“Ako
ste prošli kroz Aušvic a nemate noćne more, znači da niste normalni.”
Preživeli
logoraš
Reč trauma potiče iz
grčkoj jezika i znači rana, povreda, ranjavanje, probadanje. Psihotrauma označava duševnu ranu ili
povredu. Da bi došlo do povređivanja i ranjavanja neophodno je delovanje nekog traumatskog
događaja. Traumatski događaj se može definisati kao težak, intenzivan, iznenadan
i neočekivan i uključuje uvek neki oblik gubitka, pretnju povredom ili povredu. U takve događaje ubrajamo fizičko, seksualno i
psihološko nasilje, ratna dešavanja, kidnapovanja, saobraćajne nesreće,
elementarne nepogode, iznenadna smrt bliskih članova porodice. Sva ova
dešavanja su toliko dramatična, intruzivna, opasna i preplavljujuća, da u
trenutku dešavanja naš psihički aparat nije u stanju da ih proceusira i obradi
na adekvatan način. Takvi događaji su veći od nas samih, obesnažuju nas, nadilaze
naše kapacitete i resurse sa suočavanje s njim. Postupci nasilja i zlostavljanja su opasniji
od prirodnih katastrofa, jer za razliku od žrtava prirodnih katastrofa, žrtve
nasilja i zlostavljanja imaju osećaj da su namerno odabrane kao mete agresije.
Danas, možda više nego
ikada, svedoci smo raznih oblika traumatičnih iskustava, kako ličnih tako i
onih koja se dešavaju ljudima oko nas.
Surovosti i svirepi događaji stalno se dešavaju. Neki čak i unutar
porodičnog okruženja, gde bi po pravilu ljudi a pre svega deca, trebalo da budu
najzaštićeniji. Bez sumnje, deca su
najranjiviji članovi društva i najpodložniji zlostavljanju i
manipulaciji. Zlostavljanje u detinjstvu ima najteže posledice jer odrastanje u
porodičnoj klimi sveprisutnog užasnog straha, u kojoj su ozbiljno poremećeni
odnosi između roditelja i deteta, formira i deformiše ličnost dece. Strahote i užas
ovakvih dešavanja nepovoljno se odražavaju na osećajni, saznajni, telesni,
duševni i socijalni razvoj kako pojedinca tako i njihovih porodica. U trenutku,
svet može postati opasno mesto u kom su drugi ljudi potencijalna pretnja naše
sigurnosti. Trauma razbija osećaj
stabilnosti i sigurnosti kao i poverenje prema drugima i sebi.
Na subjektivnom nivou to se manifestuje doživljajem poraza, osećajem
ugroženosti (telesno, emocionalno, životno) i osećajem besmpomoćnosti kada žrtva
uglavnom ne može da učini ništa kako bi se spasila, pobegla ili izbegla datu
situaciju. Element bespomoćnosti određeni događaj čini subjektivno potresnim.
Denis Čarni, psihijatar sa Jejla, ističe da ljudi koji su za vreme traumatskog
doživljavanja imali makar minimalni osećaj da mogu nešto da urade, da poseduju
određenu količinu kontrole, ma koliko ona neznatna bila, emocionalno mnogo
bolje prolaze od drugih koji su potpuno nemoćni.
Emocionalno reagovanje
nakon traumatskog događaja
Osećanja u vezi
traumatskog događaja vrlo su intenzivna i prevelika za osobe koje ga
preživljavaju. Za vreme samog traumatičnog zbivanja vrlo često može doći do
toga da osoba zaledi sve svoje emocije, anestezira ih i ne oseća, kako bi
preživela. Ovakav način reagovanja je spontan i prirodan manevar naše psihe
kako bi sačuvala svoju celovitost i integritet. Zaleđeni deo ne nestaje sa protokom vremena već ostaje da
perzistira u unutrašnjem svetu žrtve, javljajući se tokom života kroz simptome.
Latentni tragovi trauma ostaju, sa aktivacijama u kriznim periodima ličnosti.
Emocije nakon
preživljene trauma veoma su bolne pa je prirodno da ih osoba, bilo odrasli a
dete naročito, izbegava, negira, poriče
i potiskuje, ne želeći da o njima priča. Uobičajeni ciklus emocija nakon trauma
odvija se određenim redosledom.
Neposredno nakon samog
dešavanja, žrtve trauma često osećaju krivicu, odgovornost i stid za ono što im
se dogodilo. Imaju utisak da su dopustile nešto nedopustivo, učinile nešto
pogrešno usled nedovoljne opreznosti a što će ih etiketirati za ceo život. Neke
žrtve, naročito ukoliko se zlostavljanje odvijalo u okviru porodice, biraju da
ćute o svom tragičnom iskustvu jer se stide onoga što im se dogodilo. Vrlo
često se plaše i reakcija okoline jer ljudi često umeju da osuđuju i
okrivljuju žrtvu, posebno ako su u pitanju žene žrtve zlostavljanja. Komentari
neretko idu u pravcu izjava da je žrtva ipak nečim izazvala agresora i da je
verovatno nekim svojim postupcima doprinela onome što joj se desilo. Traumatizovane osobe često internalizuju ove
negativne poruke okoline i osećaju sram zbog toga. U svom umu mogu neprestano
da vrte i ponavljaju jednu istu priču-šta su možda mogle da urade kako bi
sprečile da do traumatskog događaja dođe, čak iako je sasvim izvesno da ništa
nije moglo da se učini drugačije. Mogu se osećati krivim zbog toga što nisu
izbegle, zaustavile ili sprečile zlostavljanje i stideti se zbog onog kroz šta
su prošle postavljajući sebi pitanje
"Hoće li me osuđivati i gledati na mene drugačije nego pre?" U ovoj fazi neophodno
je pokazati razumevanje i empatiju i što je njavažnije objasniti žrtvi da za
traumu koja se odigrala ona nikako ne može biti odgovorna uz
upućivanje pozitivne poruke “ Znam
i verujem da to nisi mogao/la da sprečiš i zaustaviš.”
Nakon što će mnogo puta
samooptuživati i kriviti sebe za ono što se odigralo, onaj ko je preživeo
traumu, krenuće da oseća intenzivnu ljutnju i bes i prema sebi i prema
počiniocu. Ukoliko ljutnju i bes usmeri ka sebi vrlo često kod takve osobe može
doći do pojave depresivnih simptoma te
je stoga bolja varijanta eksternalizovati ih prema onome ko je i odgovoran a to
je počinioc. Mnoge osobe se zaglave u ovoj fazi, besni i gnevni i ne mogu da
krenu napred. U ovom slučaju ljutnja im može pružiti osećaj moći i kontrole nad
situacijom i životom, koji je izgubljen u toku traumatskog odigravanja. Neko se
može grčevito držati ljutnje, ne puštajući je jer u psihološkom smislu
otpustiti ljutnju moglo bi značiti prihvatiti da je u redu ono što mu se
dogodilo. Nekada usled velike razdražljivosti i nervoze, žrtve mogu postati
fizički i verbalno agresivne prema svojoj okolini. U ovom slučaju pomoć treba
fokusirati na validaciju ljutnje, razumevanju zašto je ona tamo gde jeste i
prepoznavanju ljutnje kao zaštitnog mehanizma. Ljutnja je vrlo često zaštita od
mnogih bolnih emocija, telohranitelj tuge i straha, koji se kriju ispod nje.
Potrebno je usmeriti i naučiti osobu kako da kanališe svoj bes i gnev pre nego
što eskalira u neku vrstu agresije. Kada
su u pitanju deca a mi primetimo da doživljavaju ovakve negativne emocije,
potrebno je pomoći im da ih imenuju, identifikuju, razumeju i izraze. Kada deca
razumeju šta osećaju, na koji način su povezane misli, osećanja i ponašanje,
imaće bolju samoregulaciju.
Nakon krivice, stida,
ljutnje i besa sledi period tugovanja kada dolazi do oslobađanja veoma bolnih
emocija i žaljenja zbog pretrpljenog gubitka zdravlja, samopoštovanja,
dostojanstva, poverenja, sigurnosti, veza sa značajnim osobama. U ovom period
ako žrtva plače ne treba je sprečavati u tome niti tešti rečima “nema potrebe
za plakanjem”, “ sve je prošlo”, “odakle sada suze”, “prošlo je, nema potrebe
da se osećaš tužno”. Ono što će najviše
pomoći u ovakvim trenucima jeste naše tiho, nenametljivo, saosećajno prisustvo.
Posle perioda tugovanja
nastupa faza emocionalne praznine. Sve prethodno pobrojane emocije dok su bile
tu nekako su popunjavale emocionalni prostor unutar žrtve a onda kada ih više
nema mnoge osobe se pitaju “šta” i “kako
dalje?” U takvim trenucima afektivne
otupljenosti vrlo često može doći do samopovređivanja kada žrtva jedino kroz fizičku
bol može da se oseti živom i da se suprotstavi praznom osećaju u sebi. Može se
javiti osećanje odvojenosti os sveta, ljudi i aktivnosti u kojima se ranije
uživalo kao i osećaj odvojenosti od vlastitog tela, osećaj kao da žrtva
posmatra sebe ili situaciju u kojoj se nalazi umesto da učestvuje u njoj. U ovoj fazi bitno je
usmeriti se na izgradnju života vrednog življenja i pokušati popuniti
emocionalnu prazninu novim vezama, ciljevima, aktivnostima, osećanjima jer duži
ostanak na praznom mestu može dovesti do socijalne izolacije i povlačenja,
zatvaranja u sebe i sve veće alijenacije od sveta što može biti pogodno tlo za
razvoj depresivnosti a neretko da dovede i do suicidalnosti. Ljudi se vrlo često nakon
trauma ustručavaju da izađu iz novostvorene zone sigurnosti i upuste se u nešto
novo. Lakše im je da se povuku i od društvenih aktivnosti i od dragih ljudi.
Ali vrlo bitno je sačuvati konekciju sa životom i ljudima. Podrška drugih je od
vitalnog značaja za oporavak. Pokušaj da se izgradi novi život nakon časa kada
je život na trenutak stao, rađa mnoge strepnje, strahove, nesigurnost i brige
(sve je uzaludno, nema svrhe, ništa se ne isplati, druge će me ismejavati,
odbaciti-tipična su razmišljanja). Zato je podrška članova porodice,
prijatelja, vršnjačke grupe, nekog šireg kolektiva kome žrtva pripada veoma
bitna i neprocenjiva nap utu oporavka i isceljenja.
Kako ne reagovati kada
želimo da pomognemo žrtvi traume
-
Ukoliko vam neko saopšti da je preživeo
neki oblik traume, nasilja ili zlostavljanja, izbegavajte da reagujete
nevericom i šokom. Sačuvajte smirenost i samokontrolu. Jedan od najtežih
udaraca za žrtvu je pokazati da joj ne verujemo.
- Ne raegovati kritikom, moralisanjem i
osuđivanjem žrtve. Ne postavljati pitanja “Zašto” jer takva pitanja (Zašto si
išao/la tamo, zašto nisi dovoljno pazio/la, zašto si dozvolio/la, zašto nisi
reagovao/la) mogu samo uvećati osećanje krivice žrtve i doprineti preokupaciji
negativnim mislima i osećanjima. Za ono što se odigralo žrtva ni u kom slučaju
nije kriva a pitanja “Zašto” imaju potencijal da šalju poruku preživelom da je
na neki način odgovoran, zaslužan za ono što mu se desilo. Postavljati
neutralna a ne sugestivna pitanja mnogo je pogodnije (Reci mi malo više o tome…).
-
Izbegavati negativne reakcije. Nije u
redu reći preživelima da ne bi trebalo da prijave slučaj nadležnim službama, da
ćute i da ne pričaju o tome a i ako prijave da će to ostati bez nekog efekta .
Atmosfera stvorene negativnosti nije od pomoći. Preživelima ne treba čak
otvoreno ni sugerisati ni deliti savete šta da rade ili kako da se izbore sa
posledicama, jer to efektivno nastavlja da im oduzima ili ograničava osećaj
moći i kontrole. Preživeli moraju da se osećaju osnaženo a to znači da im treba
dopustiti da neke odluke donesu samostalno.
-
Nemojte drugačije tretirati preživele.
Ako ih posebno tretiramo, na drugačiji način odnoseći se prema njima kao prema
oštećenoj robi to može biti kontraproduktivno za njih oporavak i ozdravljenje.
Žrtve trauma moraju znati da imaju dosledan i stabilan system podrške na koji
mogu uvek da računaju.
-
Izbegavajte da minimizirate ono što im
se dogodilo. Nikada im nemojte reći da pređu preko onoga što ih je zadesilo, da
to nije ništa, da život ide dalje, da im nije potrebna stručna pomoć i da
moraju da nastave kao da se ništa nije odigralo. Ovakve izjave umanjuju značaj
onoga što se dogodilo.
-
Pokazati saosećanje za bol, patnju,
teškoće i trpljenje ali ne preterivati ni u tome, ne pokazivati sažaljenje.
-
Pokazati zainteresovanost za ličnost
žrtve a ne radoznalost za slučaj i opčinjenost sadržajem.
Ne inicirati razgovore
ako žrtva ne želi da priča o tome, pustiti da se otvori svojim tempom, iako će
to možda nekada kod vas izazvati frustraciju i nelagodnost. Nikada nemojte
prisiljavati osobu da se otvori i da priča ukoliko nije spremna, jednostavno imajte
strpljenje, budite tu pored nje, istaknite njenu snagu, njene pozitivne
kvalitete, provodite vreme zajedno, budite dobar i pouzdan slušalac, pokažite
veru u oporavak. Ono za čim vapi osoba koja je preživela traumu jeste osećaj
bezbednosti, sigurnosti i zaštićenosti kao i uverenje da neće biti opet
napuštena.
Oporavak nakon traume
Posle trauma postoji
nada. Oporavak je moguć i za njega je neophodna velika hrabrost žrtve da se
izađe na kraj sa onim što joj se desilo. Prvi korak je učenje da se veruje sebi
i da se veruje u proces oporavka. Dok odrasli koji su preživeli trauma mogu da
pate od psihičke tuposti, zaleđenosti, amnezija, teških i katastrofičnih
osećanja, dečja psiha probleme razrešava na drugačiji način. Deca teže otupe
nakon preživljenog traumatičnog iskustva jer koriste maštu, igraju se i sanjare
sećajući se i ponovo razmišljajući o pretrpljenim strahotama i nevoljama.
Ovakvim postupcima, smatra doktorka Lenore Terr, deca izgleda da otklanjaju
utisnuta sećanja koja bi kasnije mogla da se javljaju u vidu flaschback-ova.
Ako je trauma preteška, detetu je neophodno da igru stalno ponavlja i iznova i
iznova preživljava traumu kao zastrašujući monotoni ritual.
Kod dece jedan od
načina lečenja dolazi sponatno kroz igru. Postoje dva načina lečenja, s jedne
strane, sećanje se ponavlja uz manje uzbuđenja, pojačava se neosetljivost dok
se ispoljava i niz netraumatičnih situacija. Drugi obrazak oporavka i lečenja
iskazuje se kroz maštu jer deca tragediju okončavaju drugačijim i srećnijim
ishodom, dok se recimo igraju lutkom deca je ubijaju i tako uvećavaju osećanje
nadmoći u odnosu na traumatičan trenutak kada su se osećala bespomoćno
(D.Goleman, 1995).
Još jedan od načina za
otklanjanje zastrašujućih prizora nakon traumaskog događaja jeste umetnost.
Emocije se vrlo lako prilagođavaju simboličkim značenjima i modelu koji je
Frojd nazvao “primarnim procesom”, traumatski doživljaj se oslobađa kroz priče,
mitove, metaforične poruke. Umetnost, vrlo često crtež, deci pruža mogućnost da
“progovore” o trenutku užasa koji se inače ne bi obelodanio na drugačiji način.
Skriveni detalji traumatičnih i zastrašujućih scena skoro se uvek pojavljuju u
umetničkim radovima traumatizovane dece. Sećam se da nam je tokom studiranja jedna
profesorka pričala o slučaju kada se
sumnjalo da je neka devojčica bila izložena nekom vidu seksualnog uznemiravanja
a da ona pri tom nikako nije htela da govori o tome, negirajući da se nešto tako
dogodilo. Kada je zamoljena da nacrta crtež nacrtala je devojčicu sa skupljenim
nogama, koje su bile priljubljene jedna uz drugu. Na osnovu crteža se otkrilo
da je istina ono u šta se sumnjalo. Snažna sećanja i osećanja kojima su
opsednuta, deca iskazuju putem umetnosti, kao i mislima. Osim toga, samo
crtanje ima terapeutske moći, njime može započeti process oslobađanja od
trauma.
Pravilnim izborom psihoterapijskih
metoda traumatski događaj moguće je prevazići, obraditi na pravi način,
ublažiti ga, sprečiti pojavu postraumatskog stresnog poremećaja a ukoliko je
već došlo do pojave simptoma redukovati ih i otkloniti i iskoristiti traumatično
iskustvo za jačanje u psihološkom smislu.
“Žrtve
preteških trauma nikada ne mogu ostati iste.”
Denis Čarni,
psihijatar sa Jejla
Psiholog, Jelena Krstić
Kontakt: nikolic.jeka@gmail.com
Literatura:
D. Goleman, Emocionalna
inteligencija, (1995).
Dž. Luis Herman, Trauma
i oporavak, (2012).
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.