"Mi imamo najbolji predbračni ugovor na svetu. Zove se ljubav."
Džin Pert
Džin Pert
Bračni odnos je baza
porodičnog sistema, specifična, jedinstvena i vrlo osetljiva ljudska relacija koja je više od zbira
ličnosti uključenih u njega. To je celina, nova i različita u odnosu na svoje
delove. Stupajući u brak svaki od partnera se suočava sa činjenicom da se
odvaja od svoje primarne porodice i da počinje da živi sam, bez roditelja, bližih i daljih
rođaka. U bračnom odnosu dve individue moraju da nauče
da žive zajedno na specifičan način koji unutar sebe objedinjuje emocionalnu interakciju i seksualne odnose.
Zasnivanje tog odnosa podrazumeva prihvatanje partnera kao ličnosti koja ima svoju autonomiju i sa kojom se ujedno gradi zajedništvo.
Autonomija i nezavisnost ličnosti odnosi se na izbor profesije, prijatelja,
hobije, kontakte sa rodbinom i druge aktivnosti koje ne ugrožavaju zajedništvo.
Ukoliko bračni odnos započinje u kući roditelja, par bi trebalo da ima na umu da je neophodno da povuče granicu između porodice porekla i novonastalog braka. Ukoliko je brak disfunkcionalan to može biti veoma stresogeno za članove porodičnog
sistema što se manifestuje kroz simptomatsko ponašanje najosetljivijeg člana.
Ukoliko je bračni odnos nefunkcionalan to uvek predstavlja mogućnost za razvoj porodične krize. Bračne
krize mogu biti razvojne i nerazvojne.
Bračna kriza može da se
javi na samom početku odnosa i do nje mogu dovesti razlozi ili motivi koji su
partnere opredelili za brak. Motivi za stupanje u brak su različiti. Kada neka
osoba stupanjem u brak izražava potrebu za ljubavlju, ona najčešće bira osobu
čije su seksualne osobine iste kao njene, takođe i karakter, društvena
pripadnost, ciljevi, gledišta. Ljubav nije onako slepa kako izgleda jer postoje
očekivanja. Romantična verzija ljubavi koja dominira kod mladih ljudi ipak se pokorava stvarnosti. Važnost društvenog položaja
i deljenje zajedničkih interesa, bezbednosti i ekonomskog napretka često imaju
značajnu ulogu. Neko zasniva brak da bi se rešio osećaja usamljenosti, neko da
bi postigao ugled, položaj u društvu ili socijalnu moć. Negde su roditelji
imali odlučujuću ulogu prilikom izbora partnera, negde brak nastaje da bi se
zadovoljila potreba za materijalnom sigurnošću. Nekad se partneri odlučuju da stupe u brak da bi pobegli od svoje primarne porodice ili usled romantičarskog zanosa a
ima slučajeva i kada je zasnivanje braka izraz neuroze. Svi napred pobrojani
razlozi u praksi su se vrlo često pokazali kao nedovoljno čvrsti da formiraju
srž zdravog, funkcionalnog i otpornog braka. Veoma je značajna prerušena
motivacija traženja bračnog partnera, koji se bira da bi ublažio ili suzbio
nečiju anksioznost. Tako se brak vidi kao potencijalna šansa za lečenje
ili ublažavanje psihičkih smetnji od kojih čovek eventualno pati. Udruživanje partnera treba
biti praktično i uspešno inače postoji rizik po njegovo opstajanje. Kada bračni
odnos ne ispuni ciljeve i kada prvobitna očekivanja najčešće nisu ostvarena
stvarnim životom u braku i porodici javlja se povećani rizik emocionalnog udaljavanja, hlađenja ili razvoda.
Svako od partnera, kada ulazi u brak, sa sobom donosi obrasce, uverenja, običaje, ponašanja, osećanja i očekivanja iz svoje primarne porodice. Takvi sadržaji su vrlo često duboko nesvesni i ispoljavaju se u prerušenom vidu i mnogostrukost i složenost svih tih odnosa je ono što brak čini potencijalno kriznim. Autori Jackson i Lederer ističu da čvrstinu braka određuje popustljivost, poštovanje, poštenje i želja da se bude zajedno zbog zajedničkog napredovanja. Bračni odnos koji se zasniva na fleksibilnosti uloga, jasnoj komunikaciji, osetljivosti za potrebe drugog partnera i korišćenju krize kao prilike za obostrani razvoj i sazrevanje, otporniji je prema većim problemima, nepovoljnim okolnostima i gubicima.
U fazi zasnivanja
porodice partneri moraju da ulože mnogo energije i ustupaka, da se dogovaraju u
cilju prilagođavanja i uspostavljanja emocionalnog i seksualnog odnosa koji
podrazumeva bliskost i intimnost. Ukoliko par nije uspeo da zasnuje obrasce
adekvatnog razrešavanja konflikata već se oni nagomilavaju i produbljuju, ukoliko partneri
nisu u stanju da utvrde granicu u odnosu na spoljašnji svet i okolinu tj.
dozvoljavaju uplitanje sa strane najčešće roditelja i prijatelja, vrlo često i
vrlo brzo dolazi do pojave krize u prvoj fazi životnog ciklusa porodice.
Partneri koji nisu izgradili i uspostavili uspešnu komunikaciju i pretvorili
početni ljubavni zanos u zreo i zdrav ljubavni odnos, lakše dolaze u krizne
situacije. From smatra da zreo ljubavni odnos treba da sadrži elemente
altruizma a Rodžers ističe da zdrav partnerski odnos jeste onaj koji omogućava
rast i razvoj oba partnera.
Ukoliko partneri ne
uspeju da se dogovore o ličnim potrebama svakog od njih kao i o kontroli moći
sa svojim primarnim porodicama porekla, njihov bračni odnos postaje veoma osetljiv na
sve sadašnje i buduće krizne momente koji se, sa dolaskom dece, još više
povećavaju.
Ako se bračni konflikti
ne razrešavaju, to dovodi, uz slabu self-diferencijaciju oba partnera, do
porasta napetosti i anksioznosti u bračnom sistemu. Porast anksioznosti praćena
je i porastom potrebe za bliskošću koja može da vodi ka simbiozi i narušavanju
ravnoteže na relaciji individualnost-stapanje sa drugim. Pojačavanje disbalansa
ovih dveju životnih sila, bliskosti i distance, uzrokuje još veću anksioznost.
Ako partneri ne uspeju da zadovolje svoje emocionalne potrebe unutar bračnog
odnosa, dolazi do pojave hroničnog nezadovoljstva i anksioznosti. Ukoliko se
problemi i konflikti iz ove faze zasnivanja porodice tj bračnog odnosa ne
rešavaju oni nemaju tendenciju da nestanu sami od sebe već se pritajeni polako i postepeno prenose
i uvećavaju. Kriza u ovoj početnoj fazi najčešće se izražava kroz
nezadovoljstvo samim partnerskim odnosom i utiskom da ništa nije kao ranije
kada su se partneri zabavljali a takođe tu je veliki problem i separacije
odnosno odvajanja od svoje porodice porekla, gde se pre svega misli na psihološko odvajanje od svojih roditelja. Kriza je komplikovanija ukoliko je
par finansijski zavisan od svojih roditelja.
Bračni konflikti su
najčešće pritajeni, nesvesni i odnose se na gubitke koje sa sobom donosi faza
uspostavljanja bračne zajednice. Ti gubici se se vezuju za prekid bliskog
odnosa sa porodicom porekla odnosno za razdvajanje od roditelja, i na gubitak dela ličnih sloboda. Bračna
zajednica zahteva regulisanje odnosa koji se zasniva na dogovaranju i stvaranju
zajedništva. Individualne potrebe se pomeraju na periferiju odnosa. Bračni
problem često u svojoj osnovi imaju teškoće vezane za regulaciju distance, što
se ispoljava kroz žalbe u odnosu na gubitak privatnosti. Strah od gubitka
ličnih sloboda može izazvati bekstvo u izvanbračne veze ili nastojanje da se sa
partnerom ne produbi emocionalni odnos (M. Goldner-Vukov, 1988).
Kriza može imati dva
ishoda. U prvom slučaju kriza se može shvatiti kao šansa za progres, rast i razvoj i
uspostavljanje zrelijeg funkcionisanja celog sistema kroz prihvatanje
odgovornosti oba partnera što dovodi do sazrevanja njihove ličnosti. Partnerski
odnos tada postaje jači i čvršći sa više poverenja i boljom i većom mogućnošću
adaptacije.
U drugom slučaju kriza
ima nepovoljan ishod jer dovodi do regresije oba partnera. Regresija
podrazumeva vraćanje partnera na iskustva iz ranijih životnih faza odnosno na
periode ranijih neuspelih emocionalnih i seksualnih veza sve do nivoa
detinjstva kada mogu da ožive nerešene teškoće iz brakova njihovih roditelja i
postanu relevantne. Tada partneri popravljaju fasadu i naličje svog odnosa jer
takav način funkcionisanja dovodi do brzog oslobađanja od osećanja napetosti
koje je neminovni pratilac svake krize. Nerešeni problemi iz prve krize
nadovezuju se na drugu krizu koja sada postaje veća. Kriza se pojavljuje kao
posledica sukoba interesa partnera kada se obostrane ili jednostrane potrebe
toliko frustriraju da dovode do poremećaja u intrapsihičkoj ravnoteži.
Anksioznost koja je pratilac brčne krize u sebi sadrži strah od gubitka
ljubavi, podrške, zajedništva, sigurnosti,
od gubitka svih pozitivnih vrednosti jedne partnerske veze i javlja se
kao reakcija na doživljenu opsnost, odnosno na sve ono što se percipira kao
ugrožavanje vrednosti koje osoba smatra značajnim za njen opstanak. Izostanak
podrške koju partneri treba da pruže jedno drugom u partnerskoj relaciji najčešći
je uzrok većih dekompenzacija jer se ličnost
oseća nezaštićenom, ranjivom što vodi dalje snižavanju samopouzdanja i
samopoštovanja.
Javljanju bračnoj krizi
pogoduje prisustvo iracionalnog separacionog straha. Tada se pogrešno
anticipira budućnost što kroz anksioznost i zaobilaznim putevima može da dovede
do udaljavanja i razjedinjenja partnera jer je njihovo ponašanje tada usmereno na zaštitu od takve mogućnosti. To izaziva pojavu nespontanosti, povlačenje i
netolerantnost sa stalno prisutnim optuživanjima koja mogu da se izraze kroz
ljubomoru ili pak promiskuitetna ponašanja kao mehanizam odbrane pred
sopstvenim strahom od napuštanja. Anksioznost može da bude praćena psihičkim
ili samo somatskim manifestacijama tugovanja, žalosti pa čak i depresivnosti u
onim slučajevima kada je gubitak objekta sasvim izvestan a patološke anksiozne
i depresivne reakcije javljaju se kod onih partnera koji su imali ponovljena
iskustva odvajanja još iz detinjstva kao i kod osetljivih psihičkih struktura
čiji ego nije u stanju da obezbedi integraciju i intrapsihičku adaptaciju.
Kriza se može završiti razvodom, rađanjem deteta ili prelaskom u hroničan
problem.
Kada bračni par postane
roditeljski par, zajednička roditeljska odgovornost povećava složenost
porodičnih odnosa. Kao što u početnoj fazi braka mogu postojati nerealne
predstave o braku tako u ovoj fazi mogu da postoje nerealne predstave o
roditeljstvu. Nakon rođenja deteta muž na primer može imati osećaj da je sva
ženina pažnja posvećena detetu. Ako uz to postoji slaba self-diferencijacija on
može imati imati utisak da se veći deo ženine ljubavi počinje da pripada detetu
tj. da se njemu oduzima. Pored osećanja ljubomore može još da se javi i osećaj
odbačenosti, izolovanosti i napuštenosti što u krajnjem slučaju može da vodi ka
zasnivanju izvanbračnih veza ili zauzimanjem položaja na margini porodičnog
sistema. Otac se, što na svesnom što na nesvesnom nivou, može rivalizirati sa
detetom. Napetost iz partnerskog odnosa može da se prenese na dete usled čega
ono postaje plačljivo, razdražljivo ili bolešljivo. S druge strane, žena,
objektivno opterećena obavezama u kući i oko deteta, može da se oseća
napušteno, usamljeno i prepuštena samoj sebi. Disfunkcionalnom paru
roditeljstvo predstavlja više teret nego zadovoljstvo i u ovoj fazi vrlo često
može doći i do razvoda jer pored psiholoških problema koji pritiskaju porodicu
tu su i niz socijalnih problema. Konflikt u roditeljskim ulogama javlja se kao
novi element konflikta koji možda već postoji u odnosima koji proističu iz
bračnih uloga.
Neurotične smetnje u
bračnom odnosu retko ili nikad ne nastaju kao rezultat postupaka samo jednog
partnera. Čim jedan od bračnih partnera, koji su ambivalentno povezani
neurotičnom ljubavlju i neurotičnim rivalstvom i takmičenjem, pokaže patološke
reakcije na anksioznost to isto će obično učiniti i drugi. Ako su nezreli i
nespremni za puno ljubavno jedinstvo partneri pokazuju tendenciju da jedan
drugog pretvore u roditelja. Tražeći roditeljsku zaštitu i ljubav od bračnog
partnera, svako od njih gura odnos u pravcu onog oblika odnosa roditelj-dete
koji mu je potreban. Ovakav bračni odnos preuzima kompenzacione i zaceljujuće
funkcije onih obeležja prvobitnih iskustava dete-roditelj koja su izazivala
anksioznost (N.Ekermen, 1987).
Danas je lakše opisati
patološke bračne odnose nego dati kriterijume za zdrave bračne relacije. Zdrav
bračni odnos, bez obzira što može biti nestalan i promenljiv, prema Natanu
Ekermanu, trebalo bi da ispunjava određene karakteristike. U bračnom odnosu
treba da postoji relativno jasna svest o težnjama i ciljevima koje bi bile
naglašene pozitivno a ne defanzivno. Oba partnera treba da dele ciljeve koji su
realni, stabilni i fleksibilni. Na glavnim područjima zajedničkog života tj
emocionalnom, seksualnom, roditeljskom i ekonomskom treba da postoji adekvatan
stepen slaganja. Konflikt ne treba da bude prevelik i iracionalan već realan i
kontrolisan. Potrebno je da postoji empatičko tolerisanje razlika uz uzajamno
razumevanje i jednakost uz tolerisanje nezrelih potreba koje bi se mogle javiti
kod bilo kog partnera. Neophodno je deljenje autoriteta, odgovornosti i
zadovoljstva uz mogućnost progresivnog razvoja svakog partnera kao individue. Za
dobrobit partnera potrebno je starati se koliko i za sopstvenu. Uzajamno bezrezervno
prihvatanje partnera, umesto osuđivanja, dovelo bi do pretvaranja postojećih
razlika u podsticaj za razvoj odnosa. U zdravom odnosu ne bi trebalo da bude značajnijih
tendencija ka izolaciji, otuđenju, regresiji i dezintegraciji.
Jelena Krstić, psiholog
Kontakt: nikolic.jeka@gmail.com
Korišćeni izvori:
Natan V. Ekermen,
Psihodinamika porodičnog života, 1987; NIO “Pobjeda”, Podgorica
Mila Goldner-Vukov,
Porodica u krizi, 1988; Medicinska knjiga, Beograd-Zagreb
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.