Rene Špic (29. januar 1887, Beč – 11. septembar
1974, Denver) bio je austrijsko – američki psihoanalitičar. Najpoznatiji je po
analizi hospitalizovane novorođene dece bez majki, kod koje je našao vezu između
gubitka telesne težine i vitalnosti sa ranom smrću. Takođe je dao značajan
doprinos školi ego psihologije.
Špic potiče iz bogate jevrejske porodice, a
većinu svog detinjstva proveo je u Mađarskoj. Nakon završetka studija medicine
1910, otkrio je delo Sigmunda Frojda. 1932. je napustio Austriju i stacionirao
se u Parizu sledećih šest godina, gde je učio psihoanalizu na Visokoj normalnoj školi. 1939. emigrirao
je u Ameriku i radio je kao psihijatar u Mount
Sinai bolnici. Od 1940. do 1943, Špic je radio kao gostujući profesor na
nekoliko univerziteta, pre nego je počeo da predaje na Univerzitetu u Denveru,
da bi naposletku prešao u Kolorado.
Svoje eksperimente i opservacije zasnovao je na
psihoanalitičkim otkrićima u Frojdovom maniru. Dok je Frojd svoja poznata
psihoanalitička ispitivanja sprovodio na odraslim ispitanicima, Špic je svoja
empirijska istraživanja sprovodio sa novorođenčićima.
Godine 1935, započeo je istraživanja u oblasti dečijeg
razvoja. Bio je jedan od prvih istraživača koji su sprovodili direktne
opservacije kao vid eksperimenta, baveći se kako zdravim, tako i onim
ispitanicima koji imaju neku vrstu poremećaja. Njegov najznačajniji doprinos na
polju psihoanalize proizilazi iz njegovih istraživanja efekata materinstva i
emocionalne deprivacije na novorođenu decu.
Špic je stavljao akcenat na nekoliko aspekata:
opservaciju i procenu, anaklitičku depresiju (hospitalizam), razvojne
tranzicije, procese efikasne komunikacije i razumevanje razvojne kompleksnosti.
On je tvorac termina anaklitička depresija koji se odnosi na parcijalnu emocionalnu
deprivaciju gubitak voljenog objekta). Naime, kada se voljeni objekat „vrati“
detetu unutar perioda od 3 do 5 meseci , oporavak je brz i blagovremen. Ukoliko
je dete deprivirano duže od 5 meseci, pokazaće simptome ozbiljno povišene
deterioracije. Ovu vrste deprivacije nazvao je hospitalizam.
Od 1945. se bavio hospitalizmom kod dece u
sirotištima i bolnicama u Južnoj Americi. Ustanovio je da razvojni debalans
uzrokovan nepovoljnim sredinskim uslovima tokom prve godine deteta dovodi do
nepopravljivog psihosomatskog oštećenja kod „normalne“ novorođene dece. Njegove
opservacije utvrdile su nagli pad intelektualnog razvoja godinu dana nakon što
su tromesečna odojčad napuštena od strane svoje majke. Iskustva odojčadi u ovim
situacijama prikazana su u crno – belom dokumentarom filmu „Opasnost u ranom
detinjstvu“ (1947). Još jedno istraživanje Špica, pokazalo je da pod povoljnim
okolnostima i usled dobre organizacije, pozitivan razvoj deteta može biti
postignut. Međutim, smatrao je da u poređenju između sirotišta i dečijih domova,
čak i kada bi sirotišta obezbedila dobru hranu, adekvatne higijenske uslove i
medicinsku negu, deca podizana u sirotištima bila su podložnija infekcijama i
kod njih je bila veća stopa smrtnosti, u odnosu na decu koja su bila zbrinuta u
domovima, zbog socijalnedeprivacije. Špic je svoja istraživanja dokumentovao u filmu.
Njegov film „Psihogeni poremećaj u detinjstvu“ pokazuje efekte emocionalne i
materinske deprivacije na atačment. Film je inspirisao značajne promene,
naročito u oblasti brige o deci na institutima i u domovima i bolnicama, zato
što je obogaćeno znanje o uticaju deprivacije na razvoj deteta.
Špicov doprinos teoriji afektivne vezanosti
Rene
Špic je poredio grupu odojčadi u izolovanim bolničkim krevecima sa onom koja su
podignuta u zatvorskim uslovima od strane njihovih uhapšenih majki. 37 %
odojčadi koji su podignuti na mračnim i sumornim bolničkim odeljenjima je
preminulo, a nije bilo preminule dece među onima koja su podizana u zatvoru.
Bebe odrasle u zatvorskim uslovima uz prisustvo svojih majki rasle su brže,
bile su krupnije i napredovale su više u svakom pogledu i po svim kriterijumima
koje je Špic ispitivao. Nasuprot njima, odojčad koja su preživela bolničke
uslove bila su mršava, te su pokazivala očigledne psohološke, kognitivne i
bihejvioralne smetnje. Špic je pokazao da ozbiljni mentalni i bihejvioralni
problem mogu biti rezultat nepostojanja bar jednog brižnog roditelja koji je
posvećen svom detetu.
Metod
ispitivanja koji primenjuje Špic podrazumeva neposredno posmatranje i
longitudinalni metod. Istinska originalnost njegovog brižljivog posmatranja je
što se ono tiče odnosa deteta s majkom kao prvobitnog i glavnog odnosa.
Razvoj ega
Špicov
veliki doprinos ogleda se, između ostalog, u prepoznavanju postojanja tri
organizatora dečije psihe:
-
socijalni
osmeh – podrazumeva prvi stvarno „svesni“
odnos sa prepoznatom majkom; do kraja trećeg meseca dete pokazuje znakove koji
predstavljaju prelaz iz pasivnosti u aktivnost. Kada opazi lice odrasle osobe
koje se prikazuje spreda, tako da su oči, nos i horizontalna crta obrva dobro
vidljive, pri čemu je lice oživljeno mimikom, javlja se reakcija smeška.
-
strah
osmog meseca – podrazumeva uspostavljanje veze
sa identifikovanom majkom; u prisustvu strane osobe, dete ispoljava razočaranje
jer ne pronalazi svoju majku i od nje se oseća napušteno. Ova funkcija
razlikovanja pokazuje da je dete fiksiralo svoj izbor na prvenstveni objekat
odnosno majku, te je uspostavilo objektne odnose.
-
semantički
znak negacije – između dvanaest i petnaest meseci
dete prepoznaje sebe kao zaseban objekat; dete je sada uključeno u mrežu
međuljudskih odnosa.
U formiranju straha, ovaj autor
razlikuje tri etape:
-
Fiziološki
prototip straha, odnosno, stanje
napetosti
-
Reakcija
izbegavanja i bega, što dete ispoljava pred
nekim situacijama i objektima koji su osnov neprijatnih iskustva i samog straha
-
Strah
osmog meseca, koji ima kvalitet specifičnog i
unutrašnjeg psihičkog opažanja.
Marija Stankov, psiholog
Literatura: Psihoanaliza deteta, Viktor Smirnof
Internet
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.