Nekad
nam se čini da u svom okruženju radimo neke stvari koje drugi ne rade, ili na
način na koji ih drugi ne rade. A onda, kada iz bilo kog razloga promenimo
svoje okruženje, bilo poslovno, bilo društveno, zapazimo da postoje ljudi koji
mnogo toga rade kao mi ili na način na koji i mi to radimo.
Postavlja se pitanje, zašto smo se prethodno našli među ljudima kojima „ne pripadamo“?
Postavlja se pitanje, zašto smo se prethodno našli među ljudima kojima „ne pripadamo“?
Zbog
vaspitanja, uslova sredine, samog osnovnog tipa ličnosti, vrlo determinisano se
pozicioniramo u neki prostor i među neke ljude. To važi i za posao, i za
druženje i za izbor partnera. (1)
Kako je oblast tekstova koje pišem vezana za psihološko-poslovne aspekte, osvrnuću se na taj deo, ali i sva druga pozicioniranja idu iz istog ili sličnog modela.
Kako je oblast tekstova koje pišem vezana za psihološko-poslovne aspekte, osvrnuću se na taj deo, ali i sva druga pozicioniranja idu iz istog ili sličnog modela.
U nekom
poslovnom okruženju možemo da se ne osećamo prijatno ili da vidimo da ne ostvarujemo
svoje potencijale. Čini mi se, da se u tom slučaju ljudi često žale na uslove,
na kolege, rukovodstvo. Nekad direktno i saopštavaju te svoje pritužbe,
neslaganja, a oni bivaju ili neprihvaćeni, ili svesno prihvaćeni, ali se
suštinski ne rešavaju problemi vezani za to.
I racionalno gledano, te pritužbe su često osnovane i korektne. Ali, da li to nešto pomaže pojedincu koji je nezadovoljan? Da li će se promeniti činioci koji izazivaju nezadovoljstvo? Vrlo teško i vrlo retko.
Ako
takav prostor (organizaciju, posao…) u kome se osećamo nezadovoljno, napustimo iz
pozicije ljutnje (narodski „sa gorčinom u duši“) onda nam se kao po pravilu dešava da u
sledećem prostoru (poslu…) nailazimo na slične ljude, slične situacije i sličnu
atmosferu prethodnoj.
Koji je onda način da pojedinac reši taj problem? Jedini način je
da pojedinac prvo osvesti razloge zašto se pozicionirao na tom mestu i zašto se
pozicionira tako da mu se dešavaju stvari koje mu izazivaju nezadovoljstvo.
Nakon toga, treba da relaksira svoje odnose u organizaciji. Kada pojedinac
prihvati situaciju takvom kakva je, kada prihvati da su ti ljudi oko njega
takvi kakvi su, i da je on sada tu zato što samo trenutno mora tako (bilo
egzistencijalno bili iz drugog razloga), onda se smanjuje i tenzija u samom
pojedinicu. A koliko god i neverovatno da izgledalo, kad nemamo u sebi
negativan stav prema nekome, kada realno gledamo na tu osobu sa svim manama i
vrlinama, odnos i te osobe prema nama počinje da se menja. Ovo ne znači da se
ta osoba dubinski promenila, već se zbog promene našeg pogleda na nju menja i
naš odnos i postaje relaksiraniji. Nakon toga, smanjenje tenzije i relaksiranje
odnosa, kao po praviliu izazivaju da se čoveku otvore nove, bolje i zrelije
mogućnosti.
„Ništa ne možemo da promenimo dok to ne prihvatimo. Osuđivanje
ne oslobađa već ugnjetava.“
Karl Gustav Jung
Kako neki životni aspekti ne mogu da čekaju, za preživljavanje,
funkcionisanje porodice…, su nam potrebna materijalana sredstva, onda ima
situacija kada su ljudi, na neki način primorani da ostaju i na mestima gde ne
mogu da ostvare sebe i svoje potencijale. Ovo može da se razume kada je
kratkoročno, ali kada je dugorčno, onda je to pre svega podsvesna odluka tog
pojedinca da ostaje na tom mestu. I često se mogu čuti razne racionalizacije
tipa ’pa eto mora’, ’nema drugo, šta će’ i njima slične, a u stvari uzrok je
strah od promene. Koren je pre svega u vaspitanju i nekim navikama koje se i
godinama prenose u jednom društvu (ono što se naziva kolektivno nesvesno), a
za svakog pojedinca su individualne konkretne situacije koje su dovele do toga.
Zato se i u ozbiljnoj psihoterapeutskoj praksi na takav način pristupa svakom
pojedincu.
„Učite svoje teorije
što bolje možete, ali ih ostavite po strani kada se nađete u kontaktu sa živom
dušom“.
Karl Gustav Jung
Karl Gustav Jung
Zadovoljniji i zreliji ljudi pružaju mnogo bolje rezultate što se
tiče i kvaliteta i kvantiteta. I normalno, može se postaviti pitanje ili se
navesti primeri i onih nezadovoljnih i nezrelih koji postižu rezultate u poslu.
Takav uspeh nastaje iz mehanizma nadkompenzacije ili nadomešćivanja nečeg drugog
što nisu zadovoljili u svom životu. Vrlo često je to i ostvarivanje nečijih
tuđih snova, koji se dubljom analizom obično svode na roditeljske snove(2).
Osećaj ispunjenosti zbog takvih uspeha traje kratko i neprestano se juri i i
žuri za novim uspesima. Zreo i zadovoljan čovek ne radi zbog uspeha i novca,
oni bivaju posledica kvalitetnog rada koji je posledica ostvarenja ličnih želja.
Zreo i zadovoljan čovek je prepoznao svoju bazičnu ulogu. (3)
Kako je
čovek društveno biće i kako se često udružuje za obavljanje poslova, postavlja
se pitanje sukoba lične želje i želja drugih, ma gde da su u lancu hijerarhije
u organizaciji.
Zreo čovek će pre svega da izabere takav prostor, odnosno takvu
organizaciju gde biva u dovoljno dobrom odnosu sa drugima. U zdravim
organizacijama se prihvataju različitosti i razume se potreba za ljudima sa
različitim stilovima rada i razmišljanja. A različitosti su potrebne za
donošenje kvalitetnih odluka, odnosno odluka koje će doneti kratkoročnu i
dugoročnu, i efektivnost i efikasnost. U zdravim organizacijama se zna da svako
dođe na red da ostvaruje svoje interese i želje a kada se „zavrti krug“ i svako
ostvari svoje interese, u organizaciji se stvara međusobno poverenje.(4)
Za
ostvarivanje zadovoljstva u poslovnom aspektu života potrebno je lično
osvešćivanje, a ono podrazumeva i analizu prošlosti. Analiza prošlosti treba da
koristi da izvučemo pouke i krenemo napred, a ne za, narodski rečeno, ’plakanje
nad lošom sudbinom’.
Uz želju da što više ljudi postane zadovoljnije svojim poslovnim životom i da ostvare svoje duboke želje i potencijale, završio bih tekst sa izuzetnom mišlju jednog od najboljih psihoterapeuta današnjice i odličnog pisca:
Uz želju da što više ljudi postane zadovoljnije svojim poslovnim životom i da ostvare svoje duboke želje i potencijale, završio bih tekst sa izuzetnom mišlju jednog od najboljih psihoterapeuta današnjice i odličnog pisca:
„Pre ili kasnije potrebno je izgubiti nadu u bolju prošlost“.
Irvin Jalom
Goran Ljubisavljević
Korišćeni izvori:
(1) O projekcijama koje
izazivaju i naša pozicioniranja, detaljno se može pročitati u tekstovima:
-
’Nema puta bez povratka (1. deo) , Ivajlo Ilijev
http://blog.animaplus.rs/2018/02/nema-puta-bez-povratka-1-deo.html
http://blog.animaplus.rs/2018/02/nema-puta-bez-povratka-1-deo.html
(2) O razrešenju odnosa sa roditeljima detaljnije
se može pročitati u tekstu:
-
’Život je čeprkanje po talogu nerazrešenih odnosa sa roditeljima’, Ivajlo
Ilijev
(3) O bazično ulozi može se
pročitati detaljnije u tekstu:
-
’Suočenje sa bazičnom ulogom - put do sebe’, Ivajlo Ilijev
(4) Poslovni tipovi ličnosti ili poslovne uloge,
međusobno poštovanje i poverenje u organizacijama, proces integracije, kao i
još mnogo toga vezano za upravljanje organizacijama, životne cikluse
organizacija, menadžment i organizacionu terapiju, obrađeno je Adižes
metodologiji.
Adižes metodologija, po nekim osnovnim principima slična je dubinskoj psihoanalitičkoj terapiji. Daje izuzetne rezultate u organizacionoj terapiji, kao što i dubinska psihanaliza daje izuzetne rezultate u terapiji ljudi.
Između ostalih dobrih knjiga, dve knjige koje daju osnove ove metodologije su
Adižes metodologija, po nekim osnovnim principima slična je dubinskoj psihoanalitičkoj terapiji. Daje izuzetne rezultate u organizacionoj terapiji, kao što i dubinska psihanaliza daje izuzetne rezultate u terapiji ljudi.
Između ostalih dobrih knjiga, dve knjige koje daju osnove ove metodologije su
-
’Upravljanje životnim ciklusima preduzeća’, Isak Adižes i
-
’Upravljanje promenama’, Isak Adižes.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.