U romanu J. D Selindžera „Lovac u žitu“
stoji ovaj divan citat Vilhelma Štekela „Znak nezrelog čoveka je da želi da
umre plemenito zbog nekog razloga, dok je znak zrelog čoveka da ponizno odustane od toga“.
Biografija
Vilhelm Štekel, austrijski lekar i psihoanalitičar,
bio je četvrti član i osnivač jezgra Psihološkog društva sredom, pored Maksa
Kahana, Rudolfa Rajtlera i Alfreda Adlera, koje je 1908. godine postalo Bečko
psihoanalitičko udruženje. Rođen 18. marta 1868. godine u Božanu, u ukrajinskoj
pokrajini Bukovini, Štekel je bio poreklom iz trgovačke porodice ortodoksnih
Jevreja nemačkog govornog izraza. Nakon studija medicine u Beču, zaposlio se
kao lekar opšte prakse. Godine 1985. objavio je članak o ranim seksualnim
iskustvima (koitus) dece, koji je privukao Frojdovu pažnju, a upravo je
čitajući Tumačenje snova, o kojima će 1902. godine napistai prikaz pun
oduševljena, posato njegov vatreni sledbenik. „Bio sam Frojdov apostol“,
zabeležiće u Autobiografiji, „i on je bio moj Hrist“.
Preopširan pisac, on je koristio
emfatički stil, i usvojio Frojdove teze o seksualnosti sa zastarnjivanjem koje
je sigurno upućivalo na njegove vlastite neurotske probleme. On se, naime, i
obratio Frojdu da bi izlečio svoju seksualnu nemoć i patološku kompulziju ka
masturbaciji. Kod njega je bio nekoliko nedelja na analizi koja mu je, izgleda,
olakšala stanje, premda se simptomi koje je imao nisu izgubili. Nemajući mira
od pitanja seksa u svim njegovim oblicima, on je, pokazivao istančanu intuiciju
prema svim ispoljavanjima nesvesnog i istinski talenat pronalazača i pokretača
novih ideja.
Počev od 1902. učestvovao je u svim
značajnim događajima koji su obeležili prvobitnu istoriju frojdizma. Godine
1908. objavio je delo za koje je Frojd napisao predgovor, Stanja nervne anksioznosti
i njihovo lečenje, za kojim su uskoro 1911. i 1912. usledila dva druga dela:
Jezik sna i Snovi pesnika. Njegov stvaralački duh bio je nepresušan, njegova
aktivnost ogromna, a njegove izjave uvek pune oduševljenja, pa čak i
egzibicionističke. Ovaj nezgodni učenik zanimao se za teme koje će teorijski
prikazati njegov učitelj a naročito za tanatos, o kojem je on prvi govorio.
Bavio se takođe pitanjem zločinačkih nagona koji se okreću protiv sebe i
potiskivanjem u religiji i moralu.
Frojd se divio Štekelovoj imaginaciji i
njegovim stvaralačkim sposobnostima. Vrlo brzo su ga, međutim, ogorčili njegov nedostatak takta i njegova
nepristojnost. U pismu od 30. decembra 1908. godine, upućenom Karlu Gustavu
Jungu, otišao je čak dotle da ga je nazvao „zaslepljenom svinjom“. U stvari,
Štekela su napadali mnogi učenici iz prvog bečkog društva, naročito Viktor
Tausk, koji ga je optužio da je izmišljao slučajeve kako bi mogao da potkrepi
svoje hipoteze. Zbog glasina o mitomaniji okrivio ga je potom, Ernest Džouns.
Posle Adlera, Štekel je, dakle, bio
drugi disident u istoriji psihoanalize u Beču. U meri u kojoj je pokretao aferu
plagijata, ovaj sukob bio je i ponavljanje onoga koji se dogodio između
Sigmunda Frojda i Vilhelma Flisa. U Autobiografij, Štekel, naime, tvrdi da mu
je Frojd ukrao ideje: „Koristio je moja otkrića“, piše on, „ne navodeći pritom
moje ime. U svojim potonjim spisima, on se čak ni ne poziva na prvo izdanje
moje knjige u kojoj sam definisao anksioznost kao reakciju instinkta života na
pritisak instinkta smrti. Tako mnogi misle da se instinkt smrti ubraja među
Frojdova otkrića“.
Nakon raskida, Štekel je pokušao da se
vrati u Društvo. Međutim, Frojd se pokazao užasno nepopustljivim, nastojeći da
se od prvog trenutka reši ekstravagantnh učenika, koji po njemu, ometaju naučni
rad. Krajem 1923. godine, iako mu je Štekel poslao pismo u kojem mu je poželeo
brz oporavak pošto mu je ustanovljen rak, on mu je odgovorio: „Osporavam vaše
tako često ponavljanje tvrđenje da sam sa vama prekinuo odnose zbog naučnih
razmimoilaženja. To zvuči dobro za javnost ali ne odgovara istini. Vaši lični
kvaliteti, ono što nazivamo karakterom i ponašanjem, predstavljaju jedini
razlog zbog kojeg je mojim prijateljima i meni samom svaka saradnja s vama bila
nemoguća. Neću ostetiti nikakvu srdžbu ako čujem da vaši medicinski i književni
radovi doživljavahu uspeh. Priznajem da ste ostali verni psihoanalizi i da ste
za nju mnogo učinili, ali ste joj naneli i dosta štete“.
Nasuprot Adleru i Jungu, Štekel je ostao
privržen psihoanalizi, nastavljajući svoju književnu aktivnost, čas pod svojim
imenom, čas pod pseudonimom Serenus. U svojim pozorišnim komadima i pričama on
je iznosio pripovesti bolesnika koje su se činile stvarnijim od njegovih
kliničkih zapažanja. Podržavajući Frojda, okupio je oko sebe učenike i osnovao
školu. No, pre svega, uz Šandora Ferencija i buduće osnivače Čikaške škole (od
Franca Aleksandera do Hajnca Kohuta), bio je od prvih praktičara koji će
kritikovati beskonačne analize frojdovaca i predložiti model psihoanalitičkog
lečenja zasnovanog na principima aktivne tehnike.
Kada su nacisti anketirali Austriju,
uspeo je da pobegne u Švajcarsku, a već 1918. je stigao u Englesku, gde je
ostvario blistavu karijeru. Kada se Frojd našao u izgnanstvu, on mu je poslao
prijateljsko pismo u kojem se na melanholičan način priseća prvih dana bečke
psihoanalize. Još jedanput, izrazio je želju da se nazove nekadašnjim učenikom
svog obožavanog učitelja. Bolujući od dijabetesa i znajući da mu je gangrena
zahvatila nogu, izvršio je samoubistvo u Londonu, 25. juna 1940. godine, u
jednoj hotelskoj sobi, ubrizgavajući sebi jaku dozu insulina. Ulazak nacista u
Pariz i perspektiva da vidi kako crna kuga osvaja šitavu Evropu doveli su ga u
stanje melanholije.
Teorija neuroza
Uzimajući u obzir opsesivne sumnje,
Štekel je rekao: „U anksioznosti libido se pretvara u organske i somatske
simptome; u sumnji, libido se pretvara u intelektualne simptome. Što je
intelektualniji neko, veća će biti sumnjiva komponenta transformisanih snaga.
Sumnja postaje zadovoljstvo sublimirano kao intelektualno postignuće“. Štekel
je napisao „Psihoanalitičke studije psihičke impotencije“ koje je Frojd odobrio
i napisao uvod za ovu Štekelovu knjigu.
Vezano za ovo je Štekelova elaboracija ideje da svi, a naročito neurotici,
imaju poseban oblik seksualnog zadovoljstva koji je sam po sebi adekvatan.
Frojd je Štekelu pripisao, kao potencijalnom prethodniku, kada razmišlja o
opsesivnim neuroticima, da u redosledu razvoja mržnja prethodi ljubavi. Ovo je
možda značenje tvrdnje Štekela koje je u to vreme bilo nepojmljivo, na način da
je mržnja, a ne ljubav, primarni emotivni odnos između muškaraca. Oto Fenihel o
istom radu govori kao utvrđivanju „simboličkog značaja desnice i levice ...
pravo znači tačno i levo znači pogrešno“. Manje laskavo, Fenihel ga je takođe
povezao sa „relativno velikom školom pseudo analize koja je smatrala da bi
pacijent trebao biti bombardovan dubokim
tumačenjima“.
Doprinos teoriji fetišizma i
perverznosti je Štekelovo suprotstavljanje onoga što je on nazvao „normalnim
fetišima“ iz ekstremnih interesa: „Oni postaju patološki samo kada su gurnuli
čitav predmet ljubavi u pozadinu i sami odgovaraju funkciji objekta ljubavi,
npr. kada se ljubavnik zadovoljava posedovanjem ženske cipele i smatra ženu sekundarnom ili čak uznemiravajućom i
suvišnom. U drugom slučaju, Štekel smatra da je fetišizam pacijentova nesvesna
religija. „Normalni“ fetiši po Štekelu doprineli su širem izboru načina života,
stoga je izbor zanimanja zapravo bio pokušaj rešavanja mentalnih konflikata
kroz njihovo premeštanje, pa su lekari recimo za Štekela bili voajeri koji su
preneli njihov izvorni seksualni tok u umetnost dijagnoze. Ernest Džons je
opisivao prirodu Štekelove seksualne perverzije, ističući da Štekelova
elaboracija ideje da svako, a posebno svaki neurotik, ima poseban oblik
seksualnog zadovoljstva koji je sam po sebi adekvatna može biti utemeljena u
ličnom iskustvu sado-mazohizma.
Jelena Nikolić, psiholog
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.