RAZVOJ LIČNOSTI
Frojd
je bio među prvim psihijatrima koji je tvrdio da u čovekovom razvoju detinjstvo
igra ključnu ulogu. Poznata je njegova čuvena rečenica "Dete je otac
čoveka". On je smatrao da su zbivanja u detinjstvu fundamentalna za
kasniji razvoj i da ostavljaju trajne posledice na njegovu ličnost. Iskustva iz
prvih pet-šest godina imaju presudnu ulogu u oblikovanju odrasle ličnosti.
Pored toga, on je smatrao daje seksualni instinkt delatan u osobi od njenog
rođenja i da na presudan način oblikuje psihički razvoj. U skladu sa tim,
njegova objašnjenja razvoja ličnosti uglavnom su bila usresređena na seksualne
teme. On je smatrao da svaka osoba tokom razvoja prolazi kroz nekoliko
razvojnih faza. Odlika svakog je određena erogena zona. Pošto svaka od faza u
značajnoj meri utiče na funkcionisanje odrasle osobe, one su nazvane
psihoseksualne faze razvoja.
Oralna faza
To je prva faza kroz koju svako dete prolazi i koja obično traje osamnaest meseci. Tokom ovog perioda usta, usne i jezik predstavljaju izvornu erogenu zonu. Aktivnosti poput sisanja, griženja, dojenja, hranjenja i ostalih oralnih radnji jesu glavni izvori detinje prijatnosti. Jako je važno da dete u ovom periodu dobije osnovnu negu jer dređeni obrasci ponašanja iz oralne faze pretvaraju se kasnije u određene osobine kod čoveka. Za oralnu fazu je karakteristično unošenje (gutanje) i izbacivanje (povraćanje) što u formiranju psihičkih struktura dolazi do izražaja, na primer, kroz sposobnost za učenje (unošenje ili izbacivanje znanja). Ambivalencija (stanje kada ne možemo da se odlučimo za jednu od dve ponuđene opcije) je, na oralnom nivou, prisutna u zadržavanju zalogaja u ustima (niti da proguta, niti da ispljune). Poremećaji vezani za oralnu fazu prepoznaju se u bolestima zavisnosti (alkoholizam, narkomanija i slično).
To je prva faza kroz koju svako dete prolazi i koja obično traje osamnaest meseci. Tokom ovog perioda usta, usne i jezik predstavljaju izvornu erogenu zonu. Aktivnosti poput sisanja, griženja, dojenja, hranjenja i ostalih oralnih radnji jesu glavni izvori detinje prijatnosti. Jako je važno da dete u ovom periodu dobije osnovnu negu jer dređeni obrasci ponašanja iz oralne faze pretvaraju se kasnije u određene osobine kod čoveka. Za oralnu fazu je karakteristično unošenje (gutanje) i izbacivanje (povraćanje) što u formiranju psihičkih struktura dolazi do izražaja, na primer, kroz sposobnost za učenje (unošenje ili izbacivanje znanja). Ambivalencija (stanje kada ne možemo da se odlučimo za jednu od dve ponuđene opcije) je, na oralnom nivou, prisutna u zadržavanju zalogaja u ustima (niti da proguta, niti da ispljune). Poremećaji vezani za oralnu fazu prepoznaju se u bolestima zavisnosti (alkoholizam, narkomanija i slično).
Analna faza
U
analnoj fazi se libido naslanja na aktivnost oko vršenja nužde (analno od reči
anus, odnosno čmar). Dete je izloženo uticaju socijalizacije kroz trening u
načinu obavljanja nužde koji sprovode roditelji. Sva pažnja je usmerena na
učenje deteta da se potrebe za ekskrecijom (pražnjenjem) obavljaju na društveno
prihvatljiv način. Istovremeno se dete socijalizuje i u pogledu ishrane (pije
vodu iz čaše, jede uz pomoć pribora za stolom i slično). Pored načina
zadovoljenja potreba (npr. vršenje nužde u toaletu) dete se tokom analne faze
uči odlaganju nagonskog zadovoljenja (odlaganje potrebe za pražnjenjem, na
primer, dok se ne dođe do toaleta). Karakteristike analne faze dolaze do
izražaja kroz voljne radnje zadržavanja (izmeta) i puštanja. Pored ovladavanja
kontrolom sfinktera (mišića na anusu i izlazu iz bešike) i zahvaljujući tom
ovladavanju dete stiče sposobnost da se suprotstavi roditeljima i tada se rađa
simbol „ne“ u njihovom govoru. Na primer, dete neće da izvrši nuždu kada
roditelji to očekuju, već kad se njemu prohte. Ostali važni simboli koje dete
uči tokom analne faze su suprotnosti „prljavo – čisto“, „lepo – ružno“, „dobro
– zlo“. Karakterne osobine koje se stiču u analnoj fazi su pedantnost, tvrdičluk,
tvrdoglavost...
Falusna
faza
U
uzrastu od treće do četvrte godine deca ulaze u falusnu fazu razvoja, kada
penis i klitoris postaju erogene zone koje pričinjavaju najviše zadovoljstva,
kao i razna osećanja i maštanja koja imaju veze sa radom genitalnih organa. Osnovni
sukob falusne faze jesu upravo incestouzne želje koje deca imaju prema
roditelju suprotnog pola. Budući da su takvi osećaji ugrožavajući, obično se
potiskuju, međutim predstavljaju snažne odrednice kasnijeg seksualnog razvoja.
Uporedo sa željom da se bude sa roditeljem suprotnog pola, javlja se i nesvesna
želja za "uklanjanjem" roditelja istog pola. Prema Frojdovoj teoriji,
i dečaci i devojčice osećaju seksualnu želju i unutrašnje sukobe i potiskuju
ih. Dečaci čeznu za majčinom pažnjom, osećaju neprijateljstvo prema ocu i boje
se da će ih on kazniti zbog incestuoznih osećanja koje imaju prema majci. Ova
pojava se naziva Edipov kompleks koja
važi za dečake. Istu pojavu za devojčice Frojd je nazvao Elektrin kompleks.
U tom periodu kod dečaka se javlja specifičan strah povezan sa njihovim
penisom, koji je Frojd nazvao kastracioni
strah. U strahu da će mu otac vratiti milo za drago odsecanjem organa,
dečaci potiskuju svoju seksualnu želju prema majci i zamjenjuju je
prihvatljivim oblikom ljubavi.U tom periodu dečaci počinju da se poistovećuju
sa ocem i. kroz identifikaciju sa ocem i preuzimanjem njegovih vrednosti razvija
se instanca ličnosti Superego.
Period latencije
Prestankom
nemirnog stanja i stresova iz oralne, analne i falusne faze psihoseksualnog
razvoja, dolazi period mira koji se naziva period latencije. Odnosi između
instanci Id, Ego i Superego su oblikovani i relativno stabilni. U ovom periodu
detetove seksualne porive zamenjuju novi interesi. Odvija se socijalizacija i
decu počinje da zanima širi svet. U ovom periodu javlja se usmerenost na školu,
hobije, sport i prijateljstva s pripadnicima istog pola.Tokom srednjeg
detinjstva, u latentnoj fazi, deca počinju da se okreću prema odnosima sa
drugim ljudima.
Genitalna faza
Tokom
ove faze, koja se proteže i kasnije u zrelo doba, ponovo oživljavaju erogeni
porivi, sada usredsređeni na genitalnu oblast.Raniji sadržaji iz falusne faze
ponovo se oživaljavaju i ponavljaju i adolescenti osećaju zanimanje za suprotni
pol, uključuju se u određene seksualne eksperimente i počinju da preuzimaju
odgovornost. Po izlasku iz adolescencije i prelaskom u zrelost odrasle dobi, sklapaju
intimna prijateljstva, oslobađaju se roditeljskog uticaja i razvijaju interes
za druge ljude.
MEHANIZMI
ODBRANE
Mehanizmi
odbrane su sredstva pomoću kojih unutrašnje Ja čuva integritet ličnosti pred
nestrpljivim zahtevima svesnog Ja koji bi mogli da se sukobe sa socijalnom
sredinom i da naiđu na snažno neodobravanje ostalih aspekata ličnosti. Ego je
nosilac ovih mehanizama, ali njihovog delovanja pojedinac nije svestan. Prema
Sigmundu Frojdu, najčešći su sledeći mehanizmi odbrane:
Potiskivanje
je mehanizam pomoću koga se bolne misli i osećanja uklanjaju iz svesti. Frojd
potiskivanje objašnjava kao nevoljno uklanjanje nečega iz svesti.
Pretpostavljao je da većina bolnih događaja iz prvih pet godina života je
uklonjena upravo na ovaj način, ali da ti događaji svakako utiču na kasnije
ponašanje.
Poricanje
je mehanizam koji se smatra najjednostavnijim. On deluje na presvesnom i
nesvesnom nivou i predstavlja način iskrivljivan]a onoga što pojedinac misli i
oseća ili toga kako procenjuje traumatsku situaciju. Sastoji se od odbrane od
napetosti "zatvaranjem jednog oka" pred pretećom stvarnošću.
Reaktivna formacija
je način odbrane od pretećeg poriva kroz aktivno izražavanje suprotnog poriva.
Razvojem svesnih stavova, uverenja i ponašanja dijametralno suprotnih
uznemirujućim željama, pojedinac se ne mora suočiti sa strepnjom koja bi se
javila kao posledica prihvatanja pretećeg poriva. Tako vrlo često nailazimo na
osobe koje svoju bazičnu agresiju i mržnju prema drugima preobličavaju u
ljubaznost.
Projekcija
je mehanizam samozavaravanja koji se sastoji od pripisivanja drugima vlastitih
neprihvatljivih želja i poriva. Požuda, agresivnost i drugi porivi tumače se
kao da pripadaju drugima, a ne samom pojedincu. Tako umesto da pojedinac sebi
prizna da nekoga mrzi on te agresivne porive pripisuje drugom i preobličava ih
u uverenje da taj drugi zapravo mrzi njega.
Premeštanje
predstavlja način ublažavanja napetosti oslobađanjem poriva njihovim
usmeravanjem od pretećeg objekta prema sigurnoj meti. Premeštanje se sastoji od
usmeravanja energije prema drugom objektu ili osobi, kada su prvobitni objekti
ili osoba nedostupni ili kada je sasvim neprimereno ka njima usmeriti poriv.
Tako na primer slabić koji se plaši svog šefa, svoju ljutnju ne može da ispolji
na šefu pa se iskaljuje na svojoj ženi i deci.
Racionalizacija
predstavlja osmišljavanja "dobrih" razloga kako bi opravdali svoj
oslabljeni ego.
Racionalizacija pomaže u opravdavanju određenih postupaka i ublažavanju udaraca povezanih sa razočaranjem. Kada ljudi ne uspeju da se zaposle na radnom mestu na koje su pretendovali, uspevaju da uvere sebe da to mesto ionako nisu hteli.
Racionalizacija pomaže u opravdavanju određenih postupaka i ublažavanju udaraca povezanih sa razočaranjem. Kada ljudi ne uspeju da se zaposle na radnom mestu na koje su pretendovali, uspevaju da uvere sebe da to mesto ionako nisu hteli.
Sublimacija
predstavlja mehanizam putem koga se seksualna ili agresivna energija
preusmerava na one aktivnosti koje su društveno prihvatljive. Tako na primer,
agresivni poriv može biti preusmeren u atletske aktivnosti, čime osoba nalazi način
ispoljavanja agresivnih osećanja ali na društveno prihvatljiv način. Frojd je
smatrao da su mnoga umetnička dostignuća posledica sublimacije.
Regresija
podrazumeva okretanje ka postupcima koji su prevaziđeni i prerasli.
Povratkom na ranije razvojne faze, zahtevi više nisu tako veliki. Ljudi suočeni sa jakim stresom mogu savladati svoju napetost držeći se nezrelih i neprikladnih postupaka. Ovo je često kod dece koja plašeći se škole pribegavaju postpucima kao što je plakanje, sisanje palca itd
Povratkom na ranije razvojne faze, zahtevi više nisu tako veliki. Ljudi suočeni sa jakim stresom mogu savladati svoju napetost držeći se nezrelih i neprikladnih postupaka. Ovo je često kod dece koja plašeći se škole pribegavaju postpucima kao što je plakanje, sisanje palca itd
Introjekcija
je mehanizam usvajanja tj. unošenja u vlastitu ličnost vrednosti i standarda
drugih. Jedan od primera jeste način savladavanja napetosti kod zatvorenika
koncentracionih logora koji su prihvatali vridnosni sistem neprijatelja
identifikujući se sa agresorom.
Identifikacija
predstavlja mehanizam koji je sastavni deo razvojnog procesa.Identifikujući se
sa roditeljima, deca uče oblike ponašanja koji su prihvatljivi u sredini, stiču
polne uloge. Ovaj mehanizam međutim može da se koristi i u funkciji odbrane.
Primer toga jeste odbrana od osećanja manje vrednosti kroz identifikaciju sa
uspešnim ljudima.
Kompenzacija
je mehanizam koji se sastoji od prikrivanja opaženih slabosti ili stvaranje
određenih pozitivnih osobina radi nadoknade ograničenja. Na primer, deca koja
ne dobijaju pozitivnu pažnju i priznanje, mogu razviti ponašanja namenjena
dobijanu bar negativne pažnje.
FROJDOVI
CITATI
„Moglo bi zaista da
se kaže da svaka osoba neprestano vrši psihičku analizu svojih bližnjih i da,
stoga, njih bolje poznaje nego samu sebe. Međutim, da bi se ostvarilo ono na
šta nas opominju reči spoznaj sebe samog, potrebno je pod lupu staviti
svoje naizgled slučajne radnje i propuste.“
(Psihopatologija svakodnevnog života, poglavlje Simptomske i
slučajne radnje)
„Onaj ko ima oči da vidi i uši da
čuje, može se uveriti da nema smrtnika koji je sposoban da sakrije tajnu. Ako
su mu usta nema, on brblja vrhovima prstiju; izdaja curi iz svake njegove pore.
Zbog toga je zadatak, da se učini svesnim ono najskrovitije u ljudskoj duši,
lako rešiv.“ (Dora: fragment analize jednog slučaja histerije)
„Očigledno je da su sveštenici
mogli da drže mase u religijskoj pokornosti samo po cenu vrlo velikih ustupaka
čovekovoj nagonskoj prirodi. Tako se ostalo pri sledećem: jedino je Bog jak i
dobra, a čovek slab igrešan. U svim vremenima nemoralnost se oslanjala na
religiju isto koliko i moralnost.“( Budućnost
jedne iluzije)
„Samo odnos prema sinu donosi majci
neograničeno zadovoljenje. To je uopšte najsavršeniji odnos između ljudi u
kojem ima najmanje ambivalencije. Majka može da na sina prenese slavoljublje
koje je u odnosu na sebe morala da suzbija. Od njega može da očekuje
zadovoljenje svega onoga što joj je preostalo od njenog kompleksa muškosti. Čak
ni brak nije siguran sve dok žena ne uspe da od svoga supruga načini svoje dete
i da u odnosu na njega igra ulogu majke.“ (Nova predavanja za uvod u
psihoanalizu, predavanje Ženskost)
„Samo se u jednom području svemoć
misli očuvala i u našoj kulturi, i to u umetnosti. Samo se još u umetnosti može
dogoditi da čovek, raspet željama, stvori nešto slično zadovoljenju i da ta
igra – zahvaljujući umetničkoj iluziji – izaziva afektivnu reakciju kao da se
radi o nečem realnom. S pravom se govori o čaroliji umetnosti, a umetnik se
upoređuje sa čarobnjakom. “ (Totem i tabu)
Jelena Nikolić, psiholog
Jelena Nikolić, psiholog
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.