„Počevši od rođenja, život po sebi je samo
sukcesija razdvajanja i na tom putu prolazi kroz nekoliko perioda odbijanja i
razvoja individualne ličnosti i na kraju kulminira smrću - što predstavlja
konačnu separaciju. Po rođenju, osoba doživljava prvi šok odvajanja, koji tokom
celog života teži da prevaziđe.“ Oto Rank
Oto
Rank, rođen Rozenfeld, bio je austrijski psihoanalitičar, učitelj i pisac.
Rođen je u Leopoldštatu, predgrađu Beča 22. aprila 1884. godine u jevrejskoj
porodici. Bio je treće i poslednje dete Simona Rozenfelda, zlatara poreklom iz
Burgenlanda, i Karoline Flajšner, čija se porodica doselila iz Moravske. Uprkos
dobrim ocenama u školi, bio je primoran da u 14. godini upiše tehničku školu da
bi stekao znanje koje bi ga osposobilo za rad u fabričkoj radionici. „I tako
sam“ piše on u svom neobjavljenom dnevniku adolescenata „odrastao, prepušetn sam sebi, bez
obrazovanja, bez prijatelja, bez knjiga.“ Budući da je vrlo rano oboleo od
reumatizma zglobova, mladi Oto je patio, kako zbog ove teške bolesti, tako i
zbog svog fizičkog izgleda i grubog odnosa sa ocem, okorelim alkoholičarem koji
je često imao napade besa. Osim toga, s obzirom
na to, da je u detinjstvu bio žrtva seksualne zloupotrebe od strane
odraslog čoveka iz njegovog okruženja, počeo je oko dvadesete godine da
pokazuje znake neuroze. Imao je fobiju od mikrob i dodirivanja bilo kakvog
predmeta bez rukavica.
Voleo
je književnost i filozofiju. Omiljeni pisci bili su mu Fridrih Niče, Artur
Šopenhauer i Henrik Ibzen. Godine 1903. Uzeo je pseudonim Rank, po liku iz Kuće lutaka. Novim identitetom je hteo
da postane nezavisan i odvojen od oca, sa kojim se nije slagao. Kasnije je
prešao u katolicizam kako bi ozakonio svoje novo prezime. S obzirom na to da je
bio ateistički nastrojen i lišen svakog osećanja mržnje, ubrzo je prestao da
poriče svoje korene i dan uoči svog prvog venčanja odlučio je da se ipak vrati
judaizmu.Bio je jedan od najbližih kolega i saradnika Sigmunda Frojda 20 godina
i jedan od najžnačajnijih predstavnika druge generacije psihoanalitičara (Karl
Abraham, Šandor Ferenci, Vilhelm Rajh, Teodor Rajk...) Pisao je o
psihoanalitičkim temama, bio urednik dva eminentna analitička časopisa i
generalni direktor Frojdove izdavačke kuće, bavio se kreativnim pisanjem i
psihoterapijom. Posle Junga i Adlera smatran je Frojdovim naslednikom ali se i
on razišao sa svojim učiteljem 1926. godine , napustio Beč i preselio se u
Pariz a odatle 1936. godine u Ameriku gde je i umro 1929.
Kada
je imao 21 godinu, 1905. godine Rank je preko Adlera uspeo da dođe do Frojda i
predstavio mu svoj kratak rukopis o umetnosti, kojim je impresionirao Frojda i
uticao na njegovu odluku da ga postavi za sekretara bečkog psihoanalitičkog
društva. Rank je tako postao prvi plaćeni član
psihoanalitičkog pokreta i Frojdova „desna ruka“ narednih 20 godina.
Frojd je Ranka smatrao, sa kojim je intelektualno bio bliži nego sa svojim
sinovima, da je najsjajniji od svih njegovih bečkih učenika. Ohrabren Frojdovom
podrškom, Rank je završio gimnaziju a zatim pohađao Univerzitet u Beču da bi
1912. godine postao doktor filozofije. U 28. godini već je objavio četiri
knjige iz književnosti, o mitovima i incestu. Na neki način bio je i prvi
arhivar istorije frojdizma, jer je on tokom dugi niz nedelja prepisivao
zapisnike sa sastanka Psihološkog društva.
Za
vreme Prvog svetskog rata rado jee kao urednik jednog časopisa u Krakovu i tamo
se upoznao sa Beatom Mincer, zvanom Tola, mladom Poljakinjom, studentkinjom
psihologije sa kojom se i oženio 1918. godine.
Tola će i sama postati psihoanalitičarka i rodiće mu ćerku. Posle rata,
Oto je postao sasvim drugi čovek, počeo je da se bavi psihoanalizom u Beču,
Frojd mu je često upućivao pacijente. Kasnije se odvojio od Frojda, postao je
nezavisan ali je nastavio sa lekarskom praksom. Sa ženom i ćerkom otišao je u
Pariz i tu je upoznao Anais Nin, koja se kod njega podvrgla analizi. Ona je kod
njega došla posle užasnog iskustva lečenja kod Renea Alandija, koje se završilo
činom incesta, postala je ljubavnica svog oca, Hoakina Nina. U početku, Rank
joj je, kroz svoja tumačenja, omogućio da iskaže nesvesnu krivicu koju je
osećala prema tom incestu a zatim se smrtno zaljubio u nju i postao njen
ljubavnik. Odlazi u Njujork i prolazi kroz strahovitu depresiju a onda je
preklinje da mu se pridruži. Anais mu se pridružuje pokušavajući da i postane
psihanalitičarka sa izopačenom željom da uništi Ranka i psihoanalizu. Njihova
avantura se okončala kada je Rank, koji se rastao s Tolom, uvideo da Anais neće
da napusti svoga muža. Ona se vratila u Pariz
Rank
je preminuo nekoliko nedelja nakon Frojdove smrti od septikemije, 31. ktobra
1939. godine u Njujorku. Uticao je na stvaralaštvo mnogih psihologa kao što su:
Rolo Mej, Karl Rodžers, Džesi Taft, Ernest Beker, Henri Miler, Irvin Jalom,
Paul Gudmen. Smatra se velikim pionirom u oblasti egzistencijalističke
psihoterapije, transpersonalne, geštalt i humanističke psihologije.
TUMAČENJE
BAJKI
Oto
Rank je istaknuti predstavnik onih koji izvore bajki traže u kolektivnoj psihi.
Rankovi doprinosi psihoanalitičkom proučavanju bajki ogledaju se u tome što u
njima otkriva „herojski obrazac“ a mitove i bajke naziva „snovima masa“.
Proširio je raspravu o psihološkom poreklu bajki u svojim delima,“The Myth of
the Birth of the Hero”, i Psychoanalitische Beiträge zur Mythenforschung” gde
nagoveštava da bajke zapravo predstavljaju dečije fantazije koje su sadržane u
projekcijama odraslih, posebno se osvrćući na junake bajki i mitova, smatrajući
ove nosiocima Edipovog kompleksa. On, suprotno mišljenju većine onovremenih
psihoanalitičara, naglašava da mitovi i bajke, nisu nastali iz snova (kao što
su smatrali Laistner, von der Lejen i drugi) već su snovi i bajke paralelni procesi
koji podležu istim psihološkim zakonitostima. Osnovna razlika između njih je u
tome što se mitovi i bajke pričaju da bi bili shvaćeni a sekundarni proces je daleko
prisutniji u bajkama no što je to slučaj sa snovima. U pokušaju da sistematski
poredi mitove i bajke, Rank ističe da su „bajke daleko labavije unutrašnje
organizacije no to je to slučaj sa mitovima te se mnogo lakše mogu svesti na
sačinjavajuće elemente. Razlog ovome leži u činjenici da su bajke i simboli
koji se u njima javljaju nastali kao odušak našim nesvesnim procesima u cilju
izražavanja primarnih procesa psihe koji uz pomoćstrukture bajke poprimaju
obličje sekundarnih procesa. Priroda bajki je moralistička, odnosno, one nas
podučavaju vrednostima koje su suprotstavljenenašim željama“ Njihov nastanak
Rank smešta u vremenski period nastanka prvobitnih porodičnih organizacija kada
totemistička bratstva okupljena oko primarne horde gube značaj. Poruka bajke
je, za razliku od mita (koji je patrijarhalan), društveno etička. Analizujući motiv
ostavljanja deteta u divljini, kao čest motiv mitova i bajki, on navodi da je
ovakav postupak u mitovima posledica rivalstva oca prema sinu, koji sina vidi
kao suparnika a doživljava kao pretnju. Suprotno mitu, u bajkama ovakav je
postupak (ostavljanje u divljini npr. Ivica i Marica) motivisan siromaštvom,
nemogućnošću roditelja da izdržavaju svoju decu (čime bivaju iskupljeni od
odgovornosti).Gubitak zadovoljstva i ispunjenja želja u svakodnevnom životu, po
Ranku, dovodi do kompenzatornog prihvatanja 72 magičnih pripovesti poput bajki
gde ove neostvarene potrebe bivaju projektovane na heroje i bogolika bića
kojima je dopušteno da se ponašaju kako im se prohte.
TERAPIJA USMERENA NA KLIJENTE
Oto
Rank je bio prvi psihoanalitičar koji je terapiju posmatrao kao iskustvo učenja
i otkrivanja. Prema njegovom konceptu, odnos koji se formira sa pacijentima
tokom terapije, dozvoljava im da nauče načine kroz koje mogu uključivati
kreativno razmišljanje i na taj način shvate sadašnjost. Takođe uče da napuste
samouništavajuća razmišljanja, osećanja i želje da ostanu u sadašnjosti.
Neuroza je obrazac koji se odnosi na samouništenje i predstavlja razmišljanje
na destruktivan način, za razliku od Frojdove pretpostavke vezane za seksualno
povlačenje. Rankovi psihološki koncepti primenjeni su u akcionom učenju kako bi
se inkorporisalolo grupno rešavanje problema, omogućio razvoj liderstva,
pospešilo organizaciono učenje i izgradnja tima. Cilj akademskog učenja je
žestoko ispitivanje kroz postavljanja zlih pitanja što će omogućiti pacijentu
da napusti svoje negativne misli tako što će iskoreniti njihova negativna
uverenja i pretpostavke. Ovakva pitanja pomažu članovima grupe da napuste svoju
destruktivnu ideologiju i da vide i iskuse svet na pozitivniji način. Ovakav
proces stvara nove perspektive koje omogućavaju pacijentima da ih iskoriste u
otkrivanju jednog novog sveta koji do sada nisu doživeli. Cilj kratkog akcionog
učenja je da pomogne pacijentu da lakše donosi odluke. Prvi je predložio
vremensko ograničenje psihoterapijskog procesa, naglašavajući aktivniji,
osećajniji i brižljiviji pristup, naročito sa upotrebom terapeuta kao zamenskog
primarnog objekta u lečenju male dece.
TEORIJSKE POSTAVKE
Oto Rank je:
·
Tvrdio da emocionalni život svake osobe
postoji samo u sadašnjosti - fenomen koji je nazvao „ovde i sada.’
·
Koristio kratkoročnu terapiju sa klijentima u cilju
postizanja egzaltiranog odnosa u terapiji.
·
Zagovarao psihoanalitičku obuku za
homoseksualce.
·
Naglašavao ulogu ranog odnosa između majke i
deteta u budućim životnim dešavanjima
·
Tumačio književnost i mitologiju. U svojoj
knjizi „Mit o rođenju heroja“, ocenjuje kako mitovi, posebno o junačkim
figurama, mogu poslužiti kao odredišta kulturnih normi i vrednosti.
·
Analizirao umetničko stvaralaštvo. Koristio je
čovekov pristup kreativnosti kako bi analizirao njegovu ličnost, tvrdeći da
prilagođeni tipovi nauče da žele ono na šta su bili prisiljeni. Neurotični
tipovi imaju snažnu voljuuzrokovanu dominacijom drugih. Produktivni tipovi prihvataju sebe i neguju kreativnost, često
postaju umetnici.
·
Pretpostavljao da ljudi imaju instinkte života
i smrti. Instinkt života ohrabruje ljude da postanu kompetentni, nezavisni
pojedinci dok ih instinkt smrti gura da postanu članovi kolektiva ili
zajednice.
·
Isticao da je emocija važan element lečenja,
kako za terapeuta, tako i za klijenta. Snažno je verovao da je poricanje
emocija daleko psihološki štetnije nego da ih jednostavno doživljava.
TRAUMA ROĐENJA
Sva
ljudska bića doživljavaju traumu prilikom rođenja usled neizbežnog, nasilnog
psihičkog i fizičkog razdvajanja od majke. Rank je verovao da rođenje, gde dete
prelazi iz stanja savršene harmonije i simbioze sa majkom u bolno stanje
razdvajanja, predstavlja najraniju anksioznost koju čovek doživljava. Ta anksioznost
predstavlja osnovu za sve uznemirenosti kasnije u životu. U svojoj teoriji o
traumi rođenja, on se oslanja na Frojdovu ranu teoriju iz 1900. godine u kojoj
je Frojd koncipirao prvo iskustvo anksioznosti a time i izvor i prototip svih
naknadnih napetosti u životu pojedinca. Rank je ponovio ovu Frojdovu ideju kada
je napisao da smo rođeni u traumi i da ta trauma čini jezgro nesvesnog i
suštinu onoga ko smo duboko. Način na koji dete doživljava ovo prvo razdvajanje
od majke, postaje osnova za sve uznemirenosti i strepnje kasnije u životu. U
traumi rođenja mi prepoznajemo krajnju biološku osnovu psihičkog života.
Jelena Nikolić, psiholog
sezonski pozdrav svim mojim prijateljima, ja sam Marija Pejčinović Burić, ja sam iz dubrovačke hrvatske, želim podijeliti svoje divno svjedočanstvo o tome kako sam vratila svog muža svog života, želim reći ljudima u svijetu da postoji prava čarolija caster online i moćan je i originalan, Zove se Baba Wale Wiseman. Nedavno mi je pomogao da ponovno uspostavim vezu sa svojim mužem koji me izbacio. Kada sam kontaktirao Wiseman, dao je ljubavnu čaroliju za mene i mog muža koji je rekao da ne ima li ikakve veze sa mnom opet me nazvao i počeo me moliti. Svima koji čitaju ovaj članak i treba im bilo kakva pomoć Wiseman može također ponuditi bilo koju vrstu pomoći poput ponovnog uspostavljanja braka i odnosa, izliječenja svih vrsta bolesti, sudske instance, trudnoće, čarolije, sada smo jako zadovoljni sobom. Wiseman ga tjera da shvati koliko se volimo i trebamo jedni druge. Ovaj je muškarac stvaran i dobar. Također vam može pomoći da popravite svoju narušenu vezu. Vratila sam muža! Bilo je to kao čudo! Bez bračnog savjetovanja i u našem ljubavnom životu to radimo jako dobro. Kontaktirajte ovog sjajnog čovjeka ako imate problema sa trajnim rješenjem
ReplyDeleteputem e-maila: doctorosagiede75@gmail.com
WhatsApp: +2349014523836
Viber: +2349014523836