U prethodnom tekstu
pisali smo o emocionalnom vezivanju kao osnovnoj potrebi, koja se odnosi na rođenje
deteta, prvi kontakt sa majkom, odnose sa roditeljima koji kasnije utiču na
ponašanje deteta i odnose sa drugim ljudima. Ljubav, nežnost, privrženost su
potrebe svih nas koje modeluju naše odnose. Roditelji kroz razgovore,
interakcije sa svojom decom utiču na sliku deteta o sebi, o drugima i svojim
delovanjem stvaraju model koji se kasnije prožima kroz sve aspekte života.
Kako nastaje model oblikovanja ponašanja
deteta?
U najvećem broju slučajeva dete se
prvo emocionalno veže za majku. Kroz svakodnevne interakcije dete (osmehom,
gugutanjem, hodanjem) traži majčinu blizinu i izaziva njenu reakciju. Odgovor
majke uslovljava ponašanje deteta. Dete pokušava da svojim ponašanjem zadobije
pažnju i sigurnost koje su mu neophodne. Ono
se oseća sigurno i zaštićeno ukoliko majka odgovara na njegove potrebe. Ako
dete uoči da će mu majka posvetiti pažnju samo kada je bolesno ili uplašeno –
onda se dete tako i ponaša. Postaje oprezno, zatvoreno, bez poverenja u druge. Kada
majka odreaguje na potrebe deteta (lepim obraćanjem), dete taj obrazac usvaja i
kasnije koristiti. Ukoliko ne odreaguje na lepo obraćanje, dete će pokušati
vikanjem, bacanjem stvari da privuče pažnju majke.
Baš ta prva iskustva utiču na sliku o sebi kao važnom,
značajnom biću - model sebe, i sliku o majci kao manje ili više sigurnoj bazi
koja utiče na formiranje modela drugih. Afektivna
veza koju beba formira u najranijem detinjstvu sa majkom ili nekom drugom
osobom koja se stara, prati je kroz čitav život i kada odraste prenosi je na
partnera i svoje dete.
Koji obrasci afektivnog vezivanja
predstavljalju rizik za ispoljavanje nepotpunog razvoja deteta?
Svi oblici nesigurnog vezivanja
predstavljaju podobno tlo za razvoj negativne slike deteta o sebi, ali i o
drugima. U zavisnosti od tipa nesigurnog vezivanja, javljaju se razlike u
relacijama. Nesigurna / povučena afektivna vezanost - U odnosu sa detetom majka ne odgovara na njegove
potrebe i signale, dete razvija negativnu sliku o sebi, kao biću koje nije
vredno majčine pažnje, a svet doživljava kao manje sigurno mesto. Ovaj model
može se formirati i kada se majka stara
o detetu na određen način, ali ne prepoznaje njegove potrebe. Na primer, dete
može da plače jer je mokro, a majka koja nije osetljiva na njegove potrebe ga
hrani. Kako bi se zaštitilo od daljih negativnih iskustva (jer majka ne
odgovara na njegove potrebe i signale), dete gradi barijere između sebe i
ostatka sveta, postaje distancirano, nepoverljivo, i usmereno samo na sebe.
Upravo zbog tog nepoverenja u okolinu, druge ljude, deca odrastanjem ulažu
jedino u sebe, materijalne stvari i posao. Barijera koja je stvorena rano
u detinjstvu (između njih i drugih ljudi) ostaje prisutna tokom čitavog života.
S toga se javljaju problemi u razvoju partnerskog odnosa u odraslom dobu - površnost
u odnosima. Ne umeju da pruže podršku, niti im je ista potrebna, jer su se u
ranom detinjstvu osetili odbačeno.
Drugi obrazac
nesigurnog vezivanja jeste
ambivalentna afektivna vezanost. Ovaj obrazac vezanosti javlja
se kada majka delimično odgovara na detetove potrebe, odnosno, u nekim
situacijama odgovara, a u drugim ne odgovara. Od tog trenutka deta nije sigurno
da li će njegova majka biti tu kada mu
je potrebna. Sticajem okolnosti dete pokušava konstantno da privuče pažnju
majci. Kao posledica razvija se nezainteresovanost za druge i okolinu, jer je pažnja deteta fokusirana je na održanje odnosa
sa majkom. Ovaj obrazac uči decu da se tokom celog života bore za nečiju pažnu,
kao i da budu preokupirani afektivnim odnosom. Često ovakvu decu u odraslom
dobu prati nezrelost, nesamostalnost,
potreba za stalnim vezama. Njihove odnose karakteriše ljubomora, bes, posesivnost koji proizilaze
iz rano utisnutog osećaja da mogu izgubiti drage ljude, zbog kojeg veoma često
ostaju u svojim vezama, ma koliko one loše bile. Takvom decom, kasnije i
odraslim ljudima preovladava strah koji ih parališe na svim životnim poljima.
I poslednji obrazac
nesigurnog vezivanja jeste nesigurno dezorganizovano. Ovaj vid
vezivanja karakterističan je za decu, čiji su roditelji bili izloženi nasilju,
ili su i sami imali psihičke probleme, tako da nemaju jasne obrasce koji im se
nude. U ovakvim porodicama ne postoji stalnost određenih radnji, niti
ponavljanje istih od strane roditelja, s toga deca imaju potrebu za
bliskim odnosom, ali ga se i plaše. Na osnovu ovakvog
obrasca razvijaju se odrasli ljudi koji imaju nizak stepen samopouzdanja, zbog
kojeg se teško uključuju u partnerske odnose. Plaše se razočarenja i ne pružaju
previše sebe u bilo kom odnosu.
Možemo reći da
obrasci vezivanja deteta predstavljaju osnovu njegovog razvoja, i da prvi
kontakti majke sa detetom, determinišu buduće partnerske odnose, odnose prema
celokupnom okruženju. Od tih interakcija u ranom detinjstvu zavisi kakve će
osobine imati Vaše dete, kako će odreagovati na stresnu situaciju i kako će se
postaviti u životnim ulogama. Svaki Vaš dodir, pogled, osmeh, lepa reč
predstavljaju kanale razvoja ličnosti. Zato se zapitajte svaki put kako
prilazite, šta radite sa svojim detetom, jer ćete u njemu videti Vaš odraz.
Sanja Trajkov,
Specijalni Pedagog- Defektolog
Literatura:
Stefanović-Stanojević,
T. (2008). Rano iskustvo i ljubavne veze.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.