BIOGRAFIJA
Alfred Adler je rođen 7. februara
1870, godine u predgrađu Beča. Bio je drugi sin od ukupno sedmoro dece jevrejskog
trgovca iz Burgenlanda. Adlerovo detinjstvo bilo je teško. Bio je lošeg
zdravstvenog stanja. Bolovao je od rahitisa koji mu je onemogućavao normalno
hodanje do četvrte godine. U petoj godini dobio je pneumoniju od koje je zamalo
umro. Tada je čuo lekara kako kaže njegovom ocu „Vaš sin je izgubljen.“ Taj
događaj, kao i smrt njegovog mlađeg brata, koji je umro pored njega u krevetu,
uticali su na njegovu odluku da se bavi medicinom. U svojim autobiografskim
spisima ističe da je sebi postavio cilj da prevaziđe strah od smrti odabirom
zanimanja lekara. Upisao je studije medicine 1888. godine na bečkom
Univerzitetu. Diplomirao je 1895. godine. Medicinsku karijeru započeo je kao oftalmolog
ali vrlo brzo se okrenuo opštoj praksi a
zatim neurologiji i psihijatriji. Kao lekar opšte prakse radio je u ordinaciji
koja se nalazila preko puta „Pratera“, zabavnog parka sa cirkusom u siromašnom
delu Beča. Lečeći radnike iz cirkusa, bio je zadivljen i podstaknut njihovomneobičnom snagom i slabošću. Uvideo je da njihova snaga može da bude posledica inferiornosti
organa i procesa nadkompenzacije. Oženio se 1897. godine Raisom Timofejevnom,
koja je došla iz Moskve da studira u Beču. Imali su četvoro dece (Valentina,
Aleksandra, Neli i Kurt) od kojih su dvoje postali psihijatri.
Nakon objavljivanja spisa o organskoj
inferiornosti 1907. godine, koji su bili bazirani na postulatima psihoanalize,
dobija poziv od Frojda da se pridruži grupi psihoanalitičara okupljenih oko
njega. Međutim, Adler je ubrzo
počeo da razvija ideje koje su odstupale kako od Frojdovih tako i od ideja
ostalih članova psihoanalitičkog društva, pa je kada su te razlike počele
suviše da bodu oči pozvan da izloži svoja shvatanja pred Društvom. To je i učinio
1911. Godine, nakon objavljivanja spisa o agresivnom instinktu i dečjem
osećanju inferiornosti. Doživeo je oštru
kritiku i primio teške optužbe od ostalih članova Društva, pa je odmah posle
toga podneo ostavku na položaj predsednika, a nekoliko meseci kasnije prekinuo
i sve ostale veze sa Frojdističkom psihoanalizom. Sa onima koji su ga
podržavali osnovao je Društvo slobodne psihoanalize, koje je kasnije promenilo
naziv u Društvo individualne psihologije.
Tokom Prvog svetskog rata Adler je služio kao vojni lekar u
austrougarskoj vojsci, a posle rata se zainteresovao za dečja savetovališta.
Osnovao je prvo savetovalište u okviru bečkog školskog sistema, a bio je inicijator
osnivanja jedne eksperimentalne škole u kojoj su se primenjivale njegove
pedagoške teorije. Godine 1926. održao je predavanje u SAD a nakon toga
prihvatio mesto profesora na Medicinskom koledžu na Long Ajlandu. Godinu dana
posle dolaska nacistana vlast 1935. godine on i njegova porodica zauvek
napuštaju Beč. Bio je plodan pisac i neumorni predavač. Objavio je stotinu
knjiga i članaka. Najznačajnija su:
Studija
o manjoj vrednosti organa (1907)
O
nervoznom karakteru
(1912)
Lečenje
i vaspitanje
(1913)
Teorija
i praksa individualne psihologije (1920)
Poznavanje
ljudi
(1927)
Tehnika
individualne psihologije (1928)
Poznavanje
života
(1929)
Problem
homoseksualnosti
(1930)
Religija
i individualna psihologija (1933)
Umro je 1937. godine od srčanog
udara u Abredinu (Škotska), za vreme jedne predavačke turneje.
TEORIJA
Težnja za superiornošću i osećanje
inferiornosti
Pažljivom analizom ljudi moguće je
uočiti da svako zauzima neke vrednosne pozicije u odnosu na sebe i druge. Ove
vrednosne pozicije se određuju na osnovu uverenja koja imamo o sebi i drugima,
a koja smo izgradili tokom životnog iskustva. Dakle, osoba može sebe i druge
doživeti kao vredna ljudska bića, zatim može sebe doživeti manje vredno u
odnosu na druge, i na kraju može sebe doživeti više vredno od drugih.U
Adlerovoj teoriji dva pojma su ključna i od suštinske važnosti za
funkcionisanje čoveka. To su težnja za superiornošću i osećanje inferiornosti tj.
niže vrednosti.
Šta je krajnji cilj kojem svi ljudi
teže i koji daje doslednost i jedinstvenost ličnosti? Adler je smatrao da
postoji jedna motivaciona sila ili težnja koja determiniše ponašanje čoveka. On
tu motivacionu silu naziva težnja za superiornošću. Njegova upotreba ovog termina ima korene u filozofiji
Fridriha Ničea, koji govori o volji za moć kao glavnim motivom u životu čoveka.
Adler kasnije sve više govori o težnji za superiornošću kao o bolesnoj i
neurotičnoj težnji. Uzrok nastanaka ove težnje je osećanje inferiornosti.
Drugim rečima, čovek kompenzuje ili prevazilazi osećanje inferiornosti
razvijanjem težnje za superiornošću.
Osećanje
inferiornosti imaju svi ljudi, u većoj ili manjoj meri. Osećanje niže vrednosti
čini da se osoba oseća bezvredno i uliva u nju osećaj bespomoćnosti i beznađa. Adler
razlikuje dve vrste inferiornosti. Jedna je organska inferiornost.
Činjenica je da kod svakog čoveka
postoje organi koji su slabije ili jače razvijeni. Neki ljudi mogu imati
bolest, fizičku anomaliju ili nedostatak kao što su na primer srčane smetnje, slabi
bubrezi ili pluća, dijabetes, astma,
slab vid ili sluh, slaba muskulatura, razne vrste telesnih deformiteta, urođena
sklonost ka gojaznosti, niskom rastu itd. Prema Adleru, čovek na organsku
inferiornost reaguje kompenzacijom i to na sledeći način: inferioran organ
ojača, ili postane uvećan, ili osoba psihološki kompenzuje organski problem
razvijanjem određene veštine ili određenog tipa ličnosti. Postoji veliki broj
ljudi koji uspešno kompenzuju organsku inferiornost. Takođe postoji i određen
broj ljudi koji u tome ne uspeju i koji usled toga postaju duboko očajni.
Druga vrsta
inferiornosti, češća od organske, je psihološka inferiornost. Čovek može
biti uveren da je bezvredniji od drugih, koji ga nadmašuju svojim mogućnostima
ili postignućima. Na primer neki ljudi su neuspešni u školi ili sportu; neki su
odbačeni od društva; neke ljude ismevaju zbog njihovog izgleda. Sa druge
strane, osećanje inferiornosti može proizići i iz uzrasta. Tako se dete oseća
inferiorno ili manje vredno u odnosu na odrasle. Kao i kod organske
inferiornosti, i kod psihološke neke osobe uspešno ostvare kompenzaciju, a neke
ne. Razlika između organske i psihološke inferiornosti je u tome što psihološka
ne mora odgovarati stvarnosti.
Osoba preplavljena osećanjem
inferiornosti može razviti kompleks inferiornosti. Kompleks
inferiornosti predstavlja pojačano osećanje manje vrednosti i predstavlja
prepreku za razvoj individue. Takva osoba postaje stidljiva, plašljiva,
nesigurna, neodlučna, nesamostalna, pokorna. Ona takođe može početi da
manipuliše drugim ljudim stalno ponavljajući kako je nesigurna u sebe, kako je
u podređenom položaju, kako je manje vredna.
Postoji i drugi način
na koji ljudi reaguju na inferiornost. Oni imaju težnju da budu vredniji od drugih razvijanjem kompleksa superiornosti. Ovako visoko postavljeni
ciljevi doživljavaju se kao vrsta prisile, što neminovno izaziva neku formu
agresije prema drugima. Jedna takva agresivna forma se ispoljava u tendenciji
obezvređivanja i potcenjivanja drugih. Ljudi se mogu potcenjivati na različite
načine, a jedan od čestih načina je poređenje neke osobe sa idealom, jer ona
tako nikada neće biti dovoljno dobra. Takođe, drugi se mogu potcenjivati kroz
preteranu brigu za nekoga, jer ovakav stav podrazumeva da druga osoba nije
sposobna da se brine o sebi i da ne može bez pomoći superiorne figure. Funkcija
potcenjivanja drugih je očuvanje lažnog samopoštovanja.
Stvaralačko samstvo
Značajan Adlerov doprinos teoriji
ličnosti predstavlja njegov pojam stvaralačkog samstva. Za razliku od Frojdovog
„ja“, koji se sastoji od grupe psiholoških procesa u službi urođenih
instinkata, Adlerovo samstvo je visoko personalizovan, subjektivni sistem koji
tumači i osmišljava doživljaje organizma. Sem toga, ono traga za doživljajima
koji će potpomoći ostvarivanje čovjekovog osobenog stila života; ako se takvi
doživljaji ne mogu naći u spoljašnjem svetu, onda će samstvo pokušati samo da
ih stvori. Ovaj pojam stvaralačkog samstva bio je nov za psihoanalitičku
teoriju i pomogao je stvaranju protivteže ekstremnom „objektivizmu“ klasične
psihoanalize, koja se skoro u potpunosti oslanjala na biološke potrebe i
spoljašnje draži u objašnjavanju dinamike ličnosti. Pojam samstva igrao je
značajnu ulogu u novijim formulacijama koje se odnose na ličnost. Adlerov
doprinos toj novoj tendenciji priznavanja samstva kao važnog uzroka ponašanja
smatra se vrlo značajnim.
Stil života
Ovo je glavna
parola Adlerove teorije ličnosti. To je nit koja se provlači kroz sva Adlerova
kasnija dela, to je najizrazitija odlika njegove psihologije. Stil života je
osnovno sistemsko načelo po kojem funkcioniše individualna ličnost; to je ona
celina koja komanduje delovima. Stil života je glavno idiografsko načelo koje
objašnjava jedinstvenost ličnosti. Svako ima neki stil života, ali ne postoje
dve osobe sa istim stilom.
Svaki čovek ima isti cilj, da
dostigne višu vrednost, ali postoje bezbrojni načini da se do tog cilja dođe.
Neko pokušava da bude savršen razvijajući svoj intelekt, dok neko drugi troši
svu svoju energiju na jačanje mišića. Intelektualac ima jedan stil života, a
sportista drugi. Intelektualac čita, uči, razmišlja; ona ili on živi mnogo
nepokretnije i usamljenije, nego sportski aktivna osoba. Intelektualac uređuje
sve detalje življenja, kućne navike, rekreaciju, svakodnevnu rutinu, odnose sa
rođacima, prijateljima i poznanicima, društvene aktivnosti, u skladu sa ciljem
intelektualnog savršenstva. Sve što se čini, čini se imajući u vidu ovaj
krajnji cilj. Svi čovekovi postupci proističu iz njegovog ili njenog stila
života. Čovek opaža, pamti i uči samo ono što se uklapa u njegov ili njen stil
života, a zanemaruje sve ostalo.
Stil života se uobličava vrlo rano
u detinjstvu oko četvrte ili pete godine, i nadalje svi doživljaji se talože i
koriste u skladu sa ovim osobenim stilom života. Stavovi, osećanja i apercepcije
fiksiraju se vrlo rano, postaju mehanizovani, pa je zato praktično nemoguće
kasnije promeniti stil života. Čovek može kasnije da stekne nove načine za
ispoljavanje svog stila života, ali to su samo konkretne i posebne instance
nečega što je u osnovi dato kao stil života vrlo rano.
Adler u svojoj teoriji razlikuje
četiri osnovna psihološka tipa ili životna
stila.
Prvi je dominirajući. Takve osobe su agresivne
i sklone da dominiraju drugima. Imaju mnogo energije. Teže ličnoj moći i
spremne su da sklone svakog ko im se nađe na putu.
Drugi tip je oslanjajući. Ovakve osobe se
oslanjaju na druge kako bi izašle na kraj sa životnim teškoćama. Imaju malo
energije i zavisne su od drugih.
Treći tip je izbegavajući. To su osobe lišene
energije koje izbegavaju život i druge ljude, težeći da se zatvore u svoj svet.
Četvrti tip je društveno koristan. To je
zdrava ličnost koja ima energije i koja je usmerena ka društvu, a ne ka sebi.
Interesovanje za društvo
Adler je bio pristalica društvene pravde,
te je proširio svoju teoriju čoveka time što je uključio i faktor osećanja
zajedništva (1939). Mada se osećanje zajedništva ispoljava u stvarima kao što
su saradnja, međuljudski i društveni odnosi, poistovećivanje sa grupom, saosećanje
i slično, ipak je to i nešto mnogo šire. U krajnjoj liniji, osećanje
zajedništva se sastoji od pomaganja jedinke društvu da dostigne ideal savršenog
društva. Osećanje zajedništva je prava i neizbežna nadoknada za sve prirodne
slabosti pojedinačnih ljudskih bića. Osoba je okružena društvenim miljeom od
prvog dana svog života. Saradnja se ispoljava u odnosu između odojčeta i majke,
a nadalje je jedinka neprekidno uključena u mrežu međuljudskih odnosa koji
uobličavaju ličnost i pružaju konkretne mogućnosti za težnju ka višoj
vrednosti. Težnja ka savršenstvu biva socijalizovana; ideal savršenog društva
dolazi na mesto čisto lične ambicije i sebične koristi. Radeći za opšte dobro,
ljudi nadoknađuju svoje pojedinačne slabosti.
Redosled rođenja i ličnost
U skladu sa svojim interesovanjem
za društvene činioce ličnosti, Adler je primietio
da ličnosti najstarijeg, srednjeg i najmlađeg deteta u porodici pokazuju
tendenciju da se razlikuju u velikoj meri. On pripisuje ove razlike tome što
svako dete, kao član društvene grupe (porodice), ima različita iskustva.
ADLEROVE MISLI
„Čovek
zna puno više nego što razume.“
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.