Biografski podaci
Ernst Kris (26. april, 1900 – 27. februar, 1957.) bio je austrijski psihoanalitičar i istoričar umetnosti, sin advokata Leopolda Krisa i Rose Šik.
Krajem
1910ih i početkom 1920ih Kris je studirao istoriju umetnosti pod mentorstvom
Maksa Dvoraka i Džulijusa fon Šlosera na departmanu Istorija umetnosti na
Bečkom univerzitetu, gde je i doktorirao 1922. Jedan od profesora bio je i
Emanuel Louvi, prijatelj Sigmunda Frojda.
1927.
oženio se sa Marijanom Ri, ćerkom još jednog Frojdovog prijatelja, Oskara Ri.
Imali su dvoje dece i oboje su se bavili psihoanalizom, a Kris je počeo da
objavljuje svoje radove. Godinu dana kasnije, 1928, Kris je intenzivirao svoju saradnju
sa Frojdom, te je postao član Bečkog psihoanalitičkog društva. Između 1930. i
1938, Kris je radio kao predavač na Bečkom psihoanalitičkom institutu.
1933.
Frojd je pitao Krisa da bude urednik Imago
časopisa, u kojima je objavljivao radove koji povezuju umetnost sa
psihologijom. 1938. se Kris preselio u Englesku, nakon što je Hitler izvršio
napad na Austriju. U Engleskoj je predavao na Londonskom psihoanalitičkom
institutu, sve do 1940. U Londonu je sarađivao sa Ernstom Gombrišem,
istoričarem umetnosti, sa kojim se bavio umetnošću karikature. Takođe je
analizirao ratnu propagandu nacističkog radia.
1940
se sa svojom porodicom preselio u Njujork, gde je postao gostujući profesor u
Novoj školi za sociološka istraživanja, gde je zajedno sa Hansom Špajerom radio
istraživački projekat o totalitarnoj komunikaciji (1941 – 1944.).
1943.
počeo je da radi kao profesor na Njujorškom psihoanalitičkom institutu i na
Njujorškom koledžu. 1945. osnovao je časopis Psihoanalitička istraživanja dece sa Anom Frojd i Mari Bonapart.
1946. godine Kris je
postao saradnik Američkog ortopsihijatrijskog udruženja i saradnik Američkog
psihološkog udruženja. Takođe je postao član redakcije časopisa Američkog
psihoanalitičkog udruženja.
Svoje poslednje godine života posvetio je
bavljenju psihoanalitičkom terapijom, ego psihologijom, ranoim razvojem u
detinjstvu i teorijom psihoanalitičke tehnike. On je jedan od prvih osnivača
nove ego psihologije, škole psihoanalize koja je nastala po Frojdovom id – ego-
superego modelu.
Predložio
je novi način ulaska u nesvesno; ne na brz i neposredan način, već
istraživanjem površine. Ovaj način sastoji se od otkrivanja odbrambenih
mehanizama, a ne u istraživanju id-a.
Kris
je preminuo u Njujorku 1957.
Psihoanaliza i umetnost
Kris
je oplemenio psihoanalizu svojim temeljnim i dubinskim poznavanjem umetnosti i
od 1933. napisao je mnoge članke u kojima se vidi primena psihoanalitičkih
koncepata u istraživanjima umetnosti, što je objedinio u svojoj poznatoj knjizi
„Psihoanalitička istraživanja umetnosti“. Uvodno poglavlje pod nazivom
„Pristupi umetnosti“ počinje odeljkom o „Doprinosu psihoanalizi i njenim
ograničenjima“, gde naglašava potrebu da se postavljene hipoteze potvrde
dokumentacijom i kliničkim opservacijama.
Kris
je nastojao da razjasni vezu između života umetnika i njegovog umetničkog rada,
ulogu umetnosti kao posebnog vida komunikacije i, kao osnovu bilo kog
psihoanalitičkog istraživanja, ulogu nesvesnih psihičkih sila u kreativnoj
umetnosti. Njegovi zapisi o umetnosti uključuju biografije, bavljenje
problemima estetike, kao i nekoliko radova na temu umetnosti duševno
poremećenih pojedinaca u kojima poredi spontane izrade umetničkih dela kod
umetnika, nasuprot onim kod mentalno obolelih osoba. Umetnik ima tu sposobnost
da osvesti ono što ostali, manje nadareni pojedinci, potiskuju; kod duševno
poremećenih je međutim prisutna nekontrolisana „erupcija“ nesvesnih mentalnih
sadržaja. Kada je reč o umetniku, inspirativna faza kreativne umetnosti – regresija u službi ega, praćena je
drugom fazom, elaboracijom, u kojoj
ego umetnika ukalupljuje njegove slike i misli u umetničko delo koje će
izazvati estetski odgovor kod umetnikove publike.
Smatrao
je da umetnička dela predstavljaju relativno autonomne funkcije ega. Koncept
regresije u službi ega bavi se poreklom kreativnosti, što je u suštini,
popuštanje funkcija ega kako bi se dozvolilo primarnim procesima da izađu na
videlo. Psihoanalitička istraživanja umetnosti koja je mesto u kojem granice
primarnog i sekundarnog procesa mogu biti prevaziđene, pokazuju da je ego
umetnika toliko dobro strukturisan da je u stanju da toleriše uranjanje u
nesvesno a da ne naruši psihički ekvilibrijum.
Psihotične
osobe gube neophodne kapacitete ega za elaboraciju, te dela koja oni stvaraju
nemaju funkciju komuniciranja s realnošću, već se mogu razumeti samo ako se
analiziraju onako kako se proučavaju fantazije prisutne u snovima.
Proučavanje ratne propagande
Usled
porasta nacizma u Austriji, Kris se preselio u Englesku. Tokom rata je radio za
britanski radio i služio se psihoanalitičkim prncipima u analizi nacistčkih
radio emisija. U članku „Opasnost propagande“ (1941) Kris je opisao faktore
koji su važni za sugestibilnost kod osoba izloženih propagandi, a takođe je
objasio tehnike koje su koristili Nemci da kod slušalaca na radiu izazovu
infantilnu pasivnost i nesigurnost, istovremeno predstavljajući Nemca kao moćnu
i sveznajuću roditeljsku figuru. Kris je pokazao da je najbolji način
suočavanja sa propagandom redukcija pasivnosti i nesigurnosti slušaoca tako što
mu se iznosi što moguće više činjenica bez ugrožavanja doživljaja nacionalne
bezbednosti. Napisao je veliki broj kraćih radova na ovu temu što je objavljeno
u raznim časopisima (može se naći u „Spisi Ernsta Krisa“).
Istraživanja u okviru psihoanalitičke teorije
U
svojim kasnijim godinama, Kris je svoja interesovanja fokusirao na osnovne
probleme psihoanalitičke psihologije, kojima je pristupio kroz klinička
istraživanja i kroz direktno posmatranje dečjeg ponašanja i dečjeg razvoja.
Njegovi radovi predstavljaju detaljnu elaboraciju i konfirmaciju ranih teorija
koje je postavio Frojd. Neka od ovih istraživanja rađena su u saradnji sa
uglednim psihoanalitčarma, Hartmanom i Levenštajnom. Kris se naročito bavio internim
relacijama među različitim funkcionalnim jedinicama psihe poznatim kao id, ego
i sueperego. Sproveo je veoma značajna istraživanja manifestacija nagonskih
impulsa, koncepta psihičke energije, kao i adaptivnih ego funkcija koje imaju
za cilj da instinktivne impulse prilagode zahtevima realnosti, kao što su razne
odbrane i sublimacija.
Kris
se bavio bazičnim problemima psihologije, poput misaonih procesa i pamćenja, sa
stanovišta kliničke psihoanalize. Radovi koji su oličenje njegovog specifičnog
pristupa su „O predsvesnim mentalnim procesima“ (1950) i „Povratak uspomena iz
detinjstva u psihoanalizi“ (1956). U pomenutim radovima Kris ove fundamentalne
psihološke probleme povezuje sa prirodom psihoanalitičkog procesa, pritom
obogaćujući svoja teorijska razmatranja kliničkim primerima. On ukazuje na vezu
između infantilnog iskustva i strukture ličnosti kod odraslih, zatim na značaj
koncepta psihičke traume u detinjstvu, kao i na ulogu ego odbrana u mišljenju i
pamćenju.
Kris
je psihoanalizu smatrao naučnom disciplinom i tražio je validaciju
psihoanalitičkih pretpostavki kroz detaljnu opservaciju u psihoanalitičkoj
situaciji i kroz direktno posmatranje dece. Smatrao je da je psihoanalitički
intervju, pored mnogih varijabli, i kao njegov važan deo angažovanost
analitičara – posmatrača, korisno oruđe za naučno istraživanje i da se ono može
znatno usavršiti (1947). Pokrenuo je značajne istraživačke projekte, Centar za
istraživanje deteta na Medicinskom fakultetu na Jejlu, kao i istraživanje
nadarenih adolescenata na Njujorškom psihoanalitičkom institutu.
Kris
se bavio dinamičkim faktorima koji utiču na razvoj deteta, kako normalnog tako
i patološkog. Naglašavao je vezu između deteta i roditelja, uticaje
roditeljskih stavova na ponašanje i interrelaciju između konstitucionalnih i
sredinskih faktora. Njegova istraživanja su intenzivna i fokusirana na
pojedinca, pre nego što se bave prikupljanjem statističkih podataka. Po
njegovom gledištu, proučavanje deteta počinje pre nego što se ono rodi,
posmatranjem njegove majke: njene reakcije na trudnoću i na mogućnost da će
imati dete.
Marija Stankov, psiholog
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.