“Briga bi trebalo da nas vodi u akciju, ne depresiju.”
Karen Hornaj, kćerka norveškog pomorskog kapetana i majke Nemice, završila je studije medicine 1913. godine na univerzitetu u Berlinu. Od 1914. do 1918. specijalizirala je neuropsihijatriju. Od 1918. do 1932. predavala je na psihoanalitičkom institutu u Berlinu. U SAD je došla 1932. godine i dve godine bila pomoćnik direktora Instituta za psihoanalizu u Čikagu. Dolaskom u Njujork, 1934. počinje najplodniji period njenog stvaranja. Od 1941. predavač je na Psihoanalitičkom institutu u Njujorku. Jedan je od osnivača Udruženja za napredak psihoanalize i američkog Instituta za psihoanalizu, čiji je dekan bila do 1952. godine, odnosno do svoje smrti. Karen Hornaj bila je izdavač i urednik časopisa “The American Journal of Psyhoanalysis” i predavač na Novoj školi za socijalna istraživanja u Njujorku.
Karen Hornaj
dokazuje da je čovek po prirodi konstruktivan i da postaje destruktivan kada su
teškoće stavljene na put njegovom prirodnom uzrastu i razvoju. Ona veruje da
čovek može da se menja do kraja života i dokazala je da su mnoge ljudske
manifestacije, koje su smatrane kao konstitucionalne, prosto “blokada uzrasta”
koja se može ukloniti.
Dok je Frojd
isključio moralne faktore iz teorije neuroza, etika je za Karen Hornaj bitan
aspekt psihoanalize, pošto je shvatila da nije moguće stvoriti nauku o ličnosti
bez nauke o ljudskim vrednostima. Činjenica da su “moralni problemi integralni
deo bolesti” navodi je na zaključak da su moralni problemi često pseudomoralni,
te ih je potrebno otkloniti i pomoći bolesniku da se suoči sa pravim moralnim
problemima.
Ona je
svakako otklonila i mnoge nesporazume i zablude o tome da ljudski život opstaje
isključivo pod uticajem čovekovih biofizičkih svojstava. Specifičnosti
ženskosti i ženskih vrednosti, kako ih je obrazložila Karen Hornaj, u stvari,
pokazuju da se razlike između ženskosti i muškosti ne bi smele ni previđati ni
pojednostavljati u teorijama o jednakosti polova i ljudskih prava. Već na samom
početku njenog istraživanja i rada sa ženskim pacijentima, Karen Hornaj je
uvidela da su stavovi tadašnje konvencionalne i uglavnom frojdovske škole bili
pogrešni, barem što se tiče ženske psihologije. Žene nisu isto što i muškarci,
ali nisu ni onakve kakve ih je video Frojd, utvrdila je Hornaj, koja je
osporila Frojdu pravo da tvrdi da su žene defektni muškarci.
U svojim knjigama, sistematski je razvila
veliki broj ideja koje imaju šire psihološko značenje, dok je jedan deo ideja
delimično i nedovoljno odredila. Iako nije dala odgovor na sva postavljena
pitanja , njeno delo, zbog jednostavnosti i sažetosti njenih formulacija kakvu
retko srećemo u pshoanalitičkoj literature, ostavlja snažan utisak dovršenosti
i konačne definisanosti. Njena teorija je u stvari sinteza njenog dugogodišnjeg
praktičnog iskustva i pošto je ta teorija pretežno plod neposrednog iskustva,
njene postavke i argumente veoma te teško osporiti.
Novi prilazi
studiji razvoja ličnosti, čvrsta povezanost tog razvoja sa socijalnim i
kulturnim faktorima, konstruktivna kritika Frojdovog učenja, napor da bude
objektivna, sve to stavlja Karen Hornaj u red onih psihoanalitičara koji su
bili neophodni za narednu etapu u razvoju psihološke misli.
Dela:
Neurotična
ličnost našeg doba (prva knjiga, 1937.)
Ova knjiga
upućuje na zadatke psihoanalize u teorijskom i terapijskom smislu i prvi put
svestrano razmatra uticaj kulture na uzrast ličnosti i razvoj neurotičnih
procesa. Dakle, Karen se suprotstavlja Frojdovom uprošćenom pojmu kulture, po
kojem je kultura rezultat sublimacije instikata. Pošto je smatrala da pretežno
socijalni faktori doprinose neurotičnom razvoju, ona više raspravlja o
aktuelnoj strukturi ličnosti nego o individualnim iskustvima koja dovode do
njega. Za razliku od Frojda, koji doživljaje iz detinjstva smatra primarnom
uzročnošću, Karen im nije poklonila posebnu pažnju, jer su kod nje u prvom
planu bili interpersonalni odnosi, sadašnjost i posledice. Hornaj ne može da se
složi sa jednostranim ponavljanjem doživljaja iz detinjstva sa pojmom
repeticije kompulzije i prostim odnosom uzroka i posledice između prošlosti i
sadašnjosti; ona ne može da se složi da samo iskustva iz detinjstva stvaraju
uslove za neuroze odraslih niti da prihvati mišljenje da svaka infantilna
anksioznost mora prethoditi kasnijoj neurozi.
Dok je Frojd
naglašavao da su pokretačke snage neuroza kompulzivni nagoni, Hornaj je
isticala „da su neuroze rezultat
poremećaja u ljudskim odnosima“ i da njihov cilj nije zadovoljenje, već
sigurnost. Hornaj tako shvata i jednu od dominirajućih potreba neurotičara –
neurotičnu potrebu za ljubavlju.
Anđela Kostić, vms
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.