BIOGRAFIJA
Karl
Abraham je bio veoma važan i uticajan nemački psihoanalitičar, saradnik
Sigmunda Frojda i njegov najbolji učenik. Rođen je 3. maja 1877. godine u
Bremenu, u jevrejskoj porodici. Njegovi roditelji su bili Nathan Abraham, jevrejski
učitelj religije i majka Ida, koja je bila i Nathanova rođaka. Abraham je od
1896. godine do 1901. studirao medicinu u Virzburgu, Berlinu i Frajburgu.
Glavni interes bila mu je biologija a njegova disertacija nosila je naziv
„Anatomski razvoj papagaja“. Ova njegova rana biološka orijentacija odrazila se
kasnije na njegovo učenje o infantilnom razvoju seksualnih instinkata i
njihovom uticaju na odraslog čoveka. Nakon završetka studija medicine
zainteresovao se za filologiju i lingvistiku. Tečno je govorio pet jezika, još
nekoliko čitao a i neke pacijente je analizirao na engleskom. Njegovo
interesovanje za filologiju ogledalo se kroz njegove spise o simbolizmu i
mitovima kao i radu koji je povezivao psihoanalitičke koncepte sa usponom
monoteizma u Egiptu.
Od
1901. do 1904. godine bio je asistent u berlinskom opštinskom azilu, gde je
istraživao i proučavao različite aspekte afazije, apraksije, pareze i delikte
izazvane lekovima i narkoticima. Njegovi psihijatrijski interesi su se potpuno
promenili kada je 1904. godine postao pomoćnik Eugena Blojlera u
psihijatrijskoj bolnici Burghelci u Cirihu. Tu se upoznao sa Jungom i bečkim
tekstovima. Godine 1906. oženio se Hedvigom sa kojom je imao dvoje dece. On je
i analizirao svoju ćerku Hildu Abraham, opisavši njen slučaj u članku iz 1913.
pod naslovom „Mala Hilda, sanjarenja i simptomi jedne sedmogodišnje
devojčice.“ Hilda Abraham će i sama postati psihoanalitičarka i napisaće
nedovršenu očevu biografiju.
U
nemogućnosti da napravi karijeru u Švajcarskoj, Karl se 1907. godine nastanio u
Berlinu. Petnaestog decembra iste godine otišao je u Beč, u prvu posetu Frojdu.
Bio je to početak lepog prijateljstva i dugogodišnje prepiske (razmenili su
negde oko pet stotina pisama u periodu 1907-1925 ali je poznat samo jedan deo
tih pisama). Iz te prepiske, koju je objavila Hilda Abraham, mnogi delovi su,
nažalost, odstranjeni, posebno razmena mišljenja o Hildinim snovima, o sukobima
s Otom Rankom u Tajnom komitetu i o neslaganju između njih dvojice. Karlov prvi
psihoanalitički rad, predstavljen 1907. godine, pod nazivom „O značaju seksualne traume u detinjstvu za simptomatologiju demencije prekoks“ započeo
je frazom: „ Prema Frojdu...“ Sam početak bio mu je poročan, bio je jedinstven
među Frojdovim učenicima i nikada nije odstupio od lične odanosti Frojdu niti
od principa klasične psihoanalize. Duboko prijateljstvo sa najznačajnijom
figurom psihoanalize započeto je 1907. godine i trajalo do Abrahamove smrti
1925. godine.
Abraham
je 1908. godine osnovao prvi kružok sa Magnusom Hirđfeldom, Ivanom Blohom,
Hajnrihom Kerberom i Otom Rankom, koji marta 1910. prerasta u Berlinsko
psihoanalitičko društvo, čiji će on biti doživotni predsednik. Godine 1909. pridružio
mu se Maks Ajntigon i tako je sa stvaranjem Berlinskog psihoanalitičkog
instituta, započela istorija nemačkog psihoanalitičkog pokreta, koga su, kao
što je poznato, nacisti desetkovali
počev od 1933. godine.
Za
vreme Prvog svetskog rata, posle članstva u Tajnom komitetu, rukovodio je poslovima
Međunarodnog psihoanalitičkog udruženja, čiji je sekretar postao 1922. a
predsednik 1924. godine. Bio je jedan od velikih boraca psihoanalitičkog
pokreta, i kao kliničar i kao organizator i predavač. U perodu 1924-1925 bio je
psihoanalitičar Melani Klajn ali i drugim britanskim psihoanalitičarima poput
Edvarda Glovera i Džejms Glovera a bio je i mentor uticajnoj grupi nemčkih
psihoanalitičara uključujući Karen Hornaj, Helenu Dojč, Franc Aleksandera.
Analizirajući Karen Hornaj, on je vrlo brzo otkrio da uzrok njenih depresivnih
simptoma leži u činjenici da su je privlačili jaki muškarci i u potisnutom
obožavanju oca. Na njen slučaj je primenio klasičnu tezu o želji za
posedovanjem penisa a on će tu tezi izneti i na kongresu Međunarodnog
psihoanalitičkog udruženja u Hagu tvrdeći da žene nesvesno žele da budu
muškarci jer su u svom detinjstvu želele penis i dete sa svojim ocem.
Bolestan
od emfizema, Karl Abraham je umro u četrdeset osmoj godini, 25. decembra 1925. usled
septikemije koja je nastupila kao posledica plućnog apcesa. Frojdovski pokret
je tu preranu smrt doživeo kao pravu katastrofu, naročito Frojd, koji je, nemoćan,
prisustvovao razvoju infekcije, ne libeći se da mu napiše: „ Preko Saksa sam
saznao, s čuđenjem ali i sa nezadovoljstvom, da Vaša bolest još nije prošla. To
ne odgovara mojoj predstavi o Vama. Neću da Vas zamišljam drukčije nego kako
neprestano, neumorno radite. Vašu bolest doživljavam kao neku vrstu nelojalne
konkurencije i molim Vas da što pre prekinete s tim. Očekujem novosti o Vašem
stanju od Vaših najbližih.“
TEORIJA
I RAD
Karl
Abraham je proučavao uticaj seksualnog nagona na razvoj karaktera ličnosti i na
razvoj duševne bolesti. Kao i Frojd, isticao je da ako se psihoseksualni razvoj u nekom
trenutku učvrsti tj. fiksira u nekom razvojnom stadijumu, mentalni poremećaji verovatno
će se pojaviti. On je opisao osobine ličnosti i psihopatologiju kao rezultat oralne
i analne faze razvoja. Analizirao je svoju ćerku Hildu slušajući je kako
izveštava o njenim reakcijama na klistire i na infantilnu masturbaciju njenog
brata. Tražio je od nje da svoje tajne podeli sa njim uz poštovanje njene
privatnosti i neki izveštaji o tome nisu objavljeni sve do njene smrti.
Abrahamova
analiza libida i njegov odnos prema formiranju karaktera zasnovana je na
hipotezi da se libido razvija kroz šest faza tj. svaki stadijum razvoja ima po
dve faze.
Oralni stadij
odgovara prvoj godini deteta i obično se završava odbijanjem od dojke. Jedno od
najjasnijih ispoljavanja čiste libidinozne komponente oralnog stadijuma
izražava se u sisanju palca deteta van dojenja. Zadovoljenje proizilazi iz
aktivnosti koja je prvobitno povezana sa uzimanjem hrane, ali se od nje odvaja
dosta brzo, da bi traženje zadovoljstva postalo nezavisno od funkcije ishrane.
On je podeljen u dve sekundarne faze:
a) Prva
faza, nazvana preambivalentna,
isključivo je vezana za sisanje. Ona odgovara fantazmatskoj inkorporaciji
objekta ali i ova inkorporacija teži da ga razori. Dete još nije sposobno da
diferencira spoljašnji objekat i svoje vlastito telo, dakle, razlika između
deteta koje doji i dojke hraniteljice i ne postoji. Dete ne oseća, kako bi se
to moglo reći, ni ljubav ni mržnju, i psihizam je slobodan od svake afektivne
ambivalencije.
b) Druga faza počinje u veme pojavljivanja prvih
zuba, oko šestog meseca. Sisanje je malo pomalo upotpunjeno griženjem, budući
da su zubi prvi instrument kojim dete raspolaže da aktivno napadne spoljašnji
svet. U ovoj fazi oralno uzimanje nije više prosto sisanje nego postaje
grickanje, čak griženje. U ovom stadiju prevladava to što je Frojd mogao
nazvati pulzije kanibalizma i ova sado-oralna
faza odgovara osnivanju protivurečnih, ambivalentnih osećanja prema objektu,
koji postaje istovremeno objekt libidinoznog zadovoljenja i neprijateljstva.
Abraham
je isticao da oralno zadovoljstvo nikada ne iščezava potpuno i da libidinozne
gratifikacije vezane za sisanje ostaju u različitim oblicima ponašanje
odraslog. Sreću se ekstremne varijacije od ličnosti obeleženih optimizmom,
poverenjem i ljubaznošću do ispoljavanja zavisti, neprijateljstva,
uznemirenosti, nestrpljenja u zavisnosti od doživljaja prvih oralnih iskustava.
Analni stadij
ima dve faze: analno-erotičnu i
sado-analnu, koje se povezuju sa raznim funkcijama. U sado-analnoj fazi
erotizam je vezan za sadističko ponašanje koje se izražava u obliku
neprijateljskih osećanja i želje da se razori objekat. Ako rasterećenje
materija mogu pratiti prijatna doživljavanja zbog nadraženja analne sluzokože,
voljno zadržavanje materija može isto tako da obezbedi zadovoljstvo detetu.
Veza deteta s objektom je izgrađena u vidu posedovanja. Ukoliko postoji
fiksacija za ovaj stadij ona će se ispoljiti u neprijemčivosti prema novim
idejama, konzervativnoj otpornosti na inovacije, nedostatku upornosti,
oklevanju, odugovlačenju. Analna retencija se ogleda u skrivenosti tj
tajanstvenosti, urednosti, zadovoljstvu materijalnim stvarima, tvrdoglavom
prkosu, potcenjivanju drugih. Analni erotizam retentivnog tipa daje karakternu
osnovu za neurotične opsesije i prisilne radnje.
Falusna faza,
prva faza genitalnosti, obeležena je pojavom objekata jasnije nego u analnoj.
Odrasla genitalna faza, koju postižu samo pojedinci koji su sposobni da izbegnu
psihotične ili neurotične fikascije u ranijim fazama, odlikuje se
postambivalentnom ljubavlju prema objektu.
Abrahamova
teorija depresivnih poremećaja
usredsređena je na dvojne koncepte tj. koncepte libidinozne fiksacije i
ambivalencije prema objektu ljubavi. Tvrdio je da je depresija ili melanholija,
reakcija koja se može uporediti s tugom i gubitkom objekta ljubavi. Depresija
predstavlja žalost ili tugu kao što anksioznost predstavlja strah. Poremećaj
nastaje iz jakog osećanja mržnje i neprijateljstva koje ne dozvoljavaju
razvijanje spsobnosti voljenja. Po njegovom shvatanju, mržnja, čiji su koreni
uronjeni u preteranom potiskivanju libida, biva potisnuta zajedno sa
sadističkim impulsom i kroz napredovanje bolesti, tragovi ovih korena ostaju
manifestujući se kroz fantazije osvete i kroz impulse kažnjavanja.
Ovo
nepotpuno potiskivanje sadizma izaziva osećanje anksioznosti i krivice koje
mogu dostići vrhunac kada dolazi do povlačenja libida sa spoljašnjih objekata.
Usled potiskivanja, osećanje krivice koje prožima depresivnu osobu ima
ishodište u realnim destruktivnim željama koje ostaju u domenu nesvesnog.
Depresivna osoba ima sklonost projektovanju spolja mržnju koja potiče iz
vlastitog sadizma pretvarajući neprihvatljiv impuls „Ne uspevam da volim druge,
mrzim ih“ u svesnu misao „Drugi me ne vole, mrze me“. U prvoj fazi svoga rada,
Abraham ističe važne manifestacije depresije kao što su ambivalencija,
nesposobnost voljenja drugih, preterana zabrinutost za sebe, korišćenje
osećanja krivice da bi se fokusirala pažnja na sebe i neprijateljstvo koje je
velika prepreka u dostizanju primerene kognitivne zrelosti. Depresivna osoba,
slušajući svoj sadistički poriv za uništavanjem, izbacuje tj. gubi voljeni
objekat i vezu sa njim. U kasnijim radovima, on usmerava pažnju na oralnu fazu
razvoja, smatrajući depresiju regresijom na ovu fazu razvoja i ističe važnu
ulogu koju mehanizmi introjekcije i inkorporacije zauzimaju kod depresije. Ističući
da duboko nesvesno postoji tendencija proždiranja i uništavanja objekta,
Abraham toj nesvesnoj želji pripisuje bazu iz koje izvire depresivna
simptomatologija povezana s hranjenjem. Povezanost oralnosti sa depresijom
potvrđuje se simptomima poput odbijanja hrane, koja je ekvivalentna sa
objektom, osoba se boji da ga ne uništi, te strahom od umiranja od gladi koji
je povezan sa strahom od realizovanja oralnih uništavajućih želja. Kasnije
1924. godine on definiše melanholiju kao vrstu arhaičnog tugovanja koji se
karakteriše aktom izbacivanja tj. ekspulzije što je karakteristično za analnu
sferu, nakon čega sledi oralni akt inkorporacije objekta ljubavi. Abraham
ističe i važnu povezanost između nastanka bolesti i razočaranosti u ljubav,
koja se nesvesno doživljava kao ponavljanje narcističke povrede uzrokovane
frustracijom zahteva za voljenjem primarnog objekta u preedipalnom stadiju
razvoja.
Ishodište
depresije treba tražiti u detetovom traumatskom iskustvu koje je smešteno u
oblast nesvesnog, predstavljajući snažan uzročni činilac koji je u stanju da
predodredi osobu za razvoj depresije usled naknadnih gubitaka objekata koji
podsećaju na izvorni gubitak, naročito ako su označene ambivalencijom i
narcističkim ulaganjem.
Karl
Abraham je ukazao i na odnos mita i sna.
On ističe da u snu i dalje živi infantilna aktivnost fantazije zajedno sa
svojim objektima.. Mit potiče iz davno prošlog razdoblja života naroda koje se
označava kao detinstvo naroda. Mit je prerađeni san, fragment sačuvan iz
infantilnog psihičkog života rase, dok su snovi mitovi pojedinca. San je izraz
ličnog kompleksa a mit je rezultat prvobitnih kompleksa čiji je stvaralac
ljudska vrsta u celini. Mit je
najstarija dominantna forma ljudske zajednice, san je viče okrenut sadašnjosti
a mit prošlosti. Mit u prikrivenoj formi sadrži detinje želje naroda
Bavio
se i analizom i interpretacijom bajki,
dao je obuhvatno i detaljno psihoanalitičko tumačenje bajke braće Grim
„Stočiću, postavi se“ i nije odoleo svođenju njenog narativa na seksualnost.
Čarobni stočić, zlatni magarac i batina iz vreće su tri elementa koji
predstavljaju trostruko ispunjenje želje koje se dovodi u vezu sa tri erogene
zone. U nastojanju da ukaže na paralele između psihoanalize i zapleta bajke,
više je popunjavao Frojdovo učenje o erogenim zonama i dosezanju genitalnog
stadijuma, no što se bavio zapletom same bajke.
Još
jedna zanimljivost iz života Karla Abrahama je da je on napisao scenario za
psihološki triler „Tajne jedne duše“,
nakon što je Frojd odbio da to uradi. To je prvi nemački, nemi, crno-beli film,
snimljen 1926. godine, poznat kao jedno od prvih filmskih ostvarenja koje je
popularizovalo koncept psihoanalize. Protagonist filma je profesor hemije koga
odjednom počnu mučiti noćne more i misli o tome kako ubija vlastitu suprugu.
Radnja filma prikazuje njegova nastojanja da spasi svoj život i brak uz uključenje
stručne pomoći psihijatra. Abrahamovo korišćenje psihoanalize kao motiva
filmskog scenarija je izazvalo sukob sa njegovim mentorom Frojdom. Abraham je,
na žalost, umro nekoliko meseci pre premijere filma.
NEKOLIKO
MISLI KARLA ABRAHAMA
„Snovi
zdravih ljudi kao i snovi neurotičnih ljudi imaju svoju funkciju a to je
izbegavanje nezadovoljstva i obezbeđivanje zadovoljstva.“
„Znatan
broj ljudi je u stanju da sebe zaštiti od sebe samih i od izbijanja ozbiljne
neuroze, jedino kroz intenzivan rad.“
„Manija
se pojavljuje kada represijom više nismo u stanju da se suprotstavimo napadima
potisnutog impulsa.“
„Osoba
koja pati zbog bolesti lokomotornog sistema nalazi se u gotovo stalnom stanju
mentalnih tenzija jer se svakog jutra budi uz napeto očekivanje da mora da
izađe negde u toku dana.“
„Ne
postoji nikakva slučajnost, čak i ono što nam se čini da je slepa slučajnost
upravo izranja iz najdubljih izvora.“
„Umetnici
i neurotičari, u svom psihičkom sklopu imaju mnogo toga sličnog i zajedničkog,
njihov nagonski život se odlikuje neobičnom silinom, opsežnim potiskivanjem i
sublimacijom, i jedni i drugi jednom nogom stoje izvan stvarnosti, u svetu
fantazije.“
Jelena
Nikolić, psiholog
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.