Marija Stankov, psiholog |
Šta je to ejdžizam?
Erik Erikson smatra da je starost stadijum života u
kom se sukobljavaju osećanje očaja i potraga za integritetom svog Ja. Ukoliko
se ovaj sukob uspešno razreši, iz toga proizilazi mudrost, novostečena vrlina
koja je najčešće povezana sa starošću.
Međutim, starost u svakodnevnom
govoru mnogo češće ima negativnu konotaciju i biti star se ne smatra nečim što
je za pohvalu. Borhes je rekao da je starost jedan vid samoće. Kada se osvrnemo
oko sebe, vidimo million načina da ,,zaustavimo vreme“ odlažući starenje; na
raspolaganju su programi vežbanja, estetska hirurgija, različiti saveti i
načini kako da izmenimo prirodan tok života. Vidljivi znaci starenja su gotovo
neoprostivi, tako da se ono izjednačava sa nečim zastrašujućim i dostojnim
stida. Mladost, lepota i vitalnost su visoko cenjene vrednosti u gotovo svim
modernim kulturama a proces starenja smatra se kontradiktornim ovim visoko
vrednovanim atributima.
Termin ejdžizam (ageism; age znači
starost) prvi put je upotrebio gerontolog Robert Batler i odnosi se na starosne
predrasude, stereotpipe i diskriminaciju ljudi koji se zasnivaju na njihovim
godinama i široko su rasprostranjeni. On predstavlja svakodnevni izazov za
starije ljude: marginalizuje ih i isključuje iz njihovih zajednica, te ih
stereotipno prikazuje u medijima ograničavajući im time brojne mogućnosti. Ovo
je sveprisutna pojava koja je socijalno ,,najnormalnija“ od svih predrasuda i ne odbacuje se tako lako kao što
se odbacuju rasizam i seksizam. Ovakvi stavovi imaju negativne uticaje na
zdravlje i blagostanje starijih osoba.
Iako se ejdžizam može javiti u
odnosu na različite uzrasne grupe, ovaj tekst predstavlja osvrt na
diskriminaciju starijih lica, jer se smatra alarmantnim problemom u okviru ove
vrste diskriminacije.
Šta dovodi do ejdžizma?
Prvi faktor koji doprinosi ejdžizmu predstavlja
strah od smrti koji je u velikoj meri pristutan u zapadnim društvima. U
zapadnoj civilizaciji smrt se doživljava kao nešto što je van životnog ciklusa
čoveka, a ne kao prirodan i neizbežan deo životnog toka. Sa druge strane, u
istočnoj filozofiji su život i smrt neraskidivo povezane. Da bi neko bio
smatran osobom u zapadnom društvu, mora biti živ i sposoban da kontroliše
događaje u svom životu, te zbog toga smrt plaši. U američkom društvu se smrt i
starost poistovećuju i doživljavaju kao sinonimi. Kastenbaum iznosi
pretpostavku da negativni stavovi i stereotpi o starosti služe da izoluju mlade
i sredovečne osobe od ambivalentnih osećanja koja imaju prema starima. Ova
ambivalencija proističe iz činjenice da se stariji vide kao personifikacija
starenja i smrti. Batler navodi da ejdžizam predstavlja ,,duboko ukorenjenu
neprijatnost koju osećaju mladi i sredovečni- lično gnušanje i odbojnost prema
starima, bolesti, invalidnosti, kao i strah od nemoći, bekorisnosti i smrti“.
Prema Traksleru, drugi faktor koji doprinosi
ejdžizmu je isticanje kulture mladosti u zapadnom društvu. U medijima se ističu
mladost, fizička lepota i seksualnost, dok se stariji uglavnom ignorišu ili
negativno prikazuju. Ovakvo naglašavanje mladosti utiče ne samo na sliku koju u
društvu imamo o starima, već i na sliku koju stari imaju o sebi. One osobe koje
svoj identitet grade na fizičkom izlgedu i mladosti najčešće gube
samopoštovanje u starosti.
Treći faktor je isticanje produktivnosti u zapadnoj
kulturi. Produktivnost je usko povezana sa ekonomskim potencijalom. Detinjstvo
i starost kao dva kraja životnog ciklusa smatraju se neproduktivnim. Sredovečne
osobe se doživljavaju kao nosioci tereta koji nameću ove dve grupe. Deca se
međutim vide kao nosioci budućeg ekonomskog potencijala i na njih se na neki
način način gleda kao na ekonomsku investiciju. Sa druge strane, stari ljudi se
doživljavaju kao finansijska obaveza i potcenjuju pošto više nisu ekonomski
produktivni.
Četvrti faktor koji doprinosi ejdžizmu u zapadnom
društvu jeste način na koji se starenje u početku istraživalo. Loše
kontrolisana gerontološka istraživanja učvrstila su negativnu sliku koju
društvo ima o starijim osobama. Na počecima istraživanja starosti, naučnici su
odlazili u ustanove za brigu o starima gde su mogli da nađu dovoljno osoba za
istraživanje. Međutim, tada se samo 5% starije populacije nalazilo u
ustanovama, pa su se istraživanja tako zasnivala na posmatranju starih ljudi
koji uglavnom nisu bili zdravi.
Kratak istorijski osvrt na korene ejdžizma
Iako su stariji ljudi u savremenom svetu neretko
marginalizovani i lišeni odgovornosti i moći, a time na neki način i
dostojanstva, nije uvek bilo tako. U većini praistorijskih i agrarnih društava
stariji ljudi su često bili poštovani, oni su bili uvaženi nastavnici, a zbog
starosti i većeg iskustva smatrali su ih čuvarima tradicije i istorije svog
naroda. U biblijska vremena, ako je neko živeo preko 50 godina, verovalo se da
je izabran od Boga za božansku svrhu.
Međutim, stavovi prema starijim ljudima počeli su se
dramatično menjati sa dva ključna događaja u civilizacija. Prvo, pojava
štamparije bila je odgovorna za veliku promenu statusa starih . Kultura,
istorija ili tradicija društva sada je mogla biti do detalja zabeležena u
knjigama, pa su starešine koje su bile neka vrsta „seoskih istoričara“
imale manje značajnu ulogu ili su postale potpuno nevažne.
Drugi
veliki okidač za promenu stava prema starijima bila je industrijska revolucija.
Ona je zahtevala veću mobilnost u
porodicama, bilo je potrebno kretati se tamo gde ima posla. U svetlu ovih
promena, proširene porodice sa bakama i dekama u domaćinstvu, nisu odgovarale
aktuelnim zahtevima, s obzirom na to da stariji ljudi nisu bili tako pokretni
kao mlađi. Poslovi su uglavnom podrazumevali dugotrajan, težak ručni rad za
koji su mlađi radnici bili fizički spremniji.
Stereotipi, zablude i nepravda
prema starijim ljudima
Ejdžizam postaje ukorenjen u mnogim kulturama,
prenoseći predsrasude sa roditelja na decu, što se ispoljava kroz brojne
mitove, zablude, šale i komentare na račun starijih osoba.
Kada je reč o poslu, mlađi često smatraju da su
stariji već imali svoju šansu i da bi trebalo da oslobode mesta mlađim
generacijama, kao i da su stari manje produktivni, prilagodljivi i da su
prilično rigidni. Pored toga, često je prisutan stereotip koji se tiče
potrošnje, pri čemu mlađi smatraju da bi ograničene resurse trebalo trošiti na
njih pre nego na starije osobe. Ipak, godinama sticano iskustvo i mudrost
omogućavaju starijim radnicima da brže prepoznaju prioritete i gube manje
vremena na suvišne aktivnosti. Pojedini poslodavci uporno percipiraju starije
radnike kao otporne promeni, spore u učenju novih veština i nesnalažljive u
susretu sa modernim tehnologijama. Istraživanja ipak uporno pokazuju da ne
postoji korelacija između godina i učinka u poslu, uprkos uobičajenom
stereotipu da produktivnost opada sa godinama.
Takođe, treba reći da postoje stereotipi o
identitetu starijih osoba, odnosno da postoji verovanje da stariji treba da se
ponašaju u skladu sa svojim godinama, bez da pokušavaju da ,,ukradu” identitete
mlađih ljudi, uključujući način oblačenja i način govora. Postoji sklonost da
se sve starije osobe stavljaju u isti koš, kao i da se veruje da svi oni imaju
iste potrebe, iako, kao i na svim drugim uzrastima, postoje individualne
razlike.
Ima primera u kojima se ponašanje starijih osoba
osuđuje, dok se isto ponašanje mlađih osoba objašnjava bez prisustva stereotipa.
Kada stariji ljudi zaborave nečije ime smatraju se senilnim, dok kada mlađe
osobe ne uspeju da upamte nečije ime, za njih se kaže da imaju slabo pamćenje.
Kada se starija osoba žali na život ili određenu teškoću ona se smatra
džangrizavom i napornom, dok će se mlada osba u toj situaciji posmatrati kao
racionalna i samosvesna.
Neretko se smatra da stariji ljudi žele da žive u
socijalnoj izolaciji iako je činjenica da intenzitet njihove želje za slobodnim
aktivnostima nije manji od ostalih uzrasnih grupa. Kao što je to obično slučaj,
stereotipi se kose sa činjenicama. Mnoge studije pokazuju da interesovanja,
motivacija i veštine ne opadaju sa godinama.
Postoje autori koji ističu mit o starosti kao o
vrsti bolesti. Ono što opovrgava ovu ideju je da postoje starije osobe koje
dožive duboku starost u dobrom zdravlju ostajući funkcionalno sposobne. Postoje
mišljenja da se sa starenjem i produžetkom života povećava rizik od demencije,
ali opšte je poznato da nisu sve starije osobe dementne, kao i verovanje da su
starije osobe teško pokretljive, ali postoje i mnogi slučajevi koji ovakvu
tvrdnju demantuju.
Prisutna je zabluda da su kreativnost i doprinos
društvu obeležja mlađih osoba. Međutim, za kreativnost i talenat ne postoji
granica u godinama na šta ukazuju brojna umetnička dela koja su umetnici
stvorili u poznim godinama. Novija istraživanja pokazala su da plastičnost
mozga ostaje očuvana posebno kada se radi o učenju vizuelnih informacija.
Neke od sfera u kojima se
manifestuje ejdžizam
Modna industrija poznata je po
favorizovanju određene, često isključive vrste lepote. Ovi strogi i nedostižni
standardi, koji štete konceptu ženstvenosti i lepote, praćeni su savremenim
metodama iscrpljivanja zarad mladog i lepog izgleda, što dovodi do toga da se
starije žene smatraju manje vrednim divljenja i promovisanja. Odabir mladih
modela postao je toliko uobičajen da je prava senzacija kada se ,,stariji“
modeli poput Naomi Kempbel pojavljuju na pisti. Prisustvo modela u svojim 40-im
na pistama često signalizira i izaziva nostalgična sećanja na to kako su oni
izgledali u svojim ,,najboljim” izdanjima, a kako sada, u starosti.
Lepota je blisko povezana sa mladošću. Danas, kada
mlade devojke rastu, često su bombardovane reklamama koje promovišu kreme koje
navodno pomažu u održavanju mladalačkog izgleda i počinju da koriste proizvode
protiv starenja ranije nego prethodne generacije. Strah od prikazivanja spoljašnjih znakova
starenja duboko je ukorenjen u društvu.
Italijansko oktobarsko izdanje časopisa Vogue iz
2017. predstavlja značajan pomak, jer je na naslovnoj strani imalo 73 godina staru glumicu i modela Loren Haton..
Ona je izjavila: ,,Ovo je naslovnica koja može promeniti društvo jer pokazuje
ženu koja je živahna, privlačna, koja se i dalje smeje i koja je po prvi put
žena koja je mojih godina“. Takođe, naslovnicu istoimenog časopisa u britanskom
aprilskom izdanju 2019. krasila je 81ogodišnja glumica, aktivistkinja, književnica
i model Džejn Fonda i time dala
svoj doprinos u borbi protiv ejdžizma. Ona je rekla: ,,Ako smo srećni,
dočekaćemo starost. Starost je dar.“ Međutim, treba učiniti još dosta toga i ne
zadržati se na naslovnoj strani časopisa.
Uprkos
napretku u medicini, koja produžava ljudski životni vek, zdravstveni sistem
može biti poprište predrasuda o starijim licima. Nedavna studija sprovedena u
Sjedinjenim Državama pokazala je da 1 od 17 pacijenata (odrasli stariji od 50
godina) doživljava često diskriminaciju u zdravstvenoj zaštiti, a to je
povezano sa novim ili pogoršanim invaliditetom tokom 4 godine. Primeri za
diskriminaciju u ovoj sferi su recimo naručivanje manjeg broja dijagnostičkih
testova za starije pacijente u poređenju sa mladim pacijentima i
pretpostavljanje da je komunikacija sa starijim pacijentima vrlo frustrirajuća
i otežana.
Masovni mediji igraju moćnu ulogu u
oblikovanju stavova javnog mnenja, potencirajući mladost, lepotu i seksualnu
privlačnost. Prikaz starih ljudi u medijima može se razlikovati zavisno od
cilja koji mediji nastoje da postignu. Na primer, kada se mediji usredsređuju
na starije ljude kao potencijalne birače ili potrošače za određene proizvode,
stariji ljudi mogu biti prikazani kao bogati, samopouzdani i politički
uticajni. Kada se fokus prebaci na televizijsku programsku šemu ili filmove
koji su namenjeni široj javnosti, slike starih ljudi se dramatično menjaju, oni
se retko pojavljuju u emisijama, a u filmovima su obično predstavljeni kroz
manje uloge i prikazani su kao bespomoćne žrtve.
Za kraj…
Međunarodni dan starijih osoba je 1. oktobar. Ovaj
datum je izabran kao poseban dan sa ciljem da se skrene pažnja javnosti na
postojanje predrasuda vezanih za starenje i starije osobe ali takođe i da se
promoviše pozitivna slika starenja. Udeo osoba starijih od šezdeset godina je u
porastu u svetskoj populaciji, a procenjuje se da će broj starih do 2050. godine
taj broj znatno veći.
Stereotipi mogu da spreče starije osobe da učestvuju u društvenim, političkim, ekonomskim, kulturnim, duhovnim, građanskim i drugim aktivnostima. Mlađi ljudi mogu doprineti ovome svojim stavovima prema starijim osobama kao i stvaranju barijera u vezi sa socijalnim uključivanjem starijih.
Ukoliko se starija osoba pravilno hrani, ukoliko je društveno i fizički aktivna može se očekivati da će njeno psihičko i fizičko zdravstveno stanje biti očuvano. Starije životno doba predstavlja mogućnost da se nadoknade propuštene potrebe u obrazovanju i kulturi kao i da se vreme kvalitetno ispuni slobodnim aktivnostima u skladu sa ličnim afinitetima. Nažalost, činjenica je da kako mladi, tako i stari ljudi imaju pogrešnu percepciju starenja, pa negativna slika o starijim osobama vodi ka starosnoj diskriminaciji a nekada i u nasilje nad starima.
Stari ljudi neretko usvajaju negativne stavove o
sebi, konformiraju se sa društvom kome pripadaju, preuzimaju ulogu koju im je
to isto društvo dodelilo. A to je uloga neaktivnih, pasivnih i zavisnih lica.
Društvo ne očekuje da su stari fizički i seksualno aktivni, društveni,
kreativni i produktivni. Konformiranjem sa ovakvim očekivanjima, stari ljudi
izbegavaju aktivnosti u kojima bi bili suprotno od onoga što društvo očekuje
(koliko puta ste čuli „Ne priliči njegovim godinama”). Neaktiviranjem na bilo
koji način, sposobnost starih da budu aktivni, kreativni i produktivni opada.
Usvojeni negativni stavovi o sebi zapravo vode bržem propadanju organizma. Neka
istraživanja su čak pokazala da stari ljudi koji su usvojili negativne stavove
o svojim sposobnostima u poznim godinama, kraće i žive.
Umesto zaključka, evo
blagotvornih misli Jovana Dučića o starenju:
"U starosti se prokažu na licu karakter i duša
čovekova, kao što se prokažu reljefi jednog brega tek u zimu kad izgubi šumu i
potpuno ogoli. Ima lica koja sa starošću dobiju nešto svetiteljsko ili
mudračko, druga mučeničko i bolesničko, a treća životinjsko i zversko. Znam
rđavih ljudi i rđavih žena kojima se u mladosti nije raspoznavao na licu njihov
karakter, jer je mladost svagda i u svemu jedna neizmerna lepota. Ali ta su
ista lica dobila u starosti izgled odvratan i užasavajući, crte zločeste,
pogled krvnički. Tako i ćud i sva osećanja dobiju u starosti samo njihov
otvoren i očit izraz.
Umni i blagorodni ljudi postaju divni starci s
kojima je radost dolaziti u dodir. Zato starost, kao ogledalo, prokaže šta je
čovek bio unutrašnje celog svog veka, i onda dok je maska mladosti mogla još da
prikriva svu nakaznost koja je stajala iza nje.
Starost,
dakle, nije nesreća. Nesrećna je starost jedino kad čovek i samog sebe preživi;
a to je kad više ne stvara, niti više učestvuje u životu."
Marija Stankov, psiholog
LITERATURA
Adler, T. (2013). Ageism: Alive and kicking. APS Observer, 26(7).
Branco, K. J., &
Williamson, J. B. (1982). Stereotyping and the life cycle: Views of aging and
the aged. In the eye of the beholder: Contemporary issues in
stereotyping, 4(7),
364.
Ditterman, M. (2003). Fighting Ageism. Monitor on Psychology, 34(5), 50.
Dučić, J. (2018). Blago cara Radovana. Laguna: Beograd
Loretto, W., Duncan, C., & White, P.J. (2000).
Ageism and employment: Controversies, ambiguities, and younger people’s
perceptions. Ageing & Society,
20(3), 279-302.
Nelson, T. D. (2005). Ageism: Prejudice Against Our Feared Future Self. Journal of Social
Issues, 61(2), 207–221.
Nelson, T. D. (2016). The age of ageism. Journal
of social issues, 72(1),
191-198.
North, M. S., & Fiske, S. T. (2013). A
prescriptive intergenerational-tension ageism scale: Succession, identity, and
consumption. Psychological Assessment. Advance online publication.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.