Promene u stilovima
života u XXI veku, ali i dvadesetak poslednjih godina prošlog stoleća nose
najturbulentnije moguće performanse, koje definitivno savremeni čovek ophrvan
čudesnim konglomeratom spoljnih i unutrašnjih pritisaka nije u stanju da iznese
na ne-neurotičan način.Velike geostrateške promene krajem 80-ih, seksualna
revolucija 60-ih, tehnološke revolucije ali i ona najaktuelnija informatička, dovele
su do evidentnih novih mogućnosti u civilizacijskom prosperitetu, ali i
pojedinca ostavili zbunjenim, nepripremljenim da psihološki proprati
celokupnost grandioznih promena. Ugrožena je individua, ali i mogućnost
formiranja zrelih, svrsishodnih odnosa, partnerskih i svih ostalih. Čovek
postaje usamljeniji, sve više u alijenaciji od okoline, porodice, države, od
samog sebe.
Ovakve okolnosti
postaju fantastičan ambijent celokupne palete zavisnosti od onih starih, postojećih
(alkohol, psihoaktivne supstance, kocka) do onih koje produkuje novo vreme i
savremeni intermedijarni stilovi življenja (zavisnost od društvenih mreža,od interneta,od
mobilnih telefona, od televizije) pa sve do onih trivijalnih (zavisnost od
posla, od roditelja, od partnera u pasivno-zavisnim i simbiotskim odnosima).
Sa psihoanalitičkog
stanovišta svaka zavisnost ima u svojoj matrici, ali i uzročnosti
nadkompenzaciju na dubok osećaj osujećenosti i straha od gubitka. To je
osećanje koje nosimo iz određenih faza detinjstva i prožeto je po pravilu
visokim nivoom ljutnje. To je ljutnja prema nekom bitnom objektu (najčešće
figure roditelja) koju pomeramo potrebom da se vežemo za određenu aktivnost, ritual
ili supstancu. Često uzrok može biti i revitalizacija mustre, uz koju smo
odrastali.
Karakteristično je da
mnoge zavisnosti idu jedna uz drugu, ili se transformišu u različitim fazama
života i smenjuju. Kulturološki ambijenti i estetika življenja takođe iniciraju
sadržaj zavisnosti.
Zavisnost od društvenih
mreža je specifičnija jer preplavljuje širi generacijski,i ntelektualni i
socijalni spektar i stvara obrazac po difoltu (neuroza po inerciji) koji
postaje automatizovani gotovo opsesivno-kompulzivni neurotični oblik. Ono što
ga vezuje za klasične oblike zavisnosti jeste pomenuti neurotični spektar
simptomatologije, ali i stil života koji sve više udaljava od onog
svakodnevnog, autentičnog i vodi ka kreiranju neke druge, osamljenije, često nestvarne,
virtuelne realnosti.
Budućnost će dati
odgovore i nama psihijatrima, psiholozima, psihoterapeutima u kom smeru treba
delovati kad su u pitanju mere za izlazak iz Pandorine kutije. Balans i
korekcije stilova života je možda onaj svesni manevar koji će nam biti
potreban. Pre toga svakako esencijalno bavljenje i prepoznavanje nesvesnih, suštinskih
izvorišta pulzija koje nas vode ka zavisnosti.
Moramo prihvatiti
činjenicu i da je u prirodi čoveka da adaptacija na nove koncepte ipak ima svoj
vremenski limit i da će savremeni čovek ući i u fazu suptilnije i
izbalansiranije interakcije sa onim što ga okružuje. Do tada budimo svesni da
nova epoha, ma koliko je priželjkujemo nosi i neslućene lavirinte opasnosti.
Dr Ivajlo Ilijev, psihijatar,psihoterapeut
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.