Šta je siguran garant
kvalitetnog odnosa? Šta određuje kvalitet
odnosa između dva čoveka, između partnera, roditelja i
dece, prijatelja, poslovnih saradnika? Kad kažem kvalitet tu mislim
na postojanost, homogenost, tolerantnost, bliskost (emocionalnu, kognitivnu, anticipacionu). Danas, u
doba korenitih i naglih promena životnih
ciljeva, ali i stilova življenja posebno dolaze do izražaja i potrebe za
razumevanjem zašto smo s nekim, zašto nam je neko
bitan, kao i smisao ulaganja u raznoliki spektar na
talonu životnih ponuda.
Svakom našem izboru
partnera, prijatelja, ali i dobrih i loših životnih
pozicija, predstoji PROJEKCIJA istih, koja se oslanja na nivo psihodinamske
zrelosti u kojoj se aktuelno nalazimo (faktički na
stepen udaljavanja od prvih ideala i nivoa separacije i maturiranja)
i mogućnosti i resursa da istu izrazimo uprkos
emotivnih, socijalnih, egzistencijalnih teškoća, ali i
olakšavajućih okolnosti, na koje svakako značajno utičemo i koje
determinišemo. Istovremeno sadržaj naših
projekcija je značajno determinisan i stilom života koji
vodimo, estetikom koja se nadgrađuje od one bazične do one
zrele, potpunije, kao i kinetičkim principom, koji
predstavlja našu intenciju ka oslobađanju straha od novog, od
nepoznatog, od dugačijeg, višeg.
Međutim ono što suštinski
na najneposrednijem nivou definiše kvalitet odnosa
dva bića ipak jeste KAPACITATIVNOST ODRŽAVANJA ODNOSA I POSLE
DEMISTIFIKACIJE. Naime u prirodi čoveka je da u
inicijalnoj fazi nosi sa sobom u svakom emocionalnom, sentimentalnom, erotskom
ili estetskom ushićenju i potrebu za IDEALIZACIJOM
OBJEKTA. Kao što je ličnost dinamična
kategorija i menja se tokom svog razvoja, tako i odnos (ma
koje vrste bliskosti) ima svoju fazičnost i svoj
kontinium. Svaka vrsta idealizacije traži kao svoj konačni ishod
demistifikaciju. To je naročito prisutno u neurotičnim vezivanjima
za partnera, prijatelja, profesionalni i životni ego-ideal, gde je
polarizacija ekstremnih očekivanja i najizrazitija. Od onih najpozitivnijih do krajnje negativnih. Kao
Frojdova priča o
ambivalenci između savršene majke i majke koja proždire svoje
dete (mitološki Lilit) ili kroz priču o oceubistvu.
Primarni motiv za problem
rušenja, nekog koga smo prethodno
idealizovali, voleli, divili mu se, nastaje u nemogućnosti da tokom
psihološkog razvoja integrišemo dobre i loše aspekte
roditelja, te da smo ih svesno abolirali i zaštitili od naše
ljutnje, gde serijom manevara biramo druge ličnosti i situacije, u
koje ulažemo emocionalno sebe do momenta kada prvobitno
idealizovani objekt postaje meta naših najinkriminisanijih
osećanja, a mi dobijemo alibi za vlastitu poziciju
žrtve, nevoljene ili zapostavljene osobe, gubitnika.
Znači neće nas ka
zrelom, amplifikovanom odnosu sa drugom osobom voditi naše
inicijalno ushićenje njome, niti idealizovani matriks u kome smo je
doveli do pijedestala savršenosti, već ono što ostaje posle
suočenja sa realnošću, tj.onim najinkriminisanijim, najtananijim
delovima te ličnosti.
Mogućnost da
vidimo dovoljan nivo dobrih mogućnosti i kvalitetnih
sadržaja posle demistifikacije u osobi koju smo ranije
glorifikovali (često i kroz *katatimiju - idealizovanje nečega ili nekog pod uplivom jednog afekta) nam daje za pravo da su naša
ulaganja deo kvalitetne i zrele projekcije. Samim tim to
postaje garancija dobre perspektive i nadgradnje odnosa, koji
ima svoj tok, svoju dinamiku, intenzitet i kome svaka vrsta krešenda
i dekrešenda životnih i interpersonalnih
okolnosti, samo dodaju nove mogućnosti. Jedino tako
ćemo i razumeti zašto smo s nekim, šta određuje našu
naklonost nekome i sve mogućnosti daljeg ulaganja, bilo u
partnerski odnos, u prijateljstvo, poslovne obrasce…Istovremeno ćemo
razumeti i konekciju izvorišta naših izbora sa bazičnim
odnosima (onim instaliranim u ranom detinjstvu).
Ponekad su bajke još
bajkovitije posle kvalitetnih demistifikacija. Jer život
nije samo pravolinijski manevar lišen lateralizacija, već i
spektar kreativnih, lucidnih i zašto ne, bajkovitih aplikacija
egzistencijalne stvarnosti.
Dr Ivajlo Ilijev, psihijatar, psihoterapeut
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.