BIOGRAFIJA
Sigmund
Frojd, osnivač psihoanalize i najkontroverzniji naučnik 20. veka, rođen je 6. maja
1855. godine u katoličkom gradu Frajburgu u Moravskoj (Češka). Bio je najstarije dete od osmoro dece trgovca vunom
Jakoba Frojda i njegove druge žene, dvadeset godina mlađe Amalije. Njegova porodica
je bila jevrejskog porekla, ali je sam Frojd bio ateista. Godine 1859. porodica
se preselila u Lajpcig, a zatim 1860. u Beč.
Frojd je
intelektualno prerano sazreo i od njega se očekivalo da ispuni najveće
porodične ambicije. Uživao je poseban status unutar porodice, govorio je francuski, engleski, italijanski i
španski jezik, proučavao dela poznatih pisaca i filozofa, a posebno dela Ničea,
Hegela, Šekspira, Šopenhauera i Kanta. Godine
1873, sa 17 godina, upisao je studije
medicine na Univerzitetu u Beču, a diplomu za lekara je dobio 1881.
Veridba sa Martom Bernajs 1882, navela je Frojda da potraži adekvatniji
način da zarađuje za život pa je pristupio opštoj medicinskoj praksi i zaposlio
se u bečkoj opštoj bolnici. Ubrzo dobija stipendiju za odlazak na usavršavanje
kod najuglednijeg neurologa Žan - Martin Šarkoa u Parizu u bolnici za nervna
oboljenja. Šarko je vršio istraživanja sa ciljem da odvoji traumatske i
histerične paralize od organskih. Razlika je ustanovljenja zahvaljujući
njegovoj sposobnosti da izazove neorgansku paralizu uz pomoć hipnoze. Gledajući
te procese, Frojd se uverio u činjenicu da «postoji moćan mentalni proces koji
ostaje skriven od čovekove svesti». Vrativši se u Beč aprila 1886. Frojd je
otvorio privatnu praksu kao konsultant za nervne
bolesti. Iste godine se oženio. Imao je šestoro dece od kojih je,
poslednje, Ana Frojd bila cenjeni psihoanalitičar. Iako se bavio
neuropatologijom, Frojd se više interesovao za neuroze i primjenu hipnoze u lečenju.
Tako je upoznao Jozefa Brojera, veoma obrazovnog fiziologa koji je pored
Šarkoa, najviše uticao na njega.
U Beču Frojd je ostao do juna 1938. kada je posle Hitlerove
invazije na Austriju, prešao u London. Prilikom te invazije kao osoba
jevrejskog porekla pretila mu je ista sudbina kao i ostalim jevrejima tokom
Drugog Svetskog rata, ali zbog njegove popularnosti u svetu, dobio je dozvolu da
pređe u Englesku gde je umro 23.septembra 1939.godine. Umire u Londonu u svojoj
83. godini.
ISTORIJAT PSIHOANALIZE
Tokom
1895. godine, Frojd odustaje od hipnoze u korist metode slobodnih asocijacija i
objavljuje, u saradnji sa Brojerom, Studije o histeriji. U ovom
delu se nalaze osnovni principi psihoanalize: pojmovi nesvesnog, supstitucije,
negacije, odbacivanja. Tokom 1896. raskida svoju saradnju sa Brojerom. Godinu
dana kasnije otkriva Edipov kompleks. 1901. godine objavljuje San i
njegovo tumačenje i piše Fragment jedne analize histerije, u kome
analizira traumatsku funkciju seksualnosti u histeriji, kao i ulogu
homoseksualnosti
Od
1902. godine u Frojdovom stanu, sredom se sastaju pripadnici jedne grupe lekara
da bi proučavali psihoanalizu. Ubrzo će se toj grupi pridružiti A. Adler, S.
Blojer, a zatim i njegov asistent K. G. Jung, koji će ubrzo pokazati živo
interesovanje za frojdovska otkrića.Tada je psihoanaliza već postala teorija
funkcionisanja društvenog sklopa. Bečko Psihoanalitičko društvo osnovano je
1908; ali, udruženje analitičara se već formiralo oko Frojda.
U
Nirnbergu se 1910. održava drugi Kongres psihoanalize, koji osniva Međunarodnu
psihoanalitičku asocijaciju. Mesto predsednika je povereno Jungu. Međutim,
širenjem institucije analize, dolazi i do prekida podela između Frojda i
njegovih bliskih učenika, naročito Junga. Razmimoilaženje je nastalo u vezi
shvatanja značaja seksualnosti kao jedinog uzročnika u psihoanalizi; a što se
tiče drugih, različitost pogleda je nastala u vezi sa praktičnim pitanjima,
vezanim za teoriju regresije i traumatizma.
Od
1912. Frojd se bavi pitanjem oca, na koje će se vratiti 1939. u delu Mojsije i monoteizam.
Pojmove nagona života (Eros) i nagona smrti (Tanatos), principa realnosti i
principa zadovoljstva, uvodi 1920. godine, pa predlaže novi model ličnosti u
kome se pojavljuje Id, Ego i Superego. Teorija Ega biće jedna od osnovnih
tema Kolektivne psihologije i analize Ega (1921).
Frojd se u to vreme, takođe, okreće velikim problemima civilizacije, poput religije.
TEORIJA
LIČNOSTI
Frojdova teorija ličnosti predstavlja
jednu od najobuhvatnijih teorija. Jedna od čuvenih Frojdovih metafora kojom se
služio da bi opisao psihički život jeste metafora o santi leda čiji manji deo,
koji izranja iznad površine vode, predstavlja oblast svesti, dok mnogo veća
masa ispod površine vode, predstavlja oblast nesvesnog. On je smatrao da se u delu
nesvesnog nalaze nagoni, strasti, potisnute ideje i osjećanja koji imaju
kontrolu nad svesnim mislima i postupcima pojedinca. S obzirom daje u psihologiji
na prelomu XIX i XX veka dominirala ideja da je čovekovo ponašanje uzrokovano
svesnim faktorima, zamisao o nesvesnim korenima duševnog života bila je veoma
revolucionarna.
Prikaz
Frojdove teorije može se dati kroz tri osnovne perspektive. Frojdovo učenje
prvo obuhvata topiku ili topološku tačku gledišta, što je s vremenom preraslo u
učenje o sklopu ličnosti. Druga perspektiva poznata je pod nazivom dinamička i
treće stanovište se naziva ekonomskim.
SKLOP
LIČNOSTI
U
svojim radovima o psihologiji ličnosti Frojd je pre svega želeo da opiše
prostor (topos) koji je odgovoran za čovekovo psihičko funkcionisanje. Njegova
osnova ideja je da svest ne upravlja svim duševnim zbivanjima, već neke od njih
kontroliše nesvesno. Prvobitno je dakle, Frojd predložio topološki model, koji
se zasnivao na podeli mentalnog aparata na tri sistema: nesvesno, predsvesno i
svesno.
Vrlo brzo je uočio daje topološki model manjkav u ocrtavanju ljudske
ličnosti, i počeo da gradi šire gledište koje je manje opisivalo prostor, a
više učesnike duševnog života koji na različite načine nastanjuju prostor duše
i stupaju u složene odnose. Reč je o Frojdovom strukturalnom modelu i
instancama ličnosti - Id, Ego i Superego.
Id
(Ono) je deo ličnosti određen nasleđem i stoga predstavlja primitivnu osnovu
nečije ličnosti. Id-om rukovode nagoni (seksualnost, glad, žeđ, potreba za
spavanje) koji teže neposrednom zadovoljenju. Stoga Frojd kaže da za Id važi
princip zadovoljstva. Kategorija vremena ne postoji za Id, stoga je
neposrednost nagona i principa zadovoljstva još izrazitija. Za Id ne važi
logika na koju smo navikli. Nesvesni psihički procesi koji deluju u okviru Id-a
su tzv. primarni procesi i oni leže u osnovi rada sna.
Ego
(Ja) predstavlja deo ličnosti koji se razvija kroz kontakt sa realnošću. Stoga
se on, pre svega, zasniva na sposobnosti opažanja, a vremenom i ostalih
psihičkih procesa (pamćenja, učenja, mišljenja) koje Frojd naziva sekundarni
procesi. Aktivnim odnosom prema okolini Ego upoznaje svet i sebe, pravi razliku
između sebe i drugih (Ja i ne-Ja), i postepeno se formira u ličnost sa
identitetom. Upoznavanje realnosti znači i prihvatanje kategorije vremena tako
da Ego uči da odlaže zadovoljenje nagonskih potreba. Frojd to naziva principom
realnosti. Za Ego je izuzetno važno da bude stabilan jer se nalazi na
„vetrometini“ između zahteva koje pred njega postavljaju nagoni, i ograničenja
koja postavlja sredina, posebno socijalna kroz norme ponašanja.
Superego
(Nad-Ja) predstavlja deo ličnosti koji se razvija pod uticajem socijalne
sredine. Moralne i ostale norme koje društvo propisuje prvenstveno se prenose
kroz roditeljsko vaspitanje. Identifikacijom dete usvaja socijalne norme i one
postaju sastavni deo njegove ličnosti izražen kroz Superego. Sa razvojem
Superega se smanjuje potreba za spoljašnjom kontrolom nad nečijim ponašanjem,
jer je uspostavljena unutrašnja kontrola koja funkcioniše kroz osećanje
krivice.
DINAMIKA
LIČNOSTI
Frojd
je smatrao da su nagoni osnovni pokretači ličnosti. Sam pojam označava da nas
nešto nagoni, tera da nešto uradimo. Pojam nagon pripada unutrašnjoj ili
psihičkoj realnosti i ne treba ga brkati sa pojmom instinkt koji pripada
spoljašnjoj realnosti, odnosno fiziološkim procesima u organizmu. Nagoni
pripadaju nesvesnoj psihičkoj realnosti, a predstavljeni su u svesti kao
psihičke želje. Princip zadovoljstva svoj izraz nalazi u težnji za ispunjenjem
želje.
Frojd
je u početku razlikovao dve osnovne vrste nagona: nagone za samoodržanjem
(glad, žeđ, spavanje) i nagone za razmnožavanjem vrste (seksualni nagon).
Poseban značaj u razvoju psihe imaju seksualni nagoni koji se postepeno
razvijaju tokom detinjstva. Energiju seksualnog nagona Frojd je nazvao libido.
Frojd je razlikovao dve vrste libida. Objekt-libido označava energiju usmerenu
prema objektu koji donosi zadovoljenje nagona, a narcistički libido označava
energiju usmerenu na Ego kao neku vrstu ljubavi prema samom sebi. Kasnije je
Frojd sve nabrojane nagone svrstao kao Eros i njemu suprotstavio destruktivni
nagon tj. nagon smrti Tanatos ili razarački nagon. Eros predstavlja nagonsku
potrebu za spajanjem, povezivanjem, dok destrukcija predstavlja nagonsku
potrebu za razdvajanjem, razvezivanjem.
Sledeći
važan pokretač ličnosti su konflikti (sukobi). Oni se javljaju zbog suprotstavljenosti
između principa zadovoljstva i principa realnosti. U okviru topografskog modela
konflikt je prikazan kako se odvija između želje (kao predstavnika nagona) i
psihičke odbrane (psihičke sile koja se suprotstavlja ispunjenju želje zbog
npr. moralne zabrane). U strukturalnom modelu on je izražen kao konflikt između
instanci ličnosti (kao npr. između Ida i Ega, ili između Ega i Superega).
Jelena Nikolić, psiholog
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.