispitivanje osnovnih komponenti pretpostavljenog
sveta kao što su pitanje predvidiljivosti i mogućnosti kontrolisanja
stvarnosti, čovekoljublja i raznih drugih. Restrukturacija uspostavljenih shema
o realnosti podrazumeva stvaranje novih, koje će biti otpornije na eventualne
razdore, tj. na buduće traumatske situacije. Psihološko procesuiranje kriznog
događaja ima visok emocionalni kvalitet koji je s njim povezan. Izgleda da je
ono što čini ova iskustva transformacionim to što imaju afektivnu komponentu,
tako da naučene lekcije nisu samo intelektualno obrađene.
Iako u prvi mah bolno
iskustvo dovodi do određenog stepena psihološkog stresa i okidač je za brojne,
uslovno rečeno, negativne emocije, borba pojedinca sa novonastalim okolnostima
može dovesti i do „emocionalnog rasta“. Naime jedna od čestih pozitivnih
promena o kojima izveštavaju ljudi je doživljaj unutrašnje snage i
samouverenosti, što se zatim može generalizovati i na slične situacije u
budućnosti u kojima će se osoba osetiti jačom nakon traume (Collins, 1990, prema
Tedeschi & Calhoun, 1996). Značajan aspekt posttraumatskog rasta je i
pozitivan razvoj socijalnih relacija. Kada se prepozna sopstvena ranjivost, to
vodi većoj emocionalnoj ekspresivnosti i spremnosti da se prihvati pomoć i
koristi socijalna podrška koja je možda ranije bila zanemarena (Dakof &
Taylor, 1990, prema Tedeschi & Calhoun, 1996). Osim toga, kod nekih ljudi
uspešno suočavanje sa traumom dovodi do novootkrivenezahvalnosti za sopstveni
život koji se sada doživljava kao „dar“. Prepoznavanje mogućnosti u traumi
navodi osobu da uviđa dragocenost života, da provodi više vremena sa
dragim ljudima i posveti se izgradnji značenja sopstvenog života (Janoff-Bulman
2004).
Mada ovaj tekst ne može
iscrpeti sve aspekte slojevitog i kompleksnog iskustva kakvo je raskid ljubavne
veze, osvrt na to šta upućuje na eventualni raskid, kako stavovi partnera mogu
da odrede ishod veze i osvetljavanje kako negativnih posledica, koje nam prvo
padnu na pamet, tako i onih pozitivnih i konstruktivnih, pisan je sa ciljem da
ukaže na jednu širu sliku ovog složenog dela života. I svaka od napomena otvara
nove teme i nova lica i naličja raskida, koja, ako pustimo da ih doživimo i
potrudimo se da ih bolje razumemo, mogu doprineti napretku i oplemenjivanju
sopstvene ličnosti.
Marija Stankov, psiholog
Literatura:
· Janoff-Bulman, R, (2004). Posttraumatic Growth: Three
Explanatory Models. Psychological
Inquiry. 15 (1), 30-34..
·
Knee, C. R. (1998).
Implicit theories of relationships: Assessment and prediction of romantic
relationship initiation, coping, and longevity. Journal of Personality
and Social Psychology, 74(2),
360-370.
·
Tedeschi, R. G., & Calhoun, L. G. (1996). The
Posttraumatic Growth Inventory: Measuring the positive legacy of trauma. Journal of Traumatic Stress, 9(3),
455–471.
·
Tedeschi, R. G., & Calhoun, L. G. (2004).Posttraumatic Growth: Conceptual Foundations
and Empirical Evidence.Psychological Inquiry, 15(1), 1–18.
·
Vilson, T., Akert, R., Aronson, E. (2013). Međusobna
privlačnost: od prvih dojmova bliskih veza. Socijalna
psihologija (337-379). Zagreb: Mate.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.