Donošenje
odluka za izbor profesije nekad može biti težak zadatak, naročito zato
što se odnosi na važan aspekt života i zato što bi ta odluka imala
dugoročne posledice. Profesionalna odluka je jedna od najvažnijih odluka
koje treba doneti i zato joj ne treba pristupiti olako. Čovek provede
2/3 svog života radeći i iz tog razloga je važno da posao koji odabere
bude u skladu sa sposobnostima, karakteristikama ličnosti, željama i
sklonostima, kako bi u njemu mogao da uživa, a samim tim i da se bude
produktivniji i uspešniji.
Neko bira zanimanje po tome što misli da je cenjeno, ili popularno, ili se dobro plaća, a ponekad odluku donosi i sasvim slučajno. Veliko je zadovoljstvo raditi posao koji nam je zanimljiv. Pre nego što se odluči šta da se studira i čime će se dalje baviti, korisno je postaviti nekoliko pitanja. Uloga pitanja je pre svega da podstaknu na razmišljanje i da daju početne smernice u donošenju odluke za izbor profesije.
Neko bira zanimanje po tome što misli da je cenjeno, ili popularno, ili se dobro plaća, a ponekad odluku donosi i sasvim slučajno. Veliko je zadovoljstvo raditi posao koji nam je zanimljiv. Pre nego što se odluči šta da se studira i čime će se dalje baviti, korisno je postaviti nekoliko pitanja. Uloga pitanja je pre svega da podstaknu na razmišljanje i da daju početne smernice u donošenju odluke za izbor profesije.
Kako izabrati srednju školu i kako izabrati fakultet je za najveći broj učenika koji završavaju
srednju i osnovnu školu danas pretežak zadatak. Osnovci najčešće nemaju znanja,
a još manje iskustva vezana za radna zanimanja. Takođe razvojni period u kome se nalaze, pubertet, nije
naklonjen rešavanju tako ozbiljnih i zrelih zahteva, kao što je izbor srednje škole/fakulteta.
Srednjoškolci, s druge strane, su najčešće u tom uzrastu
okupirani uklapanjem i dokazivanjem u vršnjačkoj grupi, prihvatanjem novog
tela, koje se pojavljuje potpuno strano i drugačije od onoga što je bilo,
hormonskim promenama koje dovode do burnih osećanja, promena raspoloženja,
depresije, nesigurnosti, povlačenja u sebe, opšte nezainteresovanosti... I u
svoj toj zbrci treba doneti važnu odluku, zrelo izabrati školu/fakultet koja
će dete na ulazu u odrastanje približiti izboru zanimanja kojim će se baviti u
životu. Prirodna i normalna reakcija na sve ove teške zadatke je najčešće
strah.
Ipak neka deca još od „malih“ nogu znaju čime će se baviti, te slede svoj san. Mnogi se odlučuju na osnovu talenta koji poseduju ili ljubavi prema određenoj profesiji.Veliku ulogu u odabiru buduće škole i profesije imaju i roditelji, pa se mnogi odlučuju da nastave njihovim putem i da ih naslede. Međutim, znamo i da veliki broj dece ima poteškoće u donošenju odluke čime će se baviti.
Ipak neka deca još od „malih“ nogu znaju čime će se baviti, te slede svoj san. Mnogi se odlučuju na osnovu talenta koji poseduju ili ljubavi prema određenoj profesiji.Veliku ulogu u odabiru buduće škole i profesije imaju i roditelji, pa se mnogi odlučuju da nastave njihovim putem i da ih naslede. Međutim, znamo i da veliki broj dece ima poteškoće u donošenju odluke čime će se baviti.
Roditelji u ovom slučaju imaju važnu ulogu da pomognu deci da donesu konačnu
odluku pri izboru srednje škole/fakulteta. Roditelji imaju mnogo više iskustva u ovoj oblasti,
a i najčešće dobro poznaju svoju decu kao i društvene okolnosti u kojima
živimo. To je način racionalnog razmišljanja. Ipak kada volimo nekoga često nam je teško da budemo
objektivni. Želimo da dete bude uspešno, srećno, najbolje, talentovano naravno
iz nekih oblasti koje nam se dopadaju i koje cenimo, a i dobro bi bilo da mu
sve to prilično lako ide. Da li usmeravanje deteta u pravcu roditeljskih želja
neminovno vodi najboljem za dete? Teško je reći. Zavisi od mnogo faktora: da li
roditelj ima dobru sposobnost procene, da li pokušava da bude objektivan, da li
je i sam ostvario svoje želje i ambicije, koliko je ambiciozan i da li svoje
mogućnosti poistovećuje sa mogućnostima deteta, da li roditelj i dete mentalno
liče i još puno, puno toga. Pa gde je onda prava uloga roditelja? Zadatak
roditelja, kao starije i zrelije osobe jeste da pre svega pomogne detetu da se
u zahtevnoj situaciji što više oslobodi tenzije i straha.
Svaka osoba je posebna individua. O čemu onda treba
da razmišljaju učenici? Da svako zanimanje traži poželjan sklop sposobnosti, osobina ličnosti i interesovanja važnih, a često i presudnih za uspeh u tim oblastima rada, tako da bi učenici trebalo da razmisle o svojim interesovanjima i sklonostima, "jakim" i "slabim stranama" u pogledu školskog uspeha iz pojedinih predmeta, kao i nekim ličnim osobinama.
Zanimanja ima veoma mnogo i sigurno je da bi svaka osoba mogla da pronađe profesiju koja bi donosila ne samo finansijski benefit, nego bi i odgovarala interesima osoba ali bi i bila u svrsi ostvarivanja životnih ciljeva i davala smisao života. Zbog toga je veoma važno da se otkriju interesovanja i sklop ličnosti koji bi donosili osećaj efikasnosti i ispunjenosti u poslu. Veliki broj dece imaju poteškoća u donošenju odluke čime će se baviti. Upravo onim neodlučnim je preporučena profesionalna orijentacija koja može da bude za osnovce i srednjoškolce.
Elena Jovančić, psiholog Kontakt: elistojkova@yahoo.com
Korišćeni izvori:
Vodič za izbor zanimanja-nacionalna služba za zapošljavanje
Profesionalna orijentacija-Sime, centar za procene i razvoj
Vodič za osnovce- United nacions Serbia
Zanimanja ima veoma mnogo i sigurno je da bi svaka osoba mogla da pronađe profesiju koja bi donosila ne samo finansijski benefit, nego bi i odgovarala interesima osoba ali bi i bila u svrsi ostvarivanja životnih ciljeva i davala smisao života. Zbog toga je veoma važno da se otkriju interesovanja i sklop ličnosti koji bi donosili osećaj efikasnosti i ispunjenosti u poslu. Veliki broj dece imaju poteškoća u donošenju odluke čime će se baviti. Upravo onim neodlučnim je preporučena profesionalna orijentacija koja može da bude za osnovce i srednjoškolce.
Elena Jovančić, psiholog Kontakt: elistojkova@yahoo.com
Korišćeni izvori:
Vodič za izbor zanimanja-nacionalna služba za zapošljavanje
Profesionalna orijentacija-Sime, centar za procene i razvoj
Vodič za osnovce- United nacions Serbia
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.