Ana Frojd (nem. Anna Freud,
Beč, Austrija, 3. 12. 1895. – London, UK, 9. 10. 1982.), bila je najmlađe od
šestoro dece osnivača psihoanalize, slavnoga Sigmunda. Živahna i vesela, a njen
otac govorio je da Ani nestašnost savršeno stoji.
Pre nego što kažem koju reč o Aninom detinjstvu, radu i
posvećivanju psihoanalizi tj praćenju puta svog oca, osvrnula bih se na
činjenicu da su istraživanja i nalazi kojima su žene dale svoj doprinos, bili retko
priznati, umanjeni ili zanemarivani, na žalost. Uprkos tome, Ana je bila veoma
cenjen i uspešan psiholog i ona se pored Melanije Klajn može smatrati tvorcem
dečje psihoanalize.
Ana se vrlo rano zainteresovala za rad svog oca. Sa samo
četrnaest godina, sedela je na sastancima Bečkog psihoanalitičkog udruženja,
čitala je i analizirala Frojdova dela. Sigmund je bio presrećan sa Anom, sa
njom mogao da razgovara o svojim teorijama, dok ni jedno drugo dete nije
pokazivalo interes za njegov rad, a supruga Marta je njegove ideje smatrala
oblikom pornografije.
Ana je osnovno obrazovanje završila 1912. godine u Beču.
1914. godine putuje u Englesku kako bi usavršila jezik. Međutim, morala je da
se vrati kući kao državljanin neprijateljske Austrije. Po povratku u Beč, počela
je da predaje u školi koju je i sama pohađala. “Mlada nastavnica je s nama
bolje izlazila na kraj nego bilo ko drugi”, rekao je jedan od učenika.
1920. godine pohađala je Kongres psihoanalitičara u Hagu.
U to vreme, Frojdovi su se družili sa čuvenim pesnikom Rilkeom, čijom se
poezijom Ana rado “opijala”. Od tog doba datira i njena izjava: “Što se više
interesujem za psihoanalizu, sve više uviđam da je to put ka istom onom dubokom
i ispravnom razumevanju ljudske prirode koje pesnici imaju”.
Dok je Sigmund bio opčinjen idom (podsvesnim u čoveku),
Ana se fokusirala na ego (svesno ja u čoveku), bila je više zainteresovana za
dinamiku čovekove psihe nego za njenu strukturu. Jedna od prvih je uvidela da
se ličnost formira u ranoj mladosti i da se ličnost samo nadograđuje na taj krucijalni period koji je
već stekla. Prvi analitički rad objavljuje 1922. godine “Fantazmi I budni snovi
jednog mučenog deteta”. U želji da dokaže svoju teoriju 1923. godine započela
je praksu psihoanalize dece, a njen rad je bio toliko uspešan da je ubrzo
pretočen u knjigu koja se zove “Upoznavanje sa tehnikama dečje psihoanalize”.
Ana je svoju karijeru usmerila na rad sa decom i
adolescentima. Posmatranje deteta u već odraslom čoveku, ne može mnogo da
pomogne pojedincu. Treba se vratiti na sam suštinski početak, u period kada
dete počinje da se formira kao ličnost. Ona je odlučila da se u radu sa decom
ne postavi kao njima ravna, niti da pokuša da im bude zamena za roditelje. Bila
je “još jedna odrasla osoba”, što se u analizi dece ispostavilo kao mudar
potez. Svojim radom je došla do mnogih otkrića, koja su joj pomogla da postavi
temelje moderne dečje psihologije. Rešiti problem u povoju, bila je njena
pokretačka ideja, koja se danas koristi kao veoma uspešna u psihologiji.
PSIHOANALIZA DECE PREMA ANI FROJD
Zbog nezrelosti i zavisnosti, dete ne može samo doneti
odluku o analitičkom tretmanu. Podsticaj za to pripada roditeljima, i dete
pristupa analizi kao situaciji u kojoj se oseća strano, budući da analitičara
doživljava kao osobu za koju ga ništa ne vezuje i nema razloga da joj pruži
poverenje.
Dete ne može biti svesno svog stanja, jer ne može
proceniti pravu meru teškoća koje oseća. Ono se može osećati zaplašeno,
nesretno, napušteno, ali ne raspolaže sposobnostima rasuđivanja, ni sa dovoljno
dokaza da zna da je bolesno.
Ana Frojd se osećala obaveznom da u praksu psihoanalize
kod deteta unese neka preuređivanja: uvođenje faze pripreme, izmena klasične
tehnike, različito rukovanje transferom i pedagoški cilj da bi se
psihoanalitička tehnika prilagodila posebnim zahtevima primene na ovom polju.
Pripremna faza. – Cilj ove faze je da se dete motiviše da
započne i da izdrži terapijski odnos, i da sa terapeutom uspostavi veze
zasnovane na poverenju, da mu se terapeut učini kao osoba koja se interesuje za
njega, može mu biti korisna i raspolaže izvesnom moći.
Tehnička prilagođavanja. - Dete nas u većini slučajeva ne
može obavestiti o svojoj kliničkoj istoriji i simptomima, pa smo prinuđeni da
se za anamnezu oslonimo na priču roditelja i tako nam izmiče dragocen izvor
materijala, utoliko pre što je priča roditelja nužno iskrivljena u onolikoj
meri ukoliko njihova vlastita osećanja i reakcije osvetljavaju sliku koju daju
o svojoj deci. Ana Frojd, dakle, veruje da se treba odreći ovog važnog
analitičkog materijala i veruje da treba da koristi druge puteve. Ona obasipa
hvalom korišćenje interpretacije snova koje pripoveda dete, mada klasični
asocijativni metod nije uvek primenjiv i interpretacije treba često uzeti iz
onoga što nam je pristupačno iz svakodnevnog života. Ona se takođe obraća
crtežima koje dete pravi u toku seansi i često se dešava da crteži zamenjuju svaki
drugi način komunikacije između deteta i terapeuta.
Problem transfera – Za dete, početna situacija – odnos sa
roditeljima – ostaje uvek aktuelna jer ono zavisi od njih s obzirom na sve
grafikacije i frustracije, stvarne I imaginarne. Analitičar može ući u ovo
kružno okruženje, ali on zaista ne može ni u kom slučaju zauzeti mesto
roditelja, jer dete ne oseća nikakvu potrebu da u njemu nađe substitutivnu
figuru. Za Anu neprijateljsko ponašanje deteta prema terapeutu ne znači da se
na terapeutu premeštaju ambivalentna osećanja doživljena prema majci, nego
naprotiv, znači da vezivanje za majku ne dozvoljava detetu uspostavljanje
odnosa izvan majke. Dete teži da od analitičara dobije ono čega se oseća lišeno
u stvarnoj situaciji, a ne da ponovo stvori istu situaciju. Tako Ana Frojd
smatra da u normalnim uslovima transfer nije ni moguć niti poželjan, i ona
preterano hvali analize koje su vođene služeći se jedino verbalnim materijalom,
bez namere da se favorizuje pravi transfer koji prouzrokuje premeštanje čitavog
afektiviteta deteta. Ona više voli da usmeri svoju akciju na rasvetljavanje
mehanizama odbrane koje dete koristi da bi se zaštitilo protiv straha, i smatra
da je to moguće izvan svake transferne interpretacije.
Pedagoško gledište i uloga nad – JA. – Ana vidi potrebu
da analitičar preuzme vaspitnu ulogu prema detetu i kaže da terapeut “mora
uspeti da se sam postavi na mesto ideal – Ja deteta u toku trajanja čitave analize”. Detetov nad – Ja jako zavisi od spoljašnjeg
sveta, i dok je dete nesposobno da samo kontroliše oslobođenje pulzije,
analitičar treba da obavlja funkciju vaspitanja. Ali njegov je zadatak
dvostruk; jer on, s jedne strane, treba da omogući detetu da slobodno izrazi
svoje fantazme i svoje želje i da olakša privođenje svesti onoga što je bilo
potisnuto pod pritiskom sredine, ali, s druge strane, on treba da odobri ili
zabrani izvesne nepotrebne gratifikacije, da potpomaže sublimacije i procenjuje
neka ponašanja; analitičar mora biti sposoban da deluje istovremeno na
spoljašnju situaciju i na unutrašnju strukturu deteta. Dakle, uloga analitičara
bi bila da omogući detetu da olabavi krutost zahteva nad – Ja I tako razreši
neurotične simptome koji kontrolišu strah, rođen iz unutrašnjeg psihičkog
konflikta Ono, Ja i nad – Ja.
JA I MEHANIZMI ODBRANE – Ana Frojd
Ova knjiga spada u neizostavne udžbenike psihoanalize. Ja
bih je preporučila, jer iako pisana stručnim jezikom, razumljiva je običnom
čoveku i lepa. Meni se posebno dopada što je bogata primerima. Ana se u ovoj
knjizi suprotstavlja mišljenju, prema kome se psihoanaliza bavi isključivo
nesvesnim. Objekat analize, zapravo, uvek je bilo Ja i njegovi poremećaji;
istraživanje nesvesnog služilo je samo da bi se ponovo uspostavilo Ja. Ona
pojedinačno analizira procese odbrane Ja, ima ih deset, a to su: poricanje,
potiskivanje, reaktivna formacija, projekcija, introjekcija, regresija,
poništavanje unazad, preokretanje u suprotnost, intelektualizacija, okretanje
protiv sopstvene ličnosti i sublimacija.
“Objekat analitičke terapije od samog početka bilo je Ja
i njegovi poremećaji, istraživanje Onoga i njegovog načina rada uvek je bilo
samo sredstvo koje je služilo da bi se ponovo uspostavilo Ja” (Ana Frojd).
Anđela Kostić, vms
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.