"Ljubav se stalno menja zato što se mi stalno menjamo. Stoga romantična ljubav, sama po sebi, donosi nestabilnost. Čini nas nezadovoljnim time što nas uvek usmerava ka nečemu što ne posedujemo u potpunosti, ili posedujemo u nedovoljnoj meri, ili pak u čije smo posedovanje suviše sigurni."
Stiven Mičel
Iako
svako polemisanje o ljubavi „preti“ da
postane podsećanje na klišee koji važe za nju i otvaranje tema koje ne pružaju
utehu i zadovoljavajući odgovor, već su povod za nizanje novih dilema i
nedoumica, priča o ljubavi je jedna od onih koje nikad ne zastarevaju. Predstavlja
nepresušni izvor inspiracije, pokretač je raznovrsnih prijatnih i i
oplemenjujućih osećanja, ali je i okidač mnogih konflikata, povod za
razočaranja, jadikovanja i životne preokrete, bilo u pozitivnom ili negativnom
smeru.
Pored
konstantnih tranzicija kroz koje prolazi čovek u svojoj socijalnoj sredini i filogenetskom razvoju, čini se da je
njegova suština, uz neizbežnu adaptaciju na novonastale okolnosti koje aktuelno
vreme sa sobom nosi, teško promenljiva. Čak i kada joj se opire, ljubav boji
čovekov svet od samog početka života, jer ona predstavlja neku vrstu datosti.
To je opšti fenomen sa kojim se dete susreće najpre kroz odnos sa prvobitnim objektima
ljubavi, odnosno sa osobama koje nas podižu i brinu se o nama. Prema
psihoanalizi, ovi odnosi su od suštinskog značaja za sudbinu ljubavnog života
osobe koja kroz razvoj treba da dostigne svoju polnu zrelost i teži da postane
zadovoljna jednim od najznačajnijih segmenata života. Kako sazrevanje teče,
ljubavna problematika postaje složenija i samim tim je ljubav potencijalni
izvor zadovoljstva, ali takođe može biti i izvor problema i frustracija sa
kojima se čovek susreće.
Averil (Averill, 1985, prema Dion & Dion, 1996) je
naveo sledeće odrednice romantične ljubavi: idealizacija romantičnog partnera,
iznenadnost javljanja romantične ljubavi, psihološka pobuđenost i posvećenost
dobrostanju voljene osobe. Jankoviak i Fišer (Jankowiak & Fischer, 1992,
prema
Dion & Dion, 1996) definisalu su romantičnu ljubav kao „svaku intenzivnu
privlačnost koja uključuje idealizaciju druge osobe, u erotskom kontekstu, uz
očekivanje da će trajati neko vreme u budućnosti.“
Savremeni način života podrazumeva brzinu, stalnu trku s
vremenom, napetost i pritisak da se ostvare beskrajne liste zacrtanih ciljeva i
to, po mogućstvu, instant, preko noći. Svaki pojedinac ima gomilu uloga koje
treba da ispuni, pri čemu usput biva deprimiran nametnutim „savršenstvom“ koje mu se svakodnevno
plasira na društvenim mrežama, na kojima nastoji da sebe prikaže u najboljem
svetlu. Kao da se više vodi računa o slici koju kreira o sebi, nego o suštini
koju proživljava. Ukoliko i ima nekih slabosti, prikazuje ih tako da pridobije
pratioce i bude „lajkovan“. Takav tempo života može mu stvoriti lažan doživljaj
svemoći i neograničenosti prilika i potencijala, kojima nas bombarduje
pozitivna psihologija.
U
svoj toj zbrci, nameće se pitanje, gde je tu ljubav i da li je ona u krizi? Ima
li mesta za nju, da li je popularno voleti? Instant kultura nameće i instant
veze koje su više seksualne prirode, popularno nazvane „kombinacije“, s
nastojanjem da se obezbedi što više uzbuđenja i strasti, uz minimalno
investicije, bez produbljivanja odnosa i prisne emotivne razmene.
Ljudi
su oduvek nastojali da svoj život osmisle i učine ga uzbudljivim kroz zaljubljivanje. Međutim,
priroda zaljubljenosti protivi se stavljanju u vremenske ili bilo kakve okvire
i time predstavlja izazov koji podrazumeva i čašu meda i čašu žuči, što stvara
otpore i navodi ljude da beže od bliskosti.
Jerotić
(Jerotić, 2013) govori o velikoj nesreći određenog broja ljudi, a to je potpuna
ili delimična nesposobnost da vole. Jedan od razloga je nedostatak ljubavi od
strane roditelja koji ne prihvataju svoje dete, stvarajući uslove njegovog patološkog
razvoja. On kaže da koliko smo i s kakvom snagom u detinjstvu bili voljeni,
toliko ćemo biti u stanju da volimo i mi druge. (Jerotić, 2013) Osim toga,
čovek je u dubini svoga bića ambivalentan i iluzija je da postoji neki čovek
koji je u stanju da gaji prema bilo kome čistu ljubav u neprekinutom toku. To
važi i za roditelje, pa je ljudima teško da vole jer su od svojih roditelja
dobijali ljubav pomešanu sa mržnjom, grubošću i surovošću. (Jerotić, 2013) Takođe, ljudi neretko ne vole sebe, na svesnom
ili nesvesnom nivou, jer su se u životu pokazali onakvim kakvim nisu sebe
zamislili, ili kako ih nisu drugi zamislili. Ono što ljude može sputati da
pruže ljubav je i narcisoidnost, odnosno preterano bavljenje sobom i pojačana
naklonost prema sebi. Jerotić navodi i rascep između seksualnosti i voljenja, kao
prepreku na putu ka ljubavi (Jerotić, 2013). Pribegava se jednoj od ove dve
opcije, a pojedinac ne nalazi mogućnost da obe nađu u odnosu sa jednom osobom. Jerotić
navedene faktore nemogućnosti realizacije ljubavi vidi kao greške u vaspitanju,
a smatra da je povoljan razvoj neophodan uslov da se ostvari ljubavna težnja. (Jerotić,
2013) Pomenuti činioci ukazuju na potencijalne razloge koji navode ljude da se
odreknu svoje iskonske potrebe za ljubavlju. Zato je važno baviti se svojim
barijerama formiranim često u najranijem detinjstvu, jer one mogu ozbiljno
ugroziti kvalitet čovekovog života i inhibirati ga u nalaženju zadovoljavajućih
veza.
Međutim, uprkos tome
što je određeni broj ljudi sputan u ostvarivanju polne ljubavi, ima mnogo onih
koji pribegavaju „životnom pravcu koji
stavlja u središte ljubav i očekuje sva zadovoljstva otuda što voli i što je
voljen”. (Frojd, 1969) Kada pojedinac izabere da pored svih nesavršenosti i
poteškoća koje čine ljubav, krene putem traženja odgovarajućeg partnera za
romantičnu vezu, neizbežno se suočava sa preprekama.
Ljubav
je takva da joj pogoduju novina, tajanstvenost i opasnost, dok je svojstvo
poznatosti gasi. (Mičel, 2002) Frojd govori kako psihička vrednost ljubavnih potreba opada kada je
zadovoljenje uvek dostupno, pri čemu je potrebna prepreka da bi se libido
uzdigao. Tamo gde nema otpora zadovoljenju, ljudi uključuju društvene norme,
kako bi mogli da uživaju u ljubavi. (Frojd, 2016) Dešava se da udobnost i
komfor koji partneri tako brižljivo grade tokom veze, vremenom postanu problemi
na koje se oni žale i koji ih guše, stvarajući kod njih utisak da su upali u
kolotečinu i da se ljubav gasi. Partneri ovaj predvidljiv kvalitet veze zapravo
grade kao zaštitu od užasa iznenađenja i nepredvidljivosti (Mičel, 2002) Ovde
se ispoljava paradoksalnost emotivnih odnosa, jer se sigurnost kojoj su
partneri težili pretvara u sopstvenu protivrečnost. Partneri pružaju otpor
onome šti su sami kreirali i tada pribegavaju, bilo u mašti ili u realnosti,
nesputanom seksualnom ponašanju izvan monotone veze u kojoj su. Međutim, još
jedan od paradoksa dugotrajne veze je što je sigurnost koja nam je u njoj
„obećana“ u stvari iluzija, a oslanjanje na iluziju je rizik sam po sebi.
„Želimo da verujemo da su naši zamkovi načinjeni od kamena a ne od peska, da su
naše ljubavi bezbedne i izvesne i da se neće menjati s vremenom.“ (Mičel, 2002)
Tako da je oslanjanje na prividnu sigurnost u stvari rizik, za koji deluje da
nedostaje u dugoj vezi i za koji se smatra da je dostupan jedino u
kratkotrajnim avanturama ili na početku romantične veze.
Zatim, požudu koja karakteriše zaljubljenost,
teško je uklopiti u poštovanje i divljenje koji takođe čine romantičnu ljubav,
što dovodi do toga da zaljubljenost prelazi ili u prijateljstvo bez strasti ili
u čisto seksualni odnos. (Mičel, 2002) Ipak, zaljubljenost treba posmatrati
samo kao fazu u ljubavnom odnosu i imati u vidu da, ako se emotivni odnos
produbi, sve što sledi mogu biti viši nivoi koji su kvalitativno drugačiji od
početnog perioda strasti, ali ti kvaliteti nisu nimalo bezvredni. Naprotiv, ako
se na vezu gleda kao na zajednički ali i individualni razvoj, koji naravno nije
pravolinijski, jenjavanje strasti ne mora biti razlog odustajanja od veze. Kako
kaže Mičel, zaljubljenost je zamak od peska koji, zbog svoje nestalnosti, traži
stalno obnavljanje. (Mičel, 2002)
Idealizacija,
kao neizbežni pratilac zaljubljenosti, kada magija intenzivnih osećanja počinje
da se raspršuje, pretvara se u razočaranje ili u poštovanje lišeno strasti. Ona
međutim usmerava, organizuje i orijentiše privrženost, jer je prisutan
doživljaj da objekt naše želje nije obična osoba već neko sasvim poseban,
jedinstven. (Mičel, 2002) Svakodnevna i
uravnotežana reakcija na partnera drži razočaranje i ljutnju na najnižem nivou,
ali, sa druge strane, kada partnera učinimo predvidljivim, mi potiskujemo veoma
stvarna i poželjna svojstva koja su u početku dovodila do strasti. Međutim, to
čvrsto tlo kome se teži je isto tako nestvarno kao i idealizacija partnera. (Mičel,
2002)
Agresivnost kao neodvojivi deo ljudske prirode može da
učini da burna i uzbuđujuća veza preraste u odnos pun mržnje. (Mičel, 2002) Ona
se u kratkotrajnim odnosima može sublimirati u prihvatljivo seksualno
ponašanje, dok je tolerancija i reparacija mržnje težak zadatak u dugotrajnim
odnosima, ali ostavlja prostor za rad na sebi i preispitivanje što vodi razvoju
psihe.
Još jedan od problema sa kojima se suočava
pojedinac na bojnom polju romantičnih veza je integracija ljubavi i seksualne
želje. Tako da nije retkost sresti muškarca koji ima doživljaj da treba
izabrati između moralno ispravne, pristojne i pouzdane žene i one koja je
seksualno neumerena, nepoznata, ali spremna da se upusti u avanturu, dok žene
podvojenost doživljavaju smatrajući da moraju da se odluče ili za dobrog,
pouzdanog i odgovornog partnera, naspram onog koji je uzbudljiv, bezobziran,
ali kod njih budi seksualnu želju. (Mičel, 2002) Stiče se utisak i da je
seksualna revolucija pojačala ovu dihotomiju, tako da se seksualni užitak
smatra jedinim kriterijumom kvalitetnog odnosa, dok se nežna i privržena ljubav
deseksualizuje i žigoše kao nezanimljiva i predvidiva.
Ljudi koji su u večitoj potrazi za uzbuđenjem,
koji su skloni lutanju, traganju, neizvesnosti, kao prirodan i logičan put
biraju neizvesne, kratkotrajne ljubavne odnose sa puno erotskog naboja. Menjaju
partnere jer čim mogu znati šta da očekuju od svog izabranika, gube
interesovanje i traže nove izazove za osvajanje. Međutim, šta bi bilo ako bismo
promenili perspektivu i spoznali koliko je zapravo dugotrajan, „stabilan“ odnos
krhak i ranjiv? Upitno je koliko su oni koji beže od ozbiljnih emotivnih odnosa
spremni na rizik, jer se oni grčevito drže za dobro poznato instant uzbuđujuće
iskustvo. Ako bismo shvatili da, kada zaljubljenost pređe na viši nivo, kada se
produbi emotivan odnos, tek tada se otkriva naličje koje je puno neotkrivenih
zapleta, emotivnih rana, ali i skrivenih i skromno čuvanih lepota? Dugotrajan
odnos zahteva prihvatanje da je nada da se stabilnost održi zapravo fragilna,
da kompleksan odnos dvoje ljudi čini preplitanje stvarnosti i fantazija, ali da
je održati ljubav veliki izazov u kome pobeđuju oni koji su spremni da se bave
sobom, partnerom i odnosom i time razvijaju svoj psihički život.
Marija Stankov, psiholog
Marija Stankov, psiholog
LITERATURA
Dion, K. K., & Dion, K. L. (1996). Cultural perspectives on romantic love. Personal Relationships, 3(1), 5–17.
Dion, K. K., & Dion, K. L. (1996). Cultural perspectives on romantic love. Personal Relationships, 3(1), 5–17.
Frojd, S.
(2016): Karakter i libido. Beograd: Zavod za udžbenike.
Frojd, S. (1969): Iz kulture i umetnosti. Izdavačko preduzeće Matice srpske: Novi Sad
Jerotić, V. (2013): Čovek i njegov identitet. Beograd: Ars libri.
Mičel, S. (2002): Može li ljubav da traje? Beograd: Clio.
Frojd, S. (1969): Iz kulture i umetnosti. Izdavačko preduzeće Matice srpske: Novi Sad
Jerotić, V. (2013): Čovek i njegov identitet. Beograd: Ars libri.
Mičel, S. (2002): Može li ljubav da traje? Beograd: Clio.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.