Erih From-Bekstvo od slobode
“ Bez mentalno zdravog društva nema ni
zdravog pojedinca“
U
svojoj najpoznatijoj knjizi, Bekstvo od slobode(en. Escape from
Freedom), objavljenoj 1941. godine, From daje novo značenje reči “sloboda”. On
se beskompromisno zalaže za uspostavljanje zdravog i humanog društva. Za Froma je
društvo od odlučujuće važnosti. Sva dosadašnja društva, međutim, zasnivana su
na mehanizmima bekstva od slobode, na gušenju i sputavanju ljudskih mogućnosti,
Za istinski zdravo društvo se tek treba izboriti.
Ako
ekonomski, društveni i politički uslovi, od kojih zavisi čitav proces
ljudske individuacije, ne daju osnovu za ostvarenje individualnosti, a ljudi
istovremeno izgube one veze koje su im pružale bezbednost, taj raskorak čini od
slobode nepodnošljiv teret. Ona se
tada izjednačava sa sumnjom, sa življenjem kome nedostaju značenje i pravac.
Javljaju se jake težnje da se iz takve slobode pobegne u potčinjenost ili u
nekakvo vezivanje za čoveka i svet, koje obećava olakšanje neizvesnosti čak i po
cenu toga da ona pojedinca lišava slobode.
From ističe da je u svim dosadašnjim
društveno-ekonomskim formacijama čovek živeo sa osećanjem usamljenosti čija je
posledica nesigurnost i strah. Tokom istorije, od robovlasničkog ka
kapitalističkom sistemu, osećanje usamljenosti postajalo je sve izrazitije, da
bi u savremenom kapitalizmu dostiglo svoj vrhunac. Osećanje nesigurnosti javlja
se kao posledica distanciranja čoveka od prirode. U stvari, usamljenost se
povećava uporedo sa ostvarivanjem veće slobode: što je čovek više slobodan, on
je više opsednut i strahom od izolovanosti, jer, po Fromovom mišljenju, sloboda
koju dobija čovek nije u skladu sa njegovom ljudskom prirodom. Na taj način
čovek dolazi u dilemu za šta se opredeliti: više slobode ili više usamljenosti ili
udružiti se s drugima i žrtvovati slobodu. Samo, svi dosadašnji društveni
sistemi su nesavršeni, postavljaju neprirodne zahteve čoveku i on ne može da
ispolji svoje ljudske atribute. Pored toga što je čovek deo prirode, jer ima
biološku strukturu, istovremeno se izdvaja iz životinjskog sveta svojom svešću,
maštom i svrsishodnom delatnošću, ali i tipičnim ljudskim motivima koje ne poseduju
ostale životinjske vrste. Odvajajući se od životinjskog sveta, čovek se u
velikoj meri odvojio i od prirode. U njemu se razvila potreba za uključivanjem
u ljudsku zajednicu na bazi uzajamnog razumevanja i ispomaganja. From ovu
potrebu naziva produktivna ljubav. From dalje navodi čovekovu potrebu da bude
ravnopravan član društva, da učestvuje u društvenim aktivnostima kao jedinka
koja nešto vredi. Najzad, u čoveku postoji stalna težnja da na ustaljen način
opaža i tumači svet u kome živi, da ima svoju ideologiju, religiju ili
tzv.potreba za Bogom.
I najzad, zašto čovek beži od
slobode? Jednostavno, zbog predrasuda.
Te predrasude su nametnute od strane autoriteta strogih roditelja, velikih i
moćnih lidera. Te predrasude čine čoveka nemoćnim i izdvojenim. Predrasude su
činile žene manje važnim u društvu, robove manje vrednim, a decu i stare
nemoćnima.
Lidija Mitić, psiholog
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.