Jelena Krstić, psiholog |
"Oluje čine da hrastovi puštaju dublje korenje."
Džordž Herbert
Krizna situacija
nastaje promenom jednog ili više aspekata dotadašnje materijalne ili
sociokulturne stvarnosti pojedinca kao i promenom njega samog. Tada može da
dođe do narušavanja individualne psihosocijalne ravnoteže pojedinca pri čemu on
nije u stanju da je brzo, lako i efikasno ponovo
uspostavi. Promena jednog ili više aspekata okružujuće realnosti pojedinca ili
njega samog ne dešava se postepeno nego naglo i odjednom usled delovanja
neočekivanog, iznenadnog događaja. Proces odvijanja promene je kratkotrajan.
Promena koju sa sobom donosi krizna situacija uvek označava neki oblik gubitka.
Gubitak može da se odnosi na elemente fizičkog i psihološkog integriteta
pojedinca, materijalnog ili sociokulturnog ambijenta življenja. Svaka krizna
situacija, bez obzira da li se promena i gubitak dešavaju više puta tokom
života, uvek sadrži elemente novog i neočekivanog. Promena i gubitak kao
suštinski aspekti krizne situacije, uvek znače promenu i gubitak jedne ili više
relacija u kojima i pomoću kojih se ostvaruje individualna egzistencija. Krizno
stanje u manjoj ili većoj meri remeti zadovoljavanje osnovnih potreba
pojedinca. Relativno nezadovoljena ili nedovoljno zadovoljena potreba stvara u
pojedincu napetost i anksioznost. Anksioznost je osnovni i nezaobilazni deo
psihološkog sadržaja krize. Nema krize bez anksioznosti i svaka kriza u sebi
nosi dvostruke mogućnosti za svakog od nas. Zahvaljujući krizi možemo da
postanemo zreliji i u ličnom i u širem ljudskom smislu ali isto tako, braneći
se od krize i nastojeći da je prevaziđemo, možemo prihvatiti i maladaptivne,
manje zrele i nefunkcionalne obrasce ponašanja. Kriza može proširiti unutrašnje
čovekove vidike, pomoći mu da više sazna o sebi i svetu oko sebe ali i da
stvori iskrivljenu, nerealniju sliku o sebi, svojim mogućnostima i potrebama
kao i svom okruženju. Kriza nudi podjednake šanse i za zdravlje i za bolest, za borbu ili predaju.
Psihološki sadržaj
krize
Kada se neko nađe u
kriznoj situaciji to onda znači da postaje anksiozan i da samim tim želi da krizno
stanje što pre prevaziđe, da se oslobodi
neprijatnih osećanja. Anksioznost predstavlja osnovni psihološki sadržaj krize
i zajednički je imenitelj svih neprijatnih subjektivnih doživljaja aktuelne
krizne situacije. U situacijama koje nisu vanredne i krizne, čovek svoj
doživljaj sigurnosti i osećaj mira stvara ustaljenim obrascima odnosa sa
sredinom u kojoj živi kao i sa samim sobom. Zahvaljujući dinamičkoj ravnoteži u
kojoj živi sa sredinom i sobom izgrađuje osećaj stabilnosti i izvesnosti. U
krizi međutim dolazi do narušavanja uspostavljene ravnoteže između pojedinca i
sredine. Narušava se individualna dinamička psihosocijalna ravnoteža i dolazi
do pojave anksioznosti. Anksioznost se javlja iz nekoliko razloga. Jedna od
najznačajnih funkcija joj je uloga alarma. Anksioznost opominje da je došlo do
nekog disbalansa, da se nešto poremetilo u uobičajenom odnosu pojedinca sa
okruženjem ali i sa samim sobom. Javlja se i zbog izgubljenog orijentira, šeme
odnosa u okviru koje se odvijala prvobitna komunikacija sa sredinom. Zbog
nemogućnosti zadovoljenja osnovnih potreba pojedinac u stanju krize takođe se
osećamo anksiozno. Anksioznost se javlja i zato što kriza remeti postojeći
oblik individualne kontrole potisnutih i nezadovoljenih instiktivnih potreba.
Svako od nas ima izvesnu količinu potisnute instiktivne energije koju
psihološki mehanizmi odbrane sprečavaju da se rastereti ali energija, uprkos
tome, teži da se probije. U normalnim okolnostima, kada ne postoji krizno stanje,
postoji dinamička ravnoteža između potisnutih instiktivnih energija i
potiskujućih snaga naše ličnosti. Ako se taj balans naruši, doći će do provale
potisnutih i nezadovoljenih instiktivnih potreba u manjoj ili većoj meri. Kao
posledica toga javlja se osećaj ugroženosti, gubitka kontrole i bespomoćnosti.
Anksioznost u krizi ima i svoju pozitivnu ulogu a to je da tera pojedinca da
što pre preformuliše svoje dotadašnje obrasce komunikacije sa sredinom i sobom
i pronađe nove, efikasnije oblike kontrole potisnutih i nezadovoljenih potreba.
Potraga za novim i efikasnijim oblicima kontrole nosi sa sobom rizik od pojave
nove anksioznosti. Pronaći nove obrasce zadovoljenja osnovnih potreba, rizičan
je poduhvat, koji u sebi nosi neizvesnost što posledično rađa strah i strepnju
od neizvesnosti.
U kriznim situacijama
aktivira se još jedan strah a to je strah od odvajanja ili separacioni strah.
Frojd je prvi pokušao da objasni ovaj strah još 1926. godine ističući da se
javlja kada je dete samo, kada ostane u mraku ili se nađe sa nekom
nepoznatom osobom umesto majke na koju je naviklo. U sva tri slučaja suština je
ista, nedostaje osoba koja je bliska, koja se voli i za kojom se čezne. Čovek
je po svojoj prirodi takvo biće da se vezuje za nekoga ili nešto a mogućnost
odvajanja od nekoga ili nečega ispunjava ga strahom. Čovek je biće relacije a
svaka relacija pretpostavlja dve tačke, dve izvesnosti. Da bi bio siguran u
vlastito postojanje čovek mora biti siguran u postojanje druge tačke koja ga
omogućuje, koja predstavlja na neki način reprezent njegove realnosti.
Reprezenti njegove realnosti su bliske osobe i niz objekata neposrednog
životnog okruženja u kome provodi veći deo života. Otuda vrlo često možemo čuti
izjave u kojima se potencira da neko ne može da
živi bez te i te osobe ili izvan tog i tog sociokulturnog podneblja, da
će život stati ako ne bude sretao svakodnevno ona bića i predmete koje sreće
mesecima ili godinama i koji su postali sastavni deo njegovog života. Ako na
ovaj način shvatimo suštinu i pravo značenje ljudske potrebe za vezivanjem,
onda ćemo razumeti i suštinu separacionog straha koji se javlja u kriznim
dešavanjima, u situaciji gubitka bliske osobe, izdvajanja iz poznate sredine,
odlaska u novo i nepoznato.
Klinička slika
Dva su ključna
simptoma koja dominiraju kliničkom slikom kriznog stanja; anksioznost i depresivnost.
Anksioznost se može manifestovati kao zabrinutost, napetost, unutrašnji nemir, preplašenost, osećanje
ugroženosti, neizvesnosti dok se depresivni afekat može ispoljiti padom voljno-nagonskih dinamizama, socijalnim povlačenjem pojedinaca, slabljenjem njegove
socijalne funkcionalnosti, odustajanjem od svakodnevnih obaveza, mrzovoljnim
raspoloženjem, poremećajem spavanja. Mogu se javiti i funkcionalne smetnje
organa, hipohondrijski odnos prema vlastitom stanju itd. Iz takvog stanja se može razviti i psihološka
potreba pojedinca za negiranjem postojećeg stanja ili umanjivanjem, poricanjem
i neverovanjem u realnost aktuelnog dešavanja. Kod osobe koja je zapala u krizu
vrlo često može se javiti i agresivno odnosno antisocijalno ponašanje koje je
dinamski povezano sa anksioznošću i pojavom depresivnosti. Ljutnja u ovom
slučaju predstavlja neku vrstu zamene za postojeća teška i nepodnošljiva
emotivna stanja pomoću koje osoba uspostavlja kakav takav osećaj kontrole i delimično
rekonstruiše svoje psihološko polje. Kliničku sliku kriznog stanja određuje i
ishod ponovljenih pokušaja pojedinca da krizu reši, da je prevaziđe. Neuspeli
pokušaji prevazilaženja kriznog stanja povećavaju broj nezadovoljenih
individualnih potreba a samim tim i nivo anksioznosti raste, za čije
kontrolisanje pojedinac troši novu količinu energije. Osećaj ugroženosti raste
i sve je teže održati stabilnost organizacije ličnosti. Pojedinac postaje
obazriv, krut, stalno na oprezu, gubi spontanost, gubi samopouzdanje,
preplavljuju ga misli da situacija postaje sve teža i a je teško naći izlaz iz postojećeg
stanja, da mu nema pomoći a sve to vodi produbljivanju depresivnog
raspoloženja. Smatra se da kriza uglavnom izbija unutar mesec dana od pojave
događaja ili promene koji su krizu izazvali a simptomi mogu da traju do šest
meseci. U pokušajima da prevaziđe krizno psihološko stanje u koje je upao,
pojedinac može razviti razne maladaptivne oblike ponašanja koji ga u pogledu
mentalnog zdravlja čine manje zdravim smanjujući mu istovremeno izglede da se
adekvatno suprotstavi sledećim kriznim dešavanjima. Može se čak dogoditi, da
ako se krizno stanje blagovremeno ne tretira a imamo emocionalno nestabilnu i
nezrelu ličnost s niskim pragom frustracione tolerancije, dođe do razvoja
reaktivne psihoze kada je dezorganizacija ličnosti izraženija.
Principi
preventivno-terapijskog tretmana osoba u krizi
Najvažniji princip je
princip brzog pružanja pomoći što znači da preventivno-terapijsku pomoć treba
pružiti što ranije u toku trajanja krize. Iz nekoliko razloga je važno
poštovanje vremenskog faktora prilikom pružanja pomoći, pre svega da ne bi
došlo do usložnjavanja sekundarnim poremećajima a drugo znatan broj ljudi,
ukoliko im se blagovremeno ne ukaže pomoć, prevazilazi krizu na nepoželjan i
neadekvatan način u mentalnohigijenskom smislu. One koji se nalaze u stanju
krize ne treba etiketirati kao psihijatrijske pacijente ili duševne bolesnike
jer objektivno osoba u krizi nije duševno poremećena.
Psihološke intervencije
i pružanje preventivno-terapijske pomoći osobama u krizi
Psihološke krizne
intervencije predstavljaju skup postupaka pomoću kojih se ljudima pomaže da
lakše prebrode ono što su doživeli (Arambašić i sar.2000). Za vreme trajanja
kriznih situacija i u toku kriznih stanja, uobičajeni načini rešavanja problema
ne funkcionišu više efikasno. Psihološke intervencije u kriznim situacijama
nisu psihoterapijski postupci niti mogu da budu njihova zamena već imaju ulogu
preventivnih postupaka. Autori Lating i Mičel smatraju da je uspešna
intervencija u krizi samo jedan element u procesu ukupnog zbrinjavanja
pojedinca koga sasvim sigurno treba uključiti u neku vrstu psihoterapije.
Zahvaljujući psihološkim intervencijama sprečava se veći i štetniji uticaj
događaja po žrtvu, bez zalaženja u dubinu opšteg psihičkog stanja osobe. Krizna
intervencija je akutna psihološka podrška koja ima za cilj stabilizaciju
simptoma i njihovu klasifikaciju kako bi se odredili najpotrebniji oblici
psihološke pomoći. Glavni cilj je pomoći žrtvama da integrišu u svoje životno
iskustvo traumatski događaj, da se reorganizuju i nastave normalno da žive. Pojedincu
treba pomoći da prevlada strah i vlastitu bojazan od toga da će se pokazati
slab ako zatraži pomoć. Osnovni zadatak onih koji pružaju preventivno-terapijsku
pomoć osobama u krizi sastoji se u tome da ne dozvole tim osobama da poreknu
realnost, da je na ovaj ili onaj način izbegnu, negiraju ili minimiziraju njen značaj. Preventivno-terapijski tretman treba da sledi tri pravca: pomaganje afektivnog
rasterećenja osobe u krizi, usredsređivanje pažnje na aktuelni životni
kontekst osobe u krizi i nastojanje da se osujeti pojava tzv. pseudokriza.
Osobi u krizi treba
pružiti osećaj sigurnosti i stvoriti odstupanje ka novoj polaznoj tački za
uspostavljne poremećene ravnoteže, kako ističe Fenihel. Terapeut treba da pruži
i priliku za burna rasterećenja i verbalizacije. Pažnju treba usmeriti na događaje koji su doveli do krize a aktuelna situacija je
ključna tačka celokupne intervencije. Terapijski cilj kratke psihoterapije koja
se primenjuje u tretmanu stanja krize usmerava se na otklanjanje simptoma i
pomaganje pojedincu da u krizi vrati samopouzdanje i da ga pripremi, ako postoji
potreba, za duži psihoterapijski tretman, da ga dovede u stanje u kome će moći
sam da se bori za ponovno uspostavljanje narušene psihosocijalne ravnoteže.
Čovek u krizi često koristi defanzivni beg koji se ogleda u opsesivnom
zanimanju žrtve krize za neke ranije nedoumice ili neuspehe ili isticanju
fizioloških korelata anksiozno-depresivnog raspoloženja. Na taj način osoba
premešta razloge za aktuelnu napetost na neka beznačajna, ranija zbivanja.
Pomerajući pažnju sa aktuelnih dešavanja tj. aktuelnih zadataka adaptacije,
pojedinac može pokušavati da aktuelni problem reši u relativnoj sigurnosti
jedne prošle situacije u kojoj adaptivni napori više neće ugrožavati
potrebe. Ovakav način reagovanja je pokušaj izbegavanja ponovnog suočavanja sa
događajima.
U prvoj fazi cilj
terapeuta je da, empatičkim stavom,
podstakne oslobađanje onih emocija kojima je osoba trenutno preplavljena
što dovodi do rasterećenja, uz aktivno slušanje, bez osuđivanja i uz korišćenje
ohrabrujućih i podržavajućih izraza i refleksija.
U drugoj fazi
prikupljaju se informacije o događaju odnosno situaciji koja je izazvala krizno
stanje kada pojedinac izražava svoje utiske i doživljaje povodom kriznog
događaja. Psiholog/terapeut/pomagač mu daje osnovne informacije o stresu,
kriznoj situaciji i traumatskim reakcijama, pomažući mu na taj način da svoje
reakcije i osećanja prihvati kao uobičajene i normalne za takvu vrstu događaja.
Promenama koje je izazvala aktuelna životna situacija, ugrožene su neke bitne
individualne potrebe pojedinca, pre svega potreba za sigurnošću. Potrebno je orijentisati se na potrebe koje su najviše ugrožene, koji su odbrambeni postupci
korišćeni, zašto su se pokazali kao neefikasni itd.
U završnoj, trećoj fazi,
nakon dinamičkog osvetljavanja aktuelne krize, čoveku u krizi treba pomoći da
odredi najpovoljniji vid prevazilaženja kriznog stanja. Uspešno prevaziđena
kriza vratiće pojedincu poljuljano samopoštovanje i omogućiti mu korišćenje
njegovih stvarnih ego sposobnosti i kapaciteta.
Da bi se kriza uspešno prevladala neophodno je dakle adekvatna tj. realna interpretacija novonastale situacije, konfrontacija tj. suočavanje sa realnošću i nalaženje nečeg prihvatljivog čak i u teškim uslovima, održavanje socijalnih veza koliko je to moguće kao i održavanje emocionalne ravnoteže uz zadržavanje pozitivne slike o sebi i verovanje u sopstvene snage.
Jelena Krstić, psiholog
Kontakt: nikolic.jeka@gmail.com
Korišćena literatura:
Arambašević, L.,
Ajduković, M., Vidović, V. (2000). Psihološke krizne intervencije:psihološka
prva pomoć nakon kriznih događaja. Zagreb: Društvo za psihološku pomoć.
Kecmanović, D. (1986). Psihijatrija.
Zagreb: Svjetlost
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.