Shvatio sam da hrabrost nije odsustvo straha, već trijumf nad njim.
Hrabar čovek nije neko ko ne oseća strah, već neko ko ga pobedi.
Nelson Mendela
Školska godina je uveliko počela pa bi bilo korisno upoznati se sa školskom fobijom i njenom simptomatologijom, kao uvek aktuelnom temom. Ovaj strah se češće javlja u početku školovanja nego kasnije, mada može da se javi i u mladosti. Neka istraživanja pokazuju da su devojčice osetljivije i sklonije nego dečaci. To je neurotski a ne razvojni fenomen. U osnovi joj je neracionalan, nerazuman strah od odlaska u školu. Dete želi i pokušava da ide u školu, teži adaptaciji i boljem uspehu ali strah nekad zna da bude toliko jak da dete popušta u toj borbi i kreće sa izbegavanjem odlaska u školu i razvojem simptoma. Nekada strah može poprimiti jačinu panike. Obično počinje naglo u prvim danima polaska u školu. Dete ispoljava mrzovolju, bes i ljutnju kada treba da krene. Iako saopštava da voli školu i da želi da ide, ono ipak to ne čini. Tu je uključen ne samo strah od škole nego i strah od učenja, učitelja, drugova i neuspeha (Gardner 1981). Dete ima i telesne manifestacije straha. Javljaju se drhtanje, bledilo, crvenilo, glavobolja, lupanje srca, problemi sa gastrointestinalnim traktom (povraćanje, proliv, bolovi u stomaku), smetnje govorenja, smetnje spavanja, povišena telesna temperatura psihogenog porekla. Telesni kao i psihički simptomi se kasnije mogu iskoristiti kao dokaz o „patnji“ odnosno kao opravdanje za neodlazak u školu. Sa povratkom kući, ili i izostajanjem iz škole, za vikend i za vreme raspusta svi simptomi se povlače. Dete nastavlja spontano sa svojim svakodnevnim aktivnostima i nema drugih promena u ponašanju. Nekada se ova telesna simptomatologija može pogrešno protumačiti pa se uzroci problema traže samo u telesnom umesto i u psihološkom (obraćamo se samo lekaru/pedijatru umesto i psihologu). Klinička slika nije uvek jasna i vezana samo za školu.
Strahovi
mogu da se ispolje i pod neki drugim okolnostima, može se javiti depresivno
raspoloženje, povlačenje od dece, odsutnost, dekoncentrisanost, prisilni
simptomi. I pored dobrih intelektualnih kapaciteta, savladavanje školskog
gradiva može biti otežano a dobar uspeh izostati. U početku školovanja
manifestacije školske fobije su burnije nego ako se školska fobija razvije
kasnije tokom školovaja u mladosti. Tada obično počinje postepeno i predstavlja
često samo jedan od simptoma mnogo dubljeg poremećaja koji zahvata ličnost
pojedinca. Otpor prema školi se najčešće javlja pri polasku u prvi razred a
kasnije u prelaznim periodima kao što je peti razred ili polazak u srednju
školu.
Školska fobija može imati
nagli i hroničan tok, sa smenjivanjem perioda poboljšanja i pogoršanja. Ukoliko
je klinička slika krenula sa smirivanjem a desi se opet neko povređujuće
iskustvo to može usloviti povratak simptoma. Povređujuće iskustvo može da bude
i promena škole, promena učitelja, neki incident sa drugarima, razvod
roditelja, ismevanje vršnjaka, loša ocena. Prognoza školske fobije je gora nego
prognoza nekih drugih fobija u detinjstvu i zavisi od istorije života
deteta-omladinca, obeležja ličnosti, odnosa sa roditeljima, učiteljima,
vršnjacima kao i blagovremenog i adekvatnog lečenja. Strah od škole se može
javiti i kao posledica vršnjačkog nasilja bilo fizičkog bilo
verbalnog/psihološkog kome je dete izloženo u školi, zbog neprihvatanja od
strane vršnjačke grupe.
Školsku fobiju ne treba
mešati sa izbegavanjem škole i bežanjem iz škole i problematičnim ponašanjem.
Psihodinamika nastanka
školske fobije
Uzroci ove fobije leže
u organizaciji ličnosti, izmenjenim odnosima dete-roditelji kao i nekim
društvenim i kulturnim činiocima. Može biti izazvana polaskom u školu, promenom
škole, sukobom sa učiteljima ili vršnjacima, slabim ocenama, padom na
testu/ispitu ali takođe i nekim činiocima koji nemaju baš direktnu vezu sa
školom (recimo bolest roditelja). Sve ove okolnosti predstavljaju za dete
gubitak sigurnosti, odnosno gubitak jednog odnosa koji je pružao zaštitu. Neki
autori smatraju da školska fobija predstavlja oživljavanje i ponavljanje
strepnje odvajanja od roditelja, a ne strah od škole (Ajuriaguerra 1970). Dete
nije sigurno u ljubav roditelja i plaši se da će ga oni napustiti, ostaviti, da
će ostati bez njih ukoliko ode u školu. Majke dece koja ispoljavaju simptome
školske fobije su i same plašljive, ambivalentne prema svojoj deci i njihovim
simptomima. Nesvesno se i one plaše odvajanja jer su na neki način i one imale izmenjene
odnose sa roditeljima, bilo da su to bila neka loša iskustva bilo da su njihovi
roditelji pak bili prezaštitnički nastrojeni. Kao majke, od samog rođenja
deteta, ispoljavale su pojačanu brigu, strepnju i strah vezano za dete. Na taj
način, brinući, pokušavale su nesvesno da im obezbede bezbedno i srećno
detinjstvo. Dete koje odrasta u prezaštićenim uslovima uglavnom reaguje
neprijateljstvom protiv zavisnosti i straha od vlastite agresivnosti. Na takvo
ponašanje deteta majka takođe reaguje agresivno i neprijateljski, onda se kod
nje javlja osećanje krivice zbog toga a onda zbog tog osećanja krivice ona
reaguje opet popuštanjem i novim prezaštićivanjem. Školska fobija može se
razviti na depresivnoj osnovi. Dete koje je depresivnog raspoloženja podstiče
roditelje na pojačanu zaštitu. Pretaštićeno, nesamostalno i zavisno dete kada
treba da napusti roditelje, reaguje depresivno.
Melani Klajn smatra da
dete kada krene u školu ima obavezu, odnosno treba da sublimira svoju
instiktivnu energiju, da napusti dotadašnji pasivno-zavisni stav koji je
zauzimalo u porodici i postane aktivnije. Prema njenom mišljenju strah od škole
je ustvari strah da se napusti porodica, da se napuste roditelji. Mnoge majke
traže u detetu izvor vlastitih osećajnih zadovoljenja i njihovo ponašanje utiče
na razvoj ove fobije.
Ni uloga oca u ovoj
psihodinamici nije zanemarljiva. Neke majke dece sa školskom fobijom imaju
neuspešne bračne odnose, očevi su često pasivne figure, nesigurne osobe koje
majci ne pružaju dovoljno podrške. Otac koji je odsutan, nezainteresovan za
porodična zbivanja, pasivan, slabo podržava ili ne podržava majku ali je pri
tom spreman da stalno pravi neke primedbe i zamerke na njen račun, optužuje je
za vaspitne propuste, doprinosi svojim stavom i ponašanjem nastanku straha od
škole. Neki autori smatraju da se školska fobija češće javlja kod dece čije su
majke stroge i dominantne a otac nesiguran, zatvoren, permisivan. Oba roditelja
mogu da ispoljavaju dvojna osećanja i prema detetu i prema lečenju. Za njih su
na neki način simptomi deteta odnosno detetov strah da se odvoji, njegova
privrženost i zavisnost najčećše dokaz velike detetove ljubavi, potvrda da su
kao roditelji adekvatni što može da oteža lečenje.
Kada se školska fobija
razvija kasnije, ne sa polaskom u školu, uzroci i način nastajanja su
složeniji. Tu se sada uključuje i odnos sa nastavnicima, sa drugom decom, strah
od neuspeha, povreda samoljubivosti i loša osećanja zbog neodgovarajućeg
uspeha, strah od takmičenja. Nekada strah i povlačenje iz školske sredine može
biti način da se sačuva narcistička slika o sebi. Nekada se na ovu fobiju mogu
pridodati i neki drugi simptomi, fobični odgovori se mogu generalizovati i
proširiti i na druge oblasti te je s toga od velikog značaja rano prepoznavanje
i blagovremena intervencija roditelja.
Pogodni faktori za
nastanak ove fobije mogu biti i neki društveni odnosno kulturni činioci. Veća
je verovatnoća da će se pojačan strah od škole razviti kod dece koja odrastaju
u porodicama sa velikim društvenim težnjama, velikim ambicijama i aspiracijama
roditelja, u porodicama sa izraženim takmičarskim stavovima. Nekada i visoki
zahtevi škole, ličnost učitelja/nastavnika, sama školska atmosfera mogu biti
okidači za oživljavanje ranijih nerazrešenih strahova, sukoba iz ranijih faza
razvoja kod dece.
Deca sa školskom
fobijom imaju sledeća obeležja ličnosti: povišena nesigurnost, nisko
samopouzdanje, pasivnost, zavisnost, plašljivost i od drugih objekata
(životinja, stranih osoba, mraka), sklonost ka depresivnim odgovorima, pojačana
povredljivost, osetljivost, sklonost ka nazadovanjima i projekcijama, težnja ka
perfekcionizmu, strah od greške.
Prevencija
U ovakvim situacijama
roditelji ne treba da pritiskaju dete. Ne treba da ga vrednuju samo kroz
postignuti uspeh i šalju poruku da je školski uspeh merilo njegove vrednosti
kao osobe. Preopterećenost vanškolskim aktivnostima, koje je danas veoma
zastupljeno, dodatno iscrpljuje dete, dovodi do umora i nedostatka vremena da
se posveti učenju. Detetu ne treba govoriti da mora da ima sve petice, da mora
da bude najbolje jer na taj način dete će verovati da će biti voljeno od strane
roditelja samo ako postiže određene rezultate. Ljubav ne treba biti uslovljena uspehom
u školi. Takođe ne treba kažnjavati dete zbog dobijene slabije ocene. Treba
raditi na jačanju socijalnih veština i emocionalnih kompetencija. Ne treba se
podsmevati detetu a ni ucenjivati ga. Treba ga ohrabrivati i podsticati da se
trudi, nezavisno od postignutih rezultata. Kada se dete kritikuje kritika ne
treba biti usmerena na ličnost već na ponašanje. Ne plašiti dete polaskom u
školu ni učiteljima, ne nipodaštavati značaj škole. Ne upoređivati ga sa drugom
decom. Ne opterećivati dete vlastitim uspesima ( npr Ja sam bio/la odličan,
najbolji đak a kako ti ne uspevaš). Kada birate neki hobi kojim će se dete
baviti dati mogućnost i njemu da odluči/izabere, ne nametati nešto što dete ne
želi ili mu se ne dopada. Ne štititi dete preterano, razvijati svest da se samo
mora izboriti za ostvarenje ciljeva, da ste vi tu za njega kao podrška a ne kao
neko ko će umesto njega rešavati sve. Jačati i podsticati njegovu samostalnost
i nezavisnost.
Kako pomoći
Prepoznati strah od škole.
Obratiti pažnju na telesne simptome ukoliko se jave. Odvesti dete
lekaru/pedijatru za svaki slučaj radi isključivanja organskih uzroka simptoma. Kada
se pojave manifestacije (i fiziološke i psihološke) neophodno je razgovarati sa
detetom. Ne osuđivati i ne umanjivati značaj onoga što dete doživljava, govori i oseća.
Pokušati razumeti emocije deteta, uvažiti njegova osećanja sa empatijom.
Razmotriti širi kontekst ispoljavanja simptoma. Ne fokusirati se samo na
dešavanja u školi već i kod kuće. Ispitati kako je dete doživelo odvajanje od porodice/roditelja.
Razvijajti međusobnu komunikaciju, pričati o raznim temama a ne samo o
dešavanjima u školi. Ukoliko se stanje ne popravlja ili smatrate da ne možete
sami da prevaziđete problem najbolje je da se konsultujete sa stručnim licem.
Jedan od načina prevazilaženja je i psihoterapija. Tokom psihoterapije dete
dolazi u kontakt sa svojim neispoljenim emocijama, osvešćuje ih, oslobađa se
skrivenih misli. U radu se koriste razne tehnike poput razgovora, fantazija,
crtanja, igre. Dete uči na taj način da povrati ravnotežu i sposobnost kontrole
i da ovladava strahom. Dužina psihoterapijskog procesa i lečenja zavisi od
težine problema, kliničke slike i dužine trajanja simptoma, detetove ličnosti i
kapaciteta za integraciju iskustva kao i spremnosti roditelja za učešće,
saradnju i podršku.
Jelena Krstić, psiholog
Kontakt: nikolic.jeka@gmail.com
Korišćeni izvori:
Psihopatologija detinjstva i mladosti; Nevenka Tadić
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.